Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 358 ggr
MatildaGruhs
1

Förkylning??

Hej! Jag har en medryttarhäst på 11 år, ridtravare. Han har under en lång tid hostat väldigt mycket, nu på slutet har han blivit ännu värre och är väldigt slö. Blir super svettig efter trav i 50 meter. Han hade helt ok kondition men den är tappad på typ 1 dag. Han andas väldigt tungt och kan även snora. Han kan hosta när som helst. När man står i stallet och borstar, när man är ute på promenad, när man rider osv.osv. Hans ägare är inte så intresserad av honom just nu pga att hon inte har tid och har varit väldigt sjuk + gravid så jag har tagit hand om honom mer eller mindre på fulltid. När jag berättar för henne så tror hon att de är en vanlig förkylning. Vad tror ni? Vad ska man göra?

Dendärtjejen
1

Låter litee som kvickdrag? Kanske är förkylning? Jag vet faktiskt inte, tycker du ska ringa eller be någon ringa till veterinären :)

Gronstedt
0

Börja med att tempa honom och rådfråga sedan veterinär.

Caroline L
0

Rekommenderar dig också att tempa honom, skall du ringa och rådfråga en veterinär vill dom alltid veta tempen.

Boschkis
0

Vad jag hört så är det väldigt ovanligt att hästar får vanlig förkylning, oftast är det något annat. Men säger som andra, håll koll på tempen och ring och rådfråga veterinär. Jag hade även avstått från ridning tills han blir bättre/ni vet vad det är. Skulle inte kännas okej då det uppenbarligen blir väldigt ansträngande för honom. Men det är bara vad jag hade gjort :)

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.