Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 981 ggr
PimTheGreat
0

Fontanes träning igår 28/8

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer lite bilder från när jag var och tränade Fontane igår… inga jättebra bilder men det är några iaf. Var inte lätt att fota och han lämnades kvar och tränades idag också då han inte ville ville lita riktigt på tränaren som ledare, så därför gick det inte bryta träningen igår när vi var tvungna att åka hem.

pippa__
0

Fina Fontan!!!!!

Snuttan2
0

fler bilder?

Är han skitig i ansiktet eller vad är det för några mörkade reger han har?

pippa__
0

japp kommer fler bilder =) Hon blev nog trött på den här slöa servern..kan va så..;)

PimTheGreat
0

1.

PimTheGreat
0

2.

PimTheGreat
0

3.

PimTheGreat
0

4.

PimTheGreat
0

5.

PimTheGreat
0

6.

PimTheGreat
0

7.

PimTheGreat
0

8.

PimTheGreat
0

kort här hemma innan

PimTheGreat
0

inga jättroliga kort men förhoppningsvis blir det roligare träningsbilder för var gång när träningen utökas…

Cilla89
0

varför springer han lös med sadel och träns?

shirley
0

han jobbas ju i corall….

Cilla89
0

jo, det ser jag ;) men varför springer han lös med sadel och träns?

shirley
0

jag förstår inte vad du menar…. han jobbas ju i corall å är ju under inridning…. så brukar vi alltid göra. de ska ju lära sej att acceptera å att du imellanåt ta in honom till dej å jobbar med annat också

Cilla89
0

jaha, jag trodde han var inriden, förlåt mig då..

shirley
0

#18 oki du! ;-)
men så gör vi även med de inridna när de jobbas i corall tex innan ridning eller om de ska jobbas lösa….

pippa__
0

Sagt det innan och säger det igen…vackraste araben!!!

Snuttan2
0

Hur gamal är han?

Tycker han ser rätt lugn ut iallafall, när han springer löst, springer han runt och ställer sig utåt å tar stöd utav vägen då med, eller är det bara med nya utrustningen på?

pippa__
0

Han är 6 år

PimTheGreat
0

#21 utrustningen har han för att han ställs in också, men här visar korten bara när han mjukas upp. När han springer som han gör här så springer han i "fri"form och ska vara uppmärksam på ledaren som står i mitten. Denna dagen ville han inte riktigt vara så uppmärksam, därför så hann jag inte vara med och ta kort när han spändes in och jobbades inför ridningen, han tränades i det dagen efter nämnligen. Corallträningen är till för att hästen ska visa vett och etikett eller hur man ska uttrycka det. Hästen ska vända sig mot dig när du står still och visa intresse för dig och följa dig vart du än går…det är denna biten jag tränar med honom hemma mellan träningarna. JAg har suttit och ridit på fontane men inte så man kan kalla han inriden så nu på denna träningen kommer han lära sig grunderna i ridningen från marken…han jobbar sig själv med hjälp av olika inspänningar tränaren gör…. *dålig på att förklara*

Snuttan2
0

När du säger inspänningar låter det inte helt som att du menar inspänningstyglar, vilket de flesta gör, eller är det det du menar?

Jag löslongerar en del med när det finns så man kan göra det ;) Det är nästa det enda jag gjort där jag jobbat min häst hittills fysiskt, haha. Och hon springer också runt med hvuudet utåt å böjer sig åt fel hål, för hon har varken balans eller styrka att göra rätt störe delen utav tiden… Och så är det ju som du säger, ett sätt att undvika och inte ge efter för ledaren i mitten…

shirley
0

#24 använder westerntyglarna å westernsadeln å spänner in på sätt som vi även ha nytta av i vår vidare ridning i western

pippa__
0

#25 Kan du inte rita en bild och visa? ;) Fattar inte heller…

Snuttan2
0

Det låter som att det blir som en vanlig inspäningstygel?

shirley
0

nja….. sätter det i hornet å runt sadeln… det blir inte riktigt som vanlig inspänning

Snuttan2
0

Fast vad får du ut utav att knyta de i hornet? Då ramar du inte in bogarna, borde bli svårare att be om böjning även?
Ger..?

shirley
0

alltså orkar inte förklara nu, du får komma å titta ;-)
alltså vi "böjer" väl inte bara utan hästen ska acceptera att den viker huvudet….. tills den själv slappnar av å då söker sej neråt…. låter helt galet men vet inte hur jag ska förklara det….

