OT: Ceasar Milan
Länkar till sidan som det var många som ville se. Vill inte ta upp God morgon tråden till detta snack…
http://channel.nationalgeographic.com/channel/video/index.html?searchquery=PROGRAM-Dog%20Whisperer

Fast vad är det för underligt han gör här, på vilken video?
De flesta är ju klipp ifrån showen och jag öppnar dem inte ens nu för jag vet vad som är på de :P

På hundar/ifokus så sa dom att det var speciella avsnitt som man såg hård behandling i…vänta ska jag hitta dom

så nu har jag kollat upp…Motor mouth, dogpark Duke och Spike and the cat…

Är Motor Mouth de pratade om tror jag?
Är isåfall ett klipp utav.. ?? som de hittar något i. Och då är det ett halsband som han vanligtvis inte annvänder eller rekommenderar, utan i ett mkt specifikt avsnitt annvänder. Tänk på att det här är hundar med problem, inte vardagshundar…
Och av vad jag sett utav det halsbandet som visats (vet inte hur andra modeler utav det ser ut) så finns det faktiskt en tanke bakom det hela och jag kan iallafall inte se den direkta skadan med det. Det är inte några super-vassa taggar, utan taggar som ger mer kontroll och påminer om just bettet ifrån en annan hund, vilket i sig blir lugnande i rätt händer.
För han håller ju aldrig kvar i kopplet, utan det är bara snabba ryck för att tillrättavisa hunden, släpper hela tiden efter att han tagit.
Och som Cesar själv säger, man ska hålla sig till det enklaste möjliga, vilket han ju själv gör hemma. Att han har det på klienters hundar beror ju på att de redan har det och han annvänder vad de redan har hemma och kommer att annvända när han åker.
Jag har ärligt talat MER problem med den stryp-variant som han annars annvänder, är koppel och halsband sitter ihop och är en rak stryp utan gräns som han sätter upptill på halsen där den är som svagast. Av vad jag har hört och kan om hundars extriör så är det risk att knäcka nacken där med kopplet smat att strypa hunden, vilket är betydligt svårare längre ner på halsen där den är stabilare.
Men det är två delar utav det Cesar gör som jag själv inte tänkt pröva eller helt är med om, ja… Men jag förstår varför han låter det vara så/gör så.

Tittar på Dogpark Dude….
Är det detsamma halsband här som de ogillar på hundar.ifokus?
Samma igen, det är vad ägaren redan har och Cesar jobbar bara med vad ägaren kommer annävnda när han går där ifrån… Och att ha ett halsband som tar lite mer kan vara rätt smart på stora arga hundar.
Tro mig, dobermannar som är arga och attackerar folk är inte roliga eller lätthanterade. Jag är uppvuxna med bla sådan hund :(

Försöekr fundera på vad som anses som djurplågeri eller är så hemskt i Spike and the Cat?

Fattar inte heller det me Spike and the cat…å andra sidan så säger dom i början av varje program att detta är inget man ska prova själv utan att låta en expert göra det..
Vet inte om jag har fel men kan man inte jämföra dessa halsband me ett Hackamore? I fel händer kan ett Hackamore oxå göra VÄLDIG skada…

De flesta redskap fel påsatta och eller i fel händer kan annvändas för att direkt skada djuret…

Varför går ni inte på hundarifokus och diskuterar där i stället. Så får ni svar på era frågor och även på era svar.

Men det var ju folk här osm var intresserade så då är det väl inte fel att ta upp det här oxå? eller? =)

Jag har inte läst godmorgontråden än. Såg bara att det var ni två som diskuterade inga fler. Och det finns nog mer svar på hundarifokus mot här.

Men det var ett par som var intresserade av dessa filmer…Detta är ju som en vanlig OT tråd inget annat…Jag söker inga svar iaf…kan inte svara för nån annan…vet vad jag tror på vad det gäller honom..

