Träckanalysen har kommit *jaiks*
Japp idag trillade svaret ner på träckanalysen jag skickade in…det var ingen rolig läsning kan jag säga 
Innan betet så beställde jag en stor analys där alla former av parasiter i deras olika statium gicks igenom och han hade 0 (noll) förekomst rakt igenom.
Den här gången tog jag den normala analysen där bla lilla och/eller stora blodmasken kollades och han hade nu nästan 3000 epg!!!!! (2640 epg för att vara exakt)…hoppla Kerstin det var ett skitigt bete måste jag säga *morrrr*
Så nu ska han avmaskas med Ivomec som tar även den stora blodmasken i tidigt stadie om han har sådana. Jag behöver inte göra en odling för att se OM han har den stora eftersom han visade på noll förekomst innan betet.
Så i morgon avmaskas han sen väntar jag i några dagar så SKA han sen byta hage. I morgon ska jag ta tjuren vid hornen och försöka få de andra två att förstå att även de (enligt veterinär jag pratat med) måste skicka iväg analys på deras hästars bajs, annars är avmaskningen av Mirabil verkningslös om någon av de andra är fulla med mask.
Jag är beredd på att stöta emot patrull och att de kommer snacka bort det men då kommer jag kräva en egen hage till Mirabil trist nog för han är väldigt bundis med den andre unghingsten.
Vi ska ha stallmöte den 9:e och då kommer jag ta upp problemet som uppenbarligen finns och att ALLA måste börja mocka ur sina hagar.
Sen kommer jag lägga fram att den hagen som dessa tre killarna gått i i sommar måste antingen växelbetas av antingen får eller kor nästa sommar eller betesputsas och få vila nästa sommar. Vilket kommer innebära problem för så mycket mark finns det inte som dessutom hingstar kan gå på.
Ja jisses…i morgon och den 9:e är det bara att kavla upp ärmarna och göra sig beredd på batalj *suck*
Jag har alltid sagt att aldrig häst på egen gård…men just nu så känns det som att *bliiip* vad skönt det skulle vara!!!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
lycka till charlotte ! :D

heja heja Charlotte!
Duktig du är som står på dig för din hästs bästa :) Det finns ingen annanstans du kan ha honom om det skiter sig imorgon? Låter ju inget kul för unghingst att vara ensam..

#2 Det finns lite övervuxen mark som har midjehögt gräs som jag kommer kräva att det stolpas in om de inte kan komma fram med en lösning för vart han kan gå sen ifall de andra inte skickar in analys.
Jag läste i något av de senaste numrena av Hästfocus att man bör vänta 14 dagar innan man byter hage efter avmaskning, att 3 dagar som man normalt alltid sagt är alldeles för lite.
Det tar runt 14 dagar för hästen att bajsa ur sig alla maskar och allt medel så byter man hage efter 3 dagar är risken stor att hästen bajsar ur sig parasiter i hagen man byter till.
Så han får gå en vecka till efter avmaskningen i sommarhagen som han går i nu sen SKA han byta hage…bajsar han ur sig där så vet iaf JAG att jag är noga med att mocka hagen ofta vilket inte de andra är.
Jag vill helst inte att han ska behöva gå ensam men om nöden kräver det så måste det tyvärr bli så TILLS saken är fixad. Hon som har den andra unghingsten är väldigt mån om att han har en lekkamrat så har hon huvudet påskruvat så fixar hon en analys på kusen.
Jag struntar i vilket, nu är MIrabil prio 1!!

men får han inte i sig ny mask om han får gå ut i den gamla hagen och äta igen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jo om han går ut i en hage som inte skötts får han tillbaka alla parasiter rätt snart. Hoppas du får de andra med dig Lotta! Heja heja friskt humör! Att låta Mirabil gå själv är inte alls hälsosamt för själen på en liten unghingst :( Som att välja mellan pest och kolera…
Ännu bättre - egen gård ;)
#4 Det har jag också funderat på…
Jo om han går ut i en hage som inte skötts får han tillbaka alla parasiter rätt snart. Hoppas du får de andra med dig Lotta! Heja heja friskt humör! Att låta Mirabil gå själv är inte alls hälsosamt för själen på en liten unghingst :( Som att välja mellan pest och kolera…
Ännu bättre - egen gård ;)
#7 Jo, men några dagar efteråt är det väl ingen risk… Eller?
Men är det inte rätt onödigt att skicka in prov på dom andra hästarna. Kan man inte bara anta att dom också har mask och avmaska dom som din häst?!

