Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2924 ggr
CBA
0

Stödfodra

Har ni börjat stödfodra något än??

Jag såg idag att Mirabil börjar tunna ur över revbenen och så tunn som han var i vintras vill jag inte att han ska bli i närheten av i år igen.

Jag har dock ett bekymmer…jag vet inte vilket kraftfoder jag ska välja *hmmm*
Det är svårt att bestämma när man inte har analysen än på höt, men jag känner samtidigt att jag vill inte vänta på analysen heller så han ev hinner tunna ur mer.

Jag är väldigt inne på att börja ge Salsas müsli foder men då är det problemet med att det är så långt till närmsta återförsäljare.
Då pratade jag med granngården då jag hört att de kan ta hem Salsa om de vet vilken leverantör Salsa använder…men han sa att det kan bli för kostsamt att bara ta hem några säckar då och då till bara mig och det förstår jag ju *suck*

Jisses, ska man behöva åka flera mil för ett foder så drar det ju iväg med bensinkostnaden oxå.
Det är attans att inte Mustang har ett bra foder som passar unghästar *muttrar*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Cilla89
0

Våra hästar har fått hö och krafftfoder (krafft groov 90, krafft miner grön) hela sommaren, dem har ju inte haft nått bete.. väntar spänt på analys resultatet :D

krafft har ju musli? eller det passar inte din lille kille?

Mandysan
0

Vi har för kraftigt bete så Foxen och Corall går i bantarhage ;) Sally har dock lite svårare att hålla hullet och går därför med resten av flocken…:)

CBA
0

Jag är lite anti kraffts foder över lag…jag har inte haft bra respons på något av deras foder som jag provat.

Mandysan
0

CBA; Btw så kan man beställa Dodson&Horell på nätet! Märkte det för ngn dag sen och de har ju ett brett program…

Cilla89
0

#3 aha, okej..

CBA
0

#4 Beställa som postorder eller??

Får man det hemkört då?

Närmsta D & H återförsäljare finns runt fem mil tur och retur från mig så det skulle bli så väldigt dyrt i bensin + att de är rätt dyra deras foder…men bra har jag hört.

Ska kolla om jag hittar någon hemsida om D & H så man kan kolla om det finns fler ÅF.

Mandysan
0

#6 japp som postorder :) Jag har aldrig provat själv men andra här har gjort det. Jag har oxå hört att det är super. ;)

Det är från Grand-Prix

QuickStep
0

jag använder hippo till min unghäst på ett år. Hippo grow alfa heter den.. funkar bra. Men ska börja ge hö oxå på kvällen för betet räcker inte…

gejsa
0

Men köp hem lusern strå ett tag.

jen
0

jag har samma problem med Wambezi.

han har tunnat ur över revben och på överlinjen, så jag har  börjat med lusernpellets nu till mina båda hästar

steffy
0

vi har fått stödfodra hela sommaren

gejsa
0

Herregud och våra är så tjocka så dom får fet hals ju.

jen
0

#12 skicka hit lite vettja!!

lisette
0

tycker faktiskt det är otroligt jobbigt för jag har likadant som gejsa..

gejsa
0

Såg en liten, liten bulle under halsen på sorro med i går kväll. Dom verkar bli feta allihop nu ju.

jen
0

#14 ja, det är ju inte kul när hästarna blir som julgrisar heller :(

men jättetråkigt när man upptäcker att betet varit för tunnt under sommaren. Det är ju det som syns nu

gejsa
0

Ja, eller nej, kanske jag ska svara först. I detta läge är det nästan bättre med lite tunnar hästar än för tjocka. Inte bra för benen osv.

Vi gödslar ju alltid vårt bete på våren så det är ju rätt så kraftigt. Sedan har det ju regnat och varit sol emellanåt så det är perfekt för gräset.

Cilla89
0

#17 vårt gräs har växt jättedåligt, men iofs har det bara regnat här ;) grannen slog gräset första gången precis innan midsommar och sen dess har det knappt växt alls, och vi det här laget brukar han ha slått det 3 ggr :O

Mangis
0

På Hjelmskyl har de också Hippo till unghästar och fölston, men Basic. Och fri tillgång på gräs/hösilage förstås. (Just nu gräs alltså.)