Gejsa: för att vi tagit upp det här och börjat disskutera det, varför itne fortsätta?
Jag är inte särskilt intresserad av att höra vad just de på Hundar.ifokus tycker i sig ärligt talat, utan mer allmänt disskutera det. För det fungerar ju rätt lika bra på hästar med vissa attityder och ståndpunkter, så det är ju annvändbart att disskutera för oss hästmänniskor.

nu har jag inte orkat läsa. men fortsätt ni diskutera. så länge ni håller det på en trevlig nivå!

Det var ingen som ville diskutera längre…=( Alla hade tydligen sagt vad dom ville

Så länge som jag är klar i huvudet kan jag försöka disskutera, annars brukar det bara gå utför å svårt att hålla sakargument
Pippa, har du hund (minns inte)?

Mmm det brukar ha en förmåga att spåra ur när klockan slår 1…hihi nepp ingen hund tyvärr men har provat delar av dessa metoder på andra hundar…har du provat på några andra hundar än din syrras?

Jag umgås med rätt mkt folk som har hund, så japp.
Min pojk har ju två (dobbrar) och den ena jobbar jag rätt mkt med att han måste sluta vakta pojk även emot mig :S Han gör inget längre, men han får inte titta ens så som han gör, han måste börja acceptera mig totalt, för händer det något så väljer han som det är fortfarande vem som bestämer = jag vågar inte ha med honom ut på tunnelbanan osv, kan gå ut med han utan problem för där kan man ju gå undan och ta plats, men det går ju inte på trångt utrymme. Problemet är ju att de hundarna ska vakta mkt, MEN medans de arbetar, problemet är väll att den äldre hunden arbetar hela tiden, alltså hemma med.
Min systers vovve har jag valt ut med flit för att han absolut inte är dominant, ska vara lätt att ha att göra med och uppfostra. Absolut eftersom min syster är inte lika hundvan (och rädd för långhåriga stora hundar) och jag faktiskt aldrig haft valp.
Han lyssnar väldigt bra än så länge iallafall, enda problemen vi haft första dygnet som gått är att han inte vill äta uppblöt mat utan bara torr och att han aldrig haft halsband & koppel förrut så han tycker att det kliar.

Jo fast det är ju lättare att börja nu när dom är små..Jag hade inte gett mej på en dobberman!! =) För feg för det…
Men det är klart känner man att man klarar det så är det inga problem..=)

Eh, jag måste ju komma överens med de, är inte fungerbart annars. Och jag är van med knäppa hundar :P Jag lärde mig gå emot dobermann som var rejält missuppfostrad och attackerade allt och allting :P

Ojoj ja, som sagt hade inte jag gjort då jag känner att jag inte klarar av det..=) Pitbull ska vara en ras som är väldigt lätt att jobba med enligt många…även chihuahuan faktiskt..;)

Fast chihuahuer är inte så väldigt tuffa i sättet, iallafall inte de exemplar jag stött på (vilket inte är så många), ser man på andra små sällskapshundar eller övht bara små hundar så är det ju mkt terrier, och de är mkt tuffare enligt mig. Och mkt bara alllmänt jobbigare, jag är inget stort terrier-fan :P
Jag upplever chihuahuer som hyffsat smarta med, dobbrar är ju rätt korkade och saker behöver oftast göra väldigt klara för dem innan de förstår…

Aaa kanske tänkte lite och skrev lite…hihi..oops…menade att chihuahuer är smarta när jag skrev det där me jobbade..är heller inget fan av terriers..bjäbbiga irriterande och lättretliga..usch!

Nu har jag kollar på filmerna jag med, eller iaf dom 3 som va omtalade. Jag ser inget djurplågeri i de hela, det är korrigering på rätt vis för att lära ägarna de rätta sättet för attde inte ska utvecklas till djurplågeri i deras händer. Att dom sen har de taggiga halsbandet går att diskutera men de kanske är en början för att sen kunna ha ett vanligt halsband. Har själv sett ett sånt halsband i funktion men de hunden reagerade inte direkt så som terriern gör, han brydde sig itne de minsta.

Nepp dessa halsband är endast till för korrigering i hans fall iaf. Men tror faktiskt att den där terriern var lite överkänslig me..min kompis hund skriker höööögt bara man sätter ner foten 1 meter i från henne….suck!

Kort sagt, terriers ;-)

hihi mmm