Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5094 ggr
CBA
0

Linfröolja??

Är det någon som ger det?

Sitter och tittar på Börjes och ska beställa lite småsaker och fick syn på en flaska med linfröolja.

Sen ska jag köpa vetegroddolja och ge honom sen när han börjar sätta päls…antingen NP´s vetegroddolja eller Emin Groddolja som är mycket billigare men verkar vara ingefär samma sak.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Viickan_
0

Jag har gett min fånghäst linfröolja, och funkat super på henne. Får jättefin glansig päls, och mår förövrigt bra (: .

MiaMaria
0

Jag skulle nog hellre välja vanliga linfrön tror jag.

gejsa
0

Jag köper en 5 liters dunk med kallpressad Linfröolja till Fille för sin eksem. Beställer det och dom skickar hem det.

gejsa
0

Nej, det var 10 liters dunk jag köpte. Kostade ca 250 kr för en hel dunk.

http://www.gunnarshog.se/

dom skickar det med buss så det blir inte dyrt heller.

wewwa
0

Ger inte linfröolja, men däremot linfrökaka. Funkar oxå superbra.

Bobby
0

Vad är linfrön bra för?? Förutom för magen förståss…

wewwa
0

#6 Pälsen oxå… : )

Bobby
0

Jag ger b-vitamin för pälsens skull…

jen
0

jag ger linfröola för Wambezis känsliga päls/hud.

tessa
0

Jag ger mina pållar stöpta linfrön, hela (istället för olja).. bra för mage, hull och päls, innehåller mycket b-vitamin.. =)

Köpte en låda med 5 kg linfrön av livsmedelskvalitet på GG för.. hmm… ca 150 kr tror jag. Drygt.

#0: Jag tror att det är bättre kvalitet på NP:s vetegroddsolja jmf med Emins groddolja - "man får vad mn betalar för". kan tänka mig att det kanske har med framställningen att göra, men vet faktiskt inte. Har alltid valt NP:s och gett mina fyrfotingar.

gejsa
0

Linfröolja är bättre än linfrön.

tessa
0

Tillägg: jag har även tidigare gett linfröolja från Gekås till pållan, tror det är samma märke som börjes säljer, men inte säker. Funkade bra det också =)

Sussi
0

Om man ger linfröolja, behöver man ge b-vitamin också eller kan man låta linfröoljan ersätta den?

gejsa
0

Det är ju helt skilda saker. Men ger du det för pälsen bara så kanske det inte spelar någon roll vad du ger.

Men Linfröolja som är kallpressad är ju bra för eksemhästar. Jag ger inget till mina hästar för deras päls skull eller så.

Sussi
0

De var just till eksemet jag tänkte, har i övrigt nollkoll på foder, det är ju en djungel!

gejsa
0

Linfröolja säger ju dom som kan mycket om islandshästar på buke är bra. Så jag började ge det då. Det och kiselgur året om.

tessa
0

Gejsa: Kiselkur har jag hört talas om, men vad är det egentligen och vilken funktion fyller det?! *nyfiken*

Sussi
0

Då blir det linfröolja ist!

Kiselgur har jag gett i ett år men numera är det omöjligt att få tag på här, beställde i början på sommaren en burk men de har inte fått in ännu, började därför med alger, de innehåller ganska mycket kisel de med.

tessa
0

Har för mig att kiselgur ska vara bra för bl.a hovarna, stämmer det?

gejsa
0

Ja, tessa det är bra för hovarna och hårman osv.

gejsa
0

Alger prövade jag att ge men han matvägrade då. Han är väldigt kräsen när det gäller mat i krubban. Inte ens med betfor gick det att få i honom.

Då kan det nog vara algerna Sussi som gör att din häst inte kliar sig så mycket. På en del hästar är det kanonbra när man har eksem och på en del märks det inte alls.

gejsa
0

Sussi beställ 10 liters dunk från Gunnarshög du med. Det blir ju mycket billigare för dig med. Det finns med och utan vitaminer. Dom med vitaminerna kostar några kronor mer. Vitaminerna försvinner om dunken står ljust men man kan hälla över det till små flaskor och ha dom mörkt och svalt.

Sussi
0

Isisen gillar algerna, konstigt nog, finnen avskydde dem. Började denna sommar med alger så jag tror inte de ännu hunnit ge synligt resultat med väntar med spänning till nästa år.

