Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1606 ggr
mellis98
0

Nafsning/ sur häst?

Hejsan! Jag har ett litet problem med min ponny. Det är nämligen så att han nafsar väldigt mycket. När han nafsar stryker han alltid bak öronen och ser väldigt sur ut. Jag har undersökt honom och han verkar inte ha ont någonstans. Jag tycker inte om nafsningarna då dem ibland känns hotfulla, och jag tycker heller inte att det är ett acceptabelt beteende. 

Han nafsar oftast i vardagliga situationer. Tex när man ska borsta honom vid huvudet (Har prövat med olika borstar) eller om man bara ska knäppa av grimskaftet. På promenader han han också hugga efter mig om han inte får beta (anledningen till att han inte för göra det är för att han fått fång känning) Även när vi kör ledövningar kan han ibland nafsa till på min rygg bakifrån vilket jag verkligen inte är okej! Nafsar han mot mig brukar jag ryta till åt honom men det tar inte på honom längre. Slår jag till honom lite lätt på bogen blir han ännu surare

Så har ni tips på hur man kan lära bort den här olaten? Kan det vara någonting jag gör fel?

Gronstedt
0

Om du kan utesluta smärta och obehag, och eftersom han gör det i så många situationer, och framför allt när du gör saker han inte gillar, eller bara när du leder, så verkar det som om han inte respekterar dig.

Om han ökar trycker mot dig när du ökar trycket i din korrigering, så måste du öka ännu mer tills han accepterar det. Som med alla hjälper måste du ta igenom korrigeringen och upprepa tills han gör som du säger - om du så ska tvinga honom att backa tre varv runt stallplanen. Det låter hårt, men hellre en kraftig korrigering en gång än en olydig, farlig häst. Att ryta till lite och sedan vänta på nästa gång räcker uppenbarligen inte, han tror inte på att du menar det.

Öva på ledarskapet och öva på att korrigera honom innan han gjort något. Redan när han börjar snegla surt så gå på honom med ett "Tänk inte ens tanken!".

Uss
2

Du skriver att "du" har undersökt honom och att det inte verkar som han har ont, men det är ju NÅGOT som stör honom. Eftersom han haft fångkänning och inte får beta så funderar jag över om han får tillräckligt med grovfoder. Jag vet att det kan vara en olöslig ekvation för en fångkänslig häst, men en häst som får för lite grovfoder blir SUR.

Vi har haft en sådan häst, han var sur och nafsig när vi köpte honom, men det försvann ganska direkt när han kom till oss och fick gå i gräshage. Då blev han väldigt glad och positiv :D Men sedan när han tvingades stå i en hage utan gräs igen tog det bara någon dag innan han blev sur… 

Om det inte är grovfodret så tycker jag att du ska låta en veterinär eller iaf en massör kolla igenom honom, så att du inte missat något!

mellis98
0

#2 han går på lösdrift så han har tillgäng till gräs dygnet runt :)

Sarah
1

Håller med #1 om ledarskapsproblem och metod :)  

Mån får fundera lite på hur man säger till, man ser många som skriker och gapar, smäller till hästen i huvudet osv. Det hjälper såklart inte. Titta på hur hästar säger till varandra, de går på bogen och halsen. Att backa bort hästen genom att gå på bogen är många gånger mer effektivt än vad många gör.

mellis98
0

#4 har prövat att backa honom när han beter sig sådär men det ända han gör är att han går över mig eller försöker att nafsa ännu mera. 

Ska dock studera lite mera hur hästar säger ifrån åt varandra, hoppas på att det kan vara till någon hjälp :)

Gronstedt
0

#5: Då måste du öka trycket mer, eller "energin" som de säger inom NH. Om du viker ned dig så säger uttryckligen till honom "varsågod och bit och kör över mig, det är helt OK". Det handlar mest om hur du rör dig och låter, men det kan bli nödvändigt att klippa till honom ordentligt en gång, om han inte ger sig med mindre. Hellre en rejäl åthutning en gång än skrik och smällar varenda dag.

mellis98
0

#5 ska pröva att säga till honom ordentligt nästa gång han försöker nafsa.

Sarah
0

Ja du måste säga till ordentligt, han ska backa tills du säger stop. Precis som att han ska gå vid dig när du leder och stanna när du stannar, utan att du behöver stoppa. Du får kanske "drämma till" ordentligt på bringan för att få hon att backa och om han stannar innan du säger att det är ok så drämmer du till igen. 

Att backa är behjälpligt i de flesta lägen då hästen inte lyder, så öva på det :)

Anon
0

Men alltså har en veterinär ens kollat på honom eller är det bara du? Även om du trycker överallt på honom så kan du ändå inte veta om han har ont någonstans för det kan ju sitta djupare än så. En veterinär eller kanske en massör bör kolla igenom honom innan du börjar bestraffa honom..

Gronstedt
1

#9: Vem har talat om att bestraffa?

Sarah
0

Att backa undan en olydig häst är inte att bestraffa, det är att ge ett jobbigare alternativ till hästen.

Anon
0

Det beror på hur man definierar bestraffa. Om en häst biter och man backar den eller på andra sätt utför en dominant handling, så ger man ju hästen ett negativt svar på beteendet. Det blir ju som en bestraffning, men man kan ju ha olika namn på det och jag är medveten om att man brukar använda sig av andra termer.

