Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2762 ggr
strong.ale
2

bättre för ryggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag rider en häst ca 4 gånger i veckan och han har riktigt ingen sadel som passar han har en som går att rida med men nu rider jag så mycket barbacka det går. Det ärsvårt och hitta en sadrl som passar eftersom hhar inte har några ryggmuskler och därför rider jag han nu barbacka. Min frååga till er; Är det bra att rida barbacka för hästens rygga. Jag sitter inte och slumpar + jag är inte för stor för han. Rider barbacka med den utrustningen som är med på bilden.

Indriz
7

Barbacka ridning kan vara okej då och då. Men en sadel finns till för att sprida ut din vikt på hästens rygg. Så att du inte sitter direkt på ryggraden, eller trycker speciellt mycket på samma ställen.

Är hästen dåligt musklad och inte har en passande sadel för tillfället så skulle jag ta tillfället i akt och träna honom från marken för att bygga upp hans muskler. Longera, lek lekar och få honom att klättra om ni har något bra ställe i närheten. Tömkörning kan även vara ett ypperligt tillfälle att testa på!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

strong.ale
0

Men jag sitter ju inte Direkt på riggen har ju både tjockt schabrak och teddypadd.

strong.ale
0

Sen han har ju ryggmuskler men inte så jätte mycket.

Indriz
3

Jo, och visst kan det vara en liten förbättring jämfört med att du sitter rakt på ryggen, men om du tittar på hur en sadel ser ut underifrån så kan du se hur mycket stoppning det faktiskt är mellan dig och hästen. Placerat just för att undvika tryckbelastning.

Rider man en längre tid barbacka, eller rentav med en sadel som inte passar, så kan tryckbelastning bli ett faktum, och det i sin tur kan innebära både skador och obehag för hästen.

Bifogar en artikel som handlar om barbackasadlar, men som även går in på hur en sadel fungerar för att just fördela vikten.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/bomlos-sadel-ger-hog-punktbelastning.htm

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Pelzi
1

Du vet den där padden Sally hade under barbacka gjorden den där jätte tjocka? Ungefär en sån så att trycket inte hamnar på ryggraden utan på sidorna om istället, du kan annars vika en tjock filt så den blir ungefär 5 cm tjock då blir det nästan samma sak, då fördelas trycket ut på större yta, och så blir det mjukare att sitta :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Indriz
0

Det här med att köpa nya sadlar när hästen musklar om sig är ett konstant problem, och jag förstår verkligen att folk inte alltid blir så sugna på att slänga ut flera tusenlappar gång på gång.

Det är olika från häst till häst, men jag själv har märkt att westernsadlar oftast fungerar bättre under sådana omständigheter då man oftast använder en tjock pad som anpassning mellan sadeln och hästens rygg. Medan en vanlig engelsk sadel ska fungera helt utan schabrak/vojlock.

strong.ale
0

Asså sadel en sitter inte bra på manken och det är det som är problemet med den. Och det är inte min häst så där tänker inte jag lägga ut några stora pengar. Jag har underst ett schabrak sen gelépadd vid manken sen sadlen.

Linnea
1

Vad jag har hört började man använda sadlar för att det skulle vara lättare att sitta kvar och inte främst för att inte punktbelasta hästens rygg. Inte så lätt att kriga barbacka!

Bättre att rida barbacka än att rida med dåligt passande sadel. Rejält tjockt schabrak och jobba mycket med fokus på att muskla ryggen i lugna tempon så att du kan hålla balansen bra samtidigt. Om du kan så träna från marken också, tömkörning eller long rein.

Skynda långsamt så går det fortare.

strong.ale
0

#8 Ja jag tänkte också så men när jag ska rida markarbete med han ska jag ha sadel men det du sa det var det jag tänkte.