Qvist
0

Japp, har börjat ge pållen mat, då han har gått ner i hullet å betet räcker inte till….Ger eggermanns vital senior musli och betfor. Kommer ev ge lusern oxå om det behövs. Och ca 2½ vecka kommer vi att flytta ner han till stallet igen.

lisette
0

cilla, du vet var jag bor.. eller ja. ungefär var ivarjefall… ;)

Cilla89
0

#21 jaa, vid k-stad ;)

lisette
0

släpp hit dina hästar här… *tycka*

tessa
0

Jag ger Yrla ca 1 liter groov 125 / dag + mineraler och några dl hel havre. Hon är tunn över ryggen, och har säkerligen tappat muskler pga minskad träning nu under sommaren. Men nu är tanken att vi ska dra igång igen. Tycker att det är svårt med stödfodring.

tessa
0

#3: Vad tycker du om Hippos foder, om du har någon erfarenhet av detta märke? *nyfiken* De verkar ju rätt lika i utbud och pris..

Lyrik
0

#0 Stödfodrat Lyrik hela sommaren. Dåligt med bete, nu är det brunbränt och torrt i hagen. Och stallägarna säger att det är MASSOR med bete…Skrikandes

Lyrik får nu varje dag 1 liter lusernstrå, 1 liter havre, ½ kg edel häst, 5 dl betfor (torr mängd), 3 dl vetekli, 50 g miner blå, ½ dl foderjäst, 1 mått enzion, 1 mått kiselgur, 2 mått flexijoint, 1 mått profeed, 1 mått loppfrön, 1 mått Nypon. 1 mått tokosel 1gg/veckan.

Fri tillgång på hö i boxen, så han får äta så mkt han vill under den tid han står inne.

Ska gå över Edel Avel sen när Häst tar slut, mera protein där. www.johanhansson.se

tessa
0

#26: jisses vad sorter, vet knappt vad hälften är för något.. =)

Neywaz
0

Vart bor ni som har dåligt bete? Jag har det som gejsa med, mina hästar ser ut som julgrisar allihopa, till och med vissa av unghästarna och jag har allvarligt funderat på att sätta munkavle på fölstona för de är så feta att de orkar knappt röra på sig Förvånad

Har tur som har föl som ammar dem och tar lite av energin… Hemlis

Lyrik - det lät som ett helt företag att ge hästen så mycket tillskott, behöver den verkligen allt det där? Räcka ut tungan

Peppe
0

säger som dom 2 föregående, jösses vad mycket grejer du ger Lyrik. vad gör allt småpytts för nytta?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jeanette
0

När man börjar stödfodra så gör man det inte via kraftfoder, utan med ett grovfoder. Har man inget grovfoder att tillgå, så tar man Lusern.

gejsa
0

#30# Precis! Som jag skrev i inlägg 9. :)

Lorita
0

#28 Jag har inte fått Kiara med Karisma (föl) ur vinter hagen, ändå var Kiara för kraftig på utställningen. Mina andra två går i en annan minimal hage, även där är det lite i rundaste laget, det får bli hö av resten i år också.

#9, 30 jag håller med Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jen
0

exakt, lusern är det bästa eftersom det är ett bra grovfoder med mycket protein i

Lyrik
0

#28+29 Japp. Han behöver det.

#27 Inga problem alls, jag blandar det i betforn.

Edel, lusern = protein. Havre, betfor = energi + att betfor är bra för hans känsliga mage.

Enzion, kiselgur = dåliga hovar. Flexijoint = leder. Nypon = en kur han får nu för artroserna, får det bara tills det tar slut, 1 kgGlad. Profeed = har känslig mage. Loppfrön = en kur för magen, snart slut. Tokosel = selentillskott

Hö = grovfoder, men med lite protein i. Räcka ut tungan

Foderjäst får han inte nu, så länge han går ute om nätterna.

gejsa
0

Men du, tokolsel ger du väl inte varje dag? Det är ju bara en gång i veckan man ska ge det.

tessa
0

#34: ja du har säkert full koll, vet bara själv vilket pyssel det är med många sorter.. ;)

Edel, vad är det för foder, vem tillverkar det? Mkt protein alltså?

Lyrik
0

#35 En gång i veckan, på söndagarna.

#36 Johan Hanssons www.johanhansson.se

Nu ger jag Häst, ska gå över till Avel sen i höst, eftersom den är mest protein i och det behöver min gubbe ha pga höet i stallet.

Häst är ungefär som K Grund, men mkt billigare, runt 92 kr för 25 kg. Avel vet jag ej vad den kostar, men mkt billigare än K Groov 125 för 180 kr säcken.  Små pellets som Lyrik tycker är godare och lättare att tugga än K Groov 125 