De har i den lokala hästaffären 10l dunkar här med. Tror jag ska köpa imorron direkt.
Kan jag ge både oljan och b-vitamin samtidigt?

gejsa
0

Är oljan kallpressad? För det skulle den vara enl dom på buke. Kommer inte ihåg varför.

klart du kan ge det samtidigt.

Men när i somras började du ge algerna då. För vad jag har hört så ska det synas efter några månader. Helst ska man börja tidigt på våren. Så att dom ätit algerna några månader innan knotten kommer.

Sussi
0

Det vet jag inte, ska kolla upp det imorron.

började ge dem i början på juli ungefär, ökade succestivt, hon får nu ½dl. Därför tror jag inte kommer att se resultat i år mera.
har läst att man kan dubbla dosen i febr för ett bättre reultat.

gejsa
0

Ja, då kan du inte märka av det redan om du började så sent. :)

tessa
0

#20: Ok, hur mycket brukar man ge?

Ida_79
0

mitt inlägg verkar inte komit med.. men min fråga är: kan man ge vanlig linfröolja som man har hemma? Har en flaska som jag inte använder,tänkte man kanske kunde ge Hästarna av den istället?? Ngn som vet?

Lyrik
0

Ger Lyrik kokta linfrön på höst, vinter och vår. Får ½ dl kokta linfrön per dag, mer vill han inte ha…

Häller kokande vatten över 2 liter frön, dubbel mängd vatten. Sen får det stå och svalna. Håller sig i 2 veckor när det är svalt ute, därför har jag ej börjat att ge det ännu. Får det för päls och mage.

Har provat med linfröolja, med det tycker Lyrik att det smakar skit…Skrattande

CBA
0

#10 Jag har oxå alltid gett NP´s groddolja och varit väldigt nöjd med den…jag vet inte varför jag beställde Emins Groddolja, fick väl ett tillfälligt snål ryck :o)

Jag beställde från börjes i morse och ringde nyss och bad dom plocka bort groddoljan från ordern…eg varför prova nått nytt när man har nått som man vet fungerar ;o)

Han kommer få en kur med NP först sen kommer jag börja ge den kallpressade linfröoljan istället.

Peppe
0

kan man ge båda vetegroddolja och linfrön (hela, stöpta) samtidigt? och b-vitamin? och kiselgur? Räcka ut tungan eller är det nåt man inte ska kombinera? bara spånar lite

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#29# Vad jag har hört så ska linfrön som du blött upp ätas upp inom ett dygn. Aldrig längre.

gejsa
0

#27# Jag gav 1 dl per dag.

Lyrik
0

#32 De jag har pratat med (foderkunniga), har sagt att det är inga problem med att koka linfrön och förvara dem svalt, helst i kylskåp. Har gjort så i flera år till Lyrik utan några problem.

MiaMaria
0

Gejsa, kan du utveckla dig i varför i #11

gejsa
0

#34# Detta har en veterinär sagt till mig. Det har även skrivits om detta på buke. Och det är några få där som jag litar på som kan och vet vad dom pratar om. Ett dygn bara uppblött.

gejsa
0

#35# Du kan ha mer nytta av oljan än fröna. Fröna åker oftast bara igenom hela kroppen medans oljan tas tillvara mer.

Lyrik
0

#36 Konstigt. Lyrik har fått det i alla år, åtminstone senaste 5 åren. Även 2 andra hästar på Surmulen fick det. Och de kokar större sats än mig…

gejsa
0

#38# Ja, du kan ju ge det men det har ingen funktion längre. Om jag förstått det rätt.

Lyrik
0

#39 Vet inte. Orkar inte bråka mer. Har annat att tänka på som stallletning och oro för Lyrik.

CBA
0

Till ingen speciell - Men de säger (och jag har även läst) att tex linfrökakorna är bra till hästar osm haft sandkolik…att linfrökakan hjälper till att forsla ut sanden med bajset.

Det är en djungel detta :o/

Jag har ingen personlig erfarenhet av linfrö what so ever så jag har inget att referera till.

emsems
0

fick det i tips från min veterinär att jag skulle ge mirran det, för hon är så känslig i huden.. vte inte om det funkade, kanske, gav bara några veckor