dubbelt

Var har du läst det att det tar så lång tid att få bort masken? Länka?
Har bara hört 3 dagar ca. Men sedan ska inte hästen gå där längre för då äter den ju upp ägg som kommer att finnas kvar i magen. Och så ska man helst mocka upp skiten efter avmaskningen. Inte lätt i en sommarhage kanske. :)
Om din häst har så mycket så lär ju dom andra ha ännu mer. Så någon analys behövs nog inte eg på dom utan dom ska avmaska SAMTIDIGT som du. Inte någon vecka efter. Det blir helt fel då om dom ska gå i samma hage när du avmaskat.

oj då. men du challe, du har ju ngt du kan visa dem nu. svart på vitt rakt upp i fejjan att ngt måste göras.
ska hålla tummarna för att det går bra!

Idag fick han ett ivomectin preparat (samma som Ivomec men annat namn) och jag har bara träffat hon som har den andra unghingsten och hon ska oxå ge sin samma preparat till sin nu snarast.
Den andra donnan träffade jag inte idag men hon blir så illa tvungen nu att maska sin maed samma medel.
Han får gå någon dag i hagen sen ska jag kräva en ny hage, det jä***iga är bara att det finn slite dåligt med bra mark att stoppa dessa tre hästarna i sen. Vi väntar på att en annan vuxen hingst ska gå igenom sin vet.bes och flytta så våra tre kan ta hans hage…som btw är en riktig hingsthage med mer rejäla staket.
Gejsa - Jag läste det i ett av Hästfocus numrena…jag kan se om jag hittar artikeln igen så kan jag läsa den igen och se om jag mindes rätt.
Där jag just nu möter motstånd, eller snarare stor förvirring, var när jag nämde att deras sommarhage måste enligt vet. och Vidilabs inrådan få vila ett år och att det får antingen gå kor/får elelr att den betesputsas och sen få vila ett år helt från hästar. Mitt förslag var även att låta gödsla betet så det blir bättre tillväxt tills då när de kan gå på den om 2 år.
Ibland känns det som att man dunkar skallen blodig *gaaahh*

Men om du ger det i dag och flyttar din häst i morgon så tar du ju med dig ägg och mask till nya stället. Minst 3 dagar borde du vänta med att flytta den iaf.

#14 Självklart gejsa ;o)

hur mkt kostar det att göra träckprov? Gör man det själv? Hur går det till?
Det lättaste är att gå in på apoteket och säga att du vill ha en "kolla masken-låda till häst" :) Så får du en låda med allt som behövs. Kostar 280 kronor om jag inte minns fel ;) Sen är det bara att ta på handskarna och gå på jakt, skicka in och vänta en dag på provsvar via e-mail. Tycker det funkar super!

Har lärt mig att det tar 48 timmar för maten hästen stoppar i sig att gå igenom systemet. Det kan inte vara så att det kan ha med någon karens att göra ällande 14 dagar?

Det jag har för mig att det stod i den artikeln i Hästfocus var att det tar runt 14 dagar för maskmedlet att gå igenom och rena hela hästens tarmsystem och den bajsar ut allt medel och de parasiter som finns.
Sen har jag för mig att det stod även att man bör vänta dessa 14 dagarna speciellt när det kommer till att släppa hästen på sommarbete då de hagarna oftast är i bättre skick gällande bättre gräs och större mängd av nyttiga småkryp som finns i jordarna.
Släpper man ut en nyligen maskad häst i beteshagar så bajsar den ur sig medlet i hagen och båda flora och fauna förstörs och dör ut vilket i sin tur försämrar betets tillväxt kommande år.
Jag ska se om jag hittar den artikeln så ska jag säga mer exakt vad det står ;o)

Jo, det kan ju var något sådant eftersom att det är ett preparat man ger.

Jo det stod så att det är ju dock ett gift man ger…ett gift som ska döda div parasiter. Det man inte tänker på är att det även dödar parasiter som är bra att ha i markerna.