[134643]
0

Det problemet som jag vet är inte punktbelastning egentligen, utan att det kan skada hästens ryggrad. Ryggraden sitter ju precis "under huden" på ryggen, det är därför sadlar, om du tittar under, har ett hålrum där just ryggraden är. Det är ju som en skåra i sadeln liksom, just för att vikten inte ska hamna på ryggraden. Jag är väldigt dålig på att förklara, men du kanske förstår ändå? Därav skulle inte jag rida barbacka speciellt mycket, visst blir det bättre med tjockt schabrak och så, men det blir ju ändå ett tryck på ryggraden. Jag vet inte om det på "barabacka-pads" (heter det det på svenska också..?) finns en sådan 'skåra' också, annars kanske det är ett alternativ? :)

Praefatio
2

När jag var "mitt emellan sadlar" med min häst, dvs. insåg att den jag hade inte längre fungerade och letade efter en som passade, så red jag barbacka. Däremot red jag enbart i skritt på långa tyglar och red i mycket varierad terräng, ingenting i paddocken utan bara rakt ut i skogen. Någon enstaka galopp tog vi förstås, för skojs skull. Hade en westernpadd att sitta på, mest för att hästens manke var spetsig.

Efter tre månader, när jag äntligen hittade en sadel som fungerade, hade min häst satt helt fantastiska fina muskler och var alldeles rund om ryggen. Fick många komplimanger! Hade jag ridit på samma vis i paddocken och försökt rida dressyr eller rent av hoppat (ajaj!) hade effekten troligtvis blivit tvärtom. Att sitta ner "på hela rumpan" i skritt skadar inte men så fort man börjar rida istället för att mest åka med, blir trycket på ryggraden för stort.

Mitt tips är alltså att lägga ner paddockridningen, dressyren och hoppningen tills hästen har en sadel som passar.

Linnea
2

Om hästen slappnar av och kan arbeta i form med dig på ryggen så är det inga problem. Då kommer den ganska snabbt att bygga muskler så att du sitter på musklerna och inte på ryggraden. Om den däremot går med höjt huvud och sänkt rygg så trivs den inte med ridningen och då bör du arbeta från marken istället.

strong.ale
1

Nu ska jag säga en sak som jag har läst och många kommer reagera på det med negativa tankar men tar chansen. Tänk såhär inte hade indianerna några sadlar när som red sina hästar och inte några skor och nu tänker många ja men "dagens hästar" är inte vana vi det. Hallå! Hästen ser likadan ut som den gjorde när indianerna red dom och ett till exempel så gäller samma sak för hästarnas skor också. Döm ifall ni vill

Praefatio
3

#13 Hur tror du indianernas hästar mådde? Som dagens hästar, med en medellivslängd på 25 år?

strong.ale
0

Ja men dom kanske inte hade vetrinär när dom blev sjuka hur många hästar är friska livet ut? + att dom hade varken täcke eller extra mat dom fick gräs och grönsaker.

Praefatio
2

#15 Nu tror jag för det första att du gissar hej vilt vad gäller hur indianerna (vilka indianer menar du?) höll sina hästar.

För det andra ser det ut som så, att vi idag vet oerhört mycket mer om våra djur och hur de fungerar. Vi vet att regelbunden barbackaridning sliter på hästen, vi vet att det orsakar smärta och spänningar. Det är alltså inte acceptabelt att vi idag då skulle bortse från denna fakta och köra på som vi kände för bara för att "äh, så gjorde man förr så det måste ju fungera". Det är en sak att göra fel för att man inte vet bättre, och en helt annan att fortsätta göra fel för att sanningen svider och inte riktigt passar in i hur man skulle vilja att det var. Hästar är oerhört tålmodiga varelser som ofta kör på trots att de har ont. Har vi verkligen rätt att utnyttja det?

Jag fick avliva min häst i september, pga förslitningsskador som uppkommit under hans unghästår. Förslitningsskador som jag inte visste att han hade förrän det var för sent, för att han var tapper och maskerade att han hade ont ända tills han helt enkelt inte höll längre. Han var bara 13 år. Det var inte roligt, kan jag berätta, och efter det vill jag verkligen uppmana människor att vara försiktiga med sina hästar och inte göra dumma grejer i onödan. Som att varje dag rida utan sadel "för hästarna förr klarade det".

strong.ale
0

okej men nu är det såhär att jag har ridit han barbacka sen jag skrev detta och hoppat honom med sadel sen har ägaren sett att ryggmusklerna har blivit bättre. Men tyvärr så rider inte jag honom något mer.