Snuttan2
0

Fast varför ska den vika på hjuvudet (halsen/nacken?)?

PimTheGreat
0

#31 jag ska vara ärlig här. Jag vet inte heller då jag själv också är under utbildning med denna träningen, därför jag har tränare till hjälp. Lär mig det jag kan från marken nu med Fontane, sen kommer ridningen efter bebisen kommit ut. Shirley kanske vet, annars ska jag luska fram svaret hos tränaren.

PimTheGreat
0

…en fundering kan vara att hästen kanske ska vika huvudet bara för att vi ber den om det, att den accepterar att göra så, lita på oss som ledare, men sen har det säkert även någon funktion i ridningen……vet inte……nu har jag nog gjort bort mig med…Generad! Men den träningen med inspänning gör inte jag hemma utan det sköter tränaren tills jag förstår och kan den biten. Gör ingenting som jag inte begriper mig på…..

pippa__
0

#33 Hihi fundera kan man alltid ;)

Snuttan2
0

Fast om du inte vet varför du/hon gör något emot hästen lär du ju dig inget :P Du får gå på mer å fråga ;) Jag leker små-barn när jag umgås med min tränare å frågar typ hela tiden "varför då", "hur då" osv :P Frågar man inte så lär man sig inte å kan ju heller inte se vad man själv tycker är vettigt å inte…

De världsstjärnor som jag varit med och träffat på clinics å annat uppmanar ju hela tiden till frågor och när folk inte frågar börjar de fråga ryttarna/hästhanterarna och publiken för att se om de värkligen kan eller bara är för fega för att fråga. Tycker jag varit jätte bra!

Jag är fundersam till när ni skriver vika på halsen/huvudet/nacken för att det låter som att ni bara böjer på halsen utan att böja på kroppen och jag vet hur jag tycker det brukar se ut när "westernmänniskor" pratar om halsböjning, dvs överböjnign i halsen (vilket inte blir böjning utan att knäppa av tom oftast) och häst som motställer sig/motspänner sig i kroppen eftersom man tar ifrån de dess balans.. Så det är lite ledande fråga för att se om ni gör som jag antar att ni gör Generad

shirley
0

alltså det är ju liknande det vi gör från marken. lösgörande å att jag bestämmer att tex hästen ska böja sin hals….. ähhhh kan ju inte förklara så det låter vettigt

PimTheGreat
0

#35 skrev precis i inlägget att jag inte hann vara med den gången pga att vi fick lämna kvar hästen över natten då han inte accepterade situationen riktigt och denna träningen gjorde hon dagen efter…och man kan inte bara avbryta träningen förrän hästen visar sitt fulla intresse och följer dig. givetvis frågar jag när jag inte förstår, men alla frågor kanske man inte alltid tänker på…som just denna frågan!  JAg måste ju börja på A och kunna A innan jag börja på B eller hur….. så jobbar jagmig fram iallafall. Vill veta vad jag håller på med och men Fontane behöver man veta vad man håller på med för han ta alla chanser han hittar för att komma över en annars… så här är jag noggrann. sen har jag väldigt svårt att förklara detta….

pippa__
0

Men det blir väl ändå inte som en "vanlig" inspänning där man spänner in hästen och tvingar den att gå där? Låter ju inte logiskt i såfall då det inte är tyglar i western…eller har jag fel?

shirley
0

#38 alltså det är av olika anledningar, givetvis måste man ju använda tyglen för att lära hästen, hästen ska acceptera att gå så när den gör det liksom släpper ju hästen själv tygeln å då blir ju tygeln slak.

pippa__
0

#39  Jo men då är det inte som jag menar vilket INTE är frivillig..och det är ju bra! =) Inte tvinga ner asså…

Snuttan2
0

Fast varför vill du böja halsen Shirley? Det är ju inte lösgörande, utan blir som sagt ovan tvärtom, spänningar någonannanstans eftersom du tar ifrån hästens dens balans…

shirley
0

inte när hästen själv sänker sej å är avslappnad…..!!!! det behöver du inte vara orolig för…. tränaren rider i sm inom både western å hoppning så du kan va lugn. vi tvingar aldrig våra hästar!