Ja, det är ju synd att det är så svårt med mark hit o dit, så man alltid kan ha något ledigt el ha växelbeten. Att inte fler stall lägger in träckprov i rutinerna istället för att avmaska mot samma maskar i princip hela tiden. I längden tjänar man ju på det.

Ja och i detta fallet så ser man vikten av att sköta sina avmaskningar och beten på rätt sätt!
Mirabil var helt ren innan betet, han hade nollor rakt igenom på alla tester och nu smäller han upp i nästan 3000 epg i blodmask då är det en tydlig indikation på att betet är smutsigt…vilket är liiiite svårt att få de andra att förstå att hästarna inte kan gå där nästa sommar.

Men det är ju det som vi har skrivit förut. Att i Danmark måste man tydligen ha recept på maskmedel för att man dödar ju alla vanliga maskar med detta medel också. Att dom har funderat på om vi ska få det här i Sverige med. Man måste alltså ta träckprov och visa upp för att få köpa avmaskningsmedel.
Men jag undrar om inte man biter sig i sin egna svans på det sättet. Folk lär inte vilja betala för träckprovet utan då lär det väl bli så att det blir mindre avmaskningar och sjuka hästar i stället.
Det stod en stor artikel i dagens UNT om avmaskningar mm. Läs den!

#24 Jag är helt för ett sådant beslut!
Idag träffade jag även ägaren till valacken och hon tänker inte avmaska förrän det blir frost 
Hallå, tänk om det blir en lika mild och blöt höst och vinter som förra året…tänker hon inte avmaska alls då eller kan man ju undra ??!
Kan man bli nått annat än matt när man möter ett sådant resonemang *suck*
Jag undrar lite smått då vart hennes häst ska gå sen när vi flyttar över småkillarna till vinterhagen…hennes kuse ska banne mig inte byta hage omaskad!
*funderar ännu mer på egen gård*
#26 Har du läst dagens UNT? Där stod det om avmaskning och avmaskningsmedel på recept.
gejsa: tycker också det är bra med ett beslut om recept för maskmedel mot uppvisande av träckprovsintyg, men i värsta fall kan det ju leda till att folk helt sonika skiter i att avmaska.
I danmark händer det ofta iallafall. Tyvärr…jag vet av egen erfarenhet.

#27 Om det är en artikel på nätet kan du inte länka dit då ? ;o)

#28# Ja, jag skrev det också att det kan bli så att dom inte bryr sig ännu mer att avmaska då.
CBA! Hon har rätt som väntar tills det blir frost. För har ni haft/har ägg från styngflugan på hästens ben tex i sommar så håller dom just nu på att vandra i hästens kropp. Och det är inte förrens frosten kommer som dom dör. Tar du det förtidigt är det risk att du får ha ägg hela vintern i kroppen.
#29 Vet ej om den finns på nätet. Läste det bara i tidningen igår.
Måste bara fråga om markerna blir fria från mask om de får vila helt ett år??
Vi har nämligen för mkt sommarbete så jag kan växla vartannat år om det behövs.. dock är betet de går på nu lite lite bättre..
Ni får komma till öland CBA så kan Mirabil gå med vår ettåring:O)

#30 Jo men vad händer OM det blir en lika mild höst och vinter osm vi hade här i fjol när vi knappt hade under 10 grader förrän i typ februari…ska hon vänta med att avmaska ända tills då eller?
#32 När jag pratade med Vidilab om problemet jag har i stallet nu med våra hagar och det stora parasitbeståndet som tycks finnas där.
Hon sa att våra hagar skulle behöva vila ett år helt från hästar och att man antingen stoppar in får eller kor där som får beta av istället eller så kör man med betesputs och låter hagen vila året efter.
Vilken tur du har som har så mycket mark att du kan växla naturligt…jag blir bara mer och mer sugen på egen liten gård. Som Neywaz sa så blir det säkert billigare då jag slipper både dyr stallhyra och bilresorna på 6 mil 4-5ggr/vecka…+ att det blir lite mer livskvalité.
Det är synd att du bor så långt borta ;o)

#33# Någon köldknäpp har vi ju alltid på hösten. Du tänker ju på att snön kom sent. Och det var dagen efter jul som snön kom till oss iaf. Inte i februari. :)

#34 Mja…jag är mest bekymrad över att hon inte kommer avmaska sin häst innan vi byter till vinterhagen.