Uss
3

#17 barbacka är absolut bättre än en sadel som inte passar! Klart att ryggen blir bättre då ;) men barbacka är inte i alla lägen bättre än en passande sadel! Vad menar du i #15?? Varför skulle barbacka vara bättre för att indianerna red så, men inte hur de i övrigt höll hästarna (utan täcke o "extra" mat)? Täcke o extra mat är ingenting som egentligen gagnar hästen; kraftfoder innehåller ofta spannmål som inte är särskilt bra för hästar att äta, det optimala är ju om hästen enbart äter grovfoder. Sedan om hästen tillåts sätta den vinterpäls den behöver så kan den reglera sin värme själv och det är det mycket bättre än ett tätt täcke som får sitta på hela dagen oavsett det behövs eller inte och som både kan orsaka skållor och ge skav…

majaliten
1

Jag tror verkligen inte att barbacka skulle skada

Praefatio
0

#19 Det är tyvärr inte tal om att tro, det är ett faktum att daglig barbackaridning skadar hästens rygg.

Linnea
1

Finns det några källor på att barbackaridning skulle vara skadligt? Nu menar jag ordentlig ridning, inte att man skumpar runt på en häst med huvudet i det blå.

Praefatio
0

#21 Det har gjorts undersökningar med tryckmätande plattor där man testade barbacka, en dålig sadel och en välliggande sadel. Barbackaridning går bra enstaka gånger då och då men man får absolut 0 tryckfördelning och all vikt hamnar på två små, små punkter mitt på en känslig muskel. För en vältränad häst är det ingen fara ibland, men händer det ofta så orsakar det rejält med smärta. Tänk att du skulle ha någon som tryckte in en knoge med omväxlande 50-100 kg tryck mitt i en muskel en timme om dagen. Du kan nog förstå hur det skulle kännas efter några dagar :) Sitter med mobilen så kan inte leta upp någon av undersökningarna men det är möjligt att det går att googla iaf.

majaliten
0

Vil gärna ha studier på det innan det uttalas Sen sitter man aldrig still på samma Pungt när man rider barbacka . Tror att all ridning sliter varför skulle en stor sadel inte skite mer en att rida barbaka

Praefatio
1

#23 Du får ursäkta mig majaliten, men nu har du ju redan bestämt dig för vad du vill tro eftersom du ställt dig i försvarsposition. Dina svar speglar det och jag skulle inte kunna övertyga dig ens om jag gav dig tio undersökningar.

"Tror att all ridning sliter varför skulle en stor sadel inte skite mer en att rida barbaka" Det är okej att du tror det, men jag försöker förklara för dig att jag vet annorlunda. Tror du inte att en sadel hjälper med tryckavlastning och underlättar för hästen, så vet du inte riktigt hur en sadel fungerar och varför man har den. Eftersom du bestämt dig för att du inte vill bli rättad, så är det ingen idé att jag lägger ner tid på att skriva till dig mer.

Gronstedt
2

#23: Din ända är sannolikt inte 17 tum lång …

majaliten
0

Men oj oj de jag mena rör att en sadel ligger på samma utta och trycker medan när man riderbarbacka så sitter man alldrig på samma ställe. Jag skulle gärna vilja se en välgrundad och välarbetat studie de skulle va spännande . Så länge de inte finns då trot jag inte att barbaka sliter så mycket som sägs . För man sitter ju inte på saman ställe hela ridturer

Praefatio
2

Första undersökningen, gjord 2012 (handlar om just det vi har pratat om här, tryckpunkter i barbackaridning)

Andra undersökningen, gjord 2009 (handlar om lättridning vs. nedsittning, visserligen i sadel men undersökningen är relevant i sammanhanget)

Tredje undersökningen, gjord 2010 (handlar om olika typer av sadlar, bland annat bomlös sadel, vilket gör undersökningen relevant i sammanhanget)

Är det nog med undersökningar, eller ska jag googla fram några till?

Har för mig att det var något reportage i en svensk hästtidning för något år sedan också, ska se om jag har kvar den tidningen och i så fall ge dig namn på tidningen, årgång, nummer och sidnummer, men det kan ta ett tag, jag har en hel del hästmagasin och många är utlånade.