Om man sedan anser det vara nödvändigt så visst kör på, men man ska vara extremt säker på att hästen bara är respektlös och inte har ont eller på något annat sätt känner sig otrygg. Annars har man snart en nedbruten häst som inte ens vågar säga till när något är fel. 

Och visst, jag är säker på att många människor hade gått i taket om de hade sett hur snällt jag hanterar min häst då hon ibland kan ryta till ordentligt när hon tycker att jag är dum i huvudet men hon måste ju ha rätt till sin åsikt också.

Sarah
0

Ja självklart ska man se till att hästen inte har ont :) 

Men, man ska också ha i åtanke att trygghet delvis kommer av att hästen vet vad som gäller och är säker i hierarkin. Min ena häst drar sig undan i perioder då jag inte gör så mycket med honom. Han testar gärna gränser och har extremt mycket humör.  De perioder då jag släpper på ledarskapet är han lagom intresserad av mig men när vi kommer igång igen och jag tar tag i att förklara, ja då kommer han galopperande och gnäggande i hagen när jag ropar. 

Jag är inte osnäll när jag backar min häst då han gör fel. Jag är tydlig. Det är mindre snällt att göra som många, skrika och vifta så att hästen inte fattar ett skit var och varannan gång och sen inte vara konsekvent. 

Att lära hästen att backa då den gör fel underlättar det mesta. I lastträning som exempel. Om mina hästar inte vill gå in direkt, då backar vi fem steg och sen går de in på momangen. Då behövs en liten påminnelse om vart deras fokus ska vara.

Anon
0

#13 Ja där håller jag ju helt med dig. Jag tycker bara att det är väldigt viktigt att vara noga med att ta reda på om hästen är kollad av veterinär! Hästar kan ju bitas av en miljard olika anledningar och de vill ju alltid tala om att något är fel då :) 

Och ja jo hästar är ju väldigt olika, med olika personligheter och olika starka viljor. Mitt sto är ju till exempel en bestämd och stark dam men trots hennes egna idéer och dominanta sätt så upplever jag att hon mår bättre av ett mer delat ledarskap. Bestämmer jag för mycket över henne lyder hon mig absolut men hon blir samtidigt nästan apatisk, medan vissa hästar säkert känner en väldigt stark trygghet av den dominansen. Självklart kan jag stanna henne och självklart kan jag flytta henne och styra över henne så mycket jag vill, men samtidigt får hon ta egna initiativ och säga emot mig eftersom jag upplever att hon mår bättre av det.

Gronstedt
0

#12: "Om en häst biter och man backar den eller på andra sätt utför en dominant handling, så ger man ju hästen ett negativt svar på beteendet. Det blir ju som en bestraffning …" Nej, det blir de inte. Det är en positiv förstärkning.

Alla i den här tråden har, vad jag sätt, påpekat att inte ska ta till dessa metoder förrän man kan utesluta smärta eller annat obehag.

Anon
1

#15 Haha, googla på positiv förstärkning.

Gronstedt
0

#16: Japp, det har jag gjort, till skillnad från dig. Positiv förstärkning är att lägga till ett stimulus, negativ förstärkning att ta bort ett stimulus. Att ryta åt hästen när den gör fel är positiv förstärkning, att ge eftergift när den gör rätt är negativ förstärkning.

Anon
1

#17 Taget från wikipedia "En förstärkning är en konsekvens som ökar sannolikheten att beteendet kommer upprepas, medan en bestraffning innebär att sannolikheten att beteendet upprepas minskar. ". 

Jag tror inte att en häst vill upprepa beteendet när den backas, dvs det är inte positiv förstärkning. Vad är då en backning? Ja, det är knappast negativ förstärkning eftersom negativ förstärkning snarare kan liknas vid en skänkling, ett tryck som tas bort när hästen gör rätt. Det är inte heller positiv förstärkning, eftersom det är något som kan liknas vid klickerträning och andra grejer där hästen gör något för att få ut något positivt. 

Men om du berömmer hästen varje gång den slutar bitas, kan man ju likna det vid positiv förstärkning. :)

Ännu en lite tydligare förklaring från wikipedia:

• Positiv förstärkning Exemplet med hunden som får en godis när den sitter, och sedan sitter allt oftare, är ett exempel på positiv förstärkning. Beteendet att sitta blir mer sannolikt efter att det följts av en "belöning".
  • Negativ förstärkning Handlar om att ett beteende blir mer sannolikt därför att det följts av att något (t ex ett tryck eller obehag) tagits bort/försvunnit. Ett exempel kan vara när en ryttare vill lära sin häst att svänga vänster då han drar i vänster tygel. Draget i tygeln (vilket uppfattas av hästen som tryck eller obehag) tas bort när hästen ger rätt respons, går åt vänster. Om hästen svänger vänster fortare nästa gång beror det på att beteendet "sväng vänster" har förstärkts genom att obehaget upphört.
mellis98
0

Han har blivit kollad av massör och dem hittade ingenting. Dock har han blivit gladare/piggare på senaste tiden så jag tror verkligen att han behövde den där massagen, kanske var han stel i kroppen?

Nafsningarna finns fortfarande kvar men jag ser dem inte allt lika ofta nu. Jag vill absolut inte bestraffa honom på något sätt eller ta en högre makt position, men jag vill visa honom att jag inte tycker om när han beter sig så. Har fått tipset att ställa mig framför honom och med kroppsspråk försöka berätta för honom att det beteendet inte är okej, jag säger inget, jag rör honom inte, jag talar med min kropp. Och det har funkat mycket bättre än när jag har "skrikit" på honom.