Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1219 ggr
Marster
0

bakbenen

Måga vet ju hur viktigt det är att hästen jobbar med bakdelen. Men jag är så himla rädd att min häst belastar frambenen för mycket. Men jag vet inte om det är så. Så jag undrade om ni har några "tips" hur man kan se eller känna om hästen jobbar fel. Hon går lickom i form och så men jag är rädd för att hon lurar mig ibland.

Birke
0

Jag brukar lita på att min häst sköter sig själv! Kan ändå inte så mkt dressyr.. Jag skogsrider o så X'D

Marster
0

okej :D

Snuttan2
0

Fast Marster, vet du vad det innebär att arbeta med bakbenen? Du säger det som att du läst det, men det låter inte helt som att du förstår vad hästen faktiskt ska göra…

Vildhästar belastar ju naturligen frambenen mer än bakbenen. Problemet med varför man vill att hästen Inte gör det som den gör det vilt när den rör sig och väljer att lägga vikten är att när vi rider hästen lägger vi ju på våran egna vikt och ber hästen även göra saker som den inte skulle göra naturligt och vi bidrar med mer slitage. 

Vad vi därför vill att hästarna ska börja lägga lite mer vikt på bakdelen. För att hästen ska kunna göra det, måste den (först vara avslappnad, röra sig egenom kroppen och en massa andra saker) för att sedan långsamt börja jobba på att belasta bakbenen mer, alltså lägga vikt på bakdelen, sänka hela baken.

Din häst går ALLTID i EN form, sedan är frågan om din häst går i en Bra form som är hälsosam. Så att "hon går licksom i form" är naturligt, för även en dålig form är ju en form hästen går i ;) 

Du rider inte för någon tränare?

För det är genom att DU gör rätt som din häst kommre TILLÅTTAS att gå rätt.

Marster
0

JOjo asså jag vet hur hästen ska jobba och så. och jag rider för tränare. men hon är pigg av sig och så så hon kan lickom gå och spänna sig och "gå iväg" ibland har jag känt asså jag säger inte att hon jobbar fel jag är bara rädd för att hon ska börja göra det, imed att ho spänner sig när hon tycker något är kul eller nåt som är nytt.

Snuttan2
0

Vet du hur en häst jobbar i en bra form och hur man rider en häst i en korrekt form, vad är det du oroar dig över och frågar..?

Så fort hästen spänner sig så kan du vara rätt säker på att den inte går i korrekt form och är långt ifrån att vara på väg till att jobba på ett sätt som är ultimat för frambenen.

MalinSandman
0

Jag säger som Lussan sa när hon var hos oss i boden och en häst gormade , rid på som om ingenting hänt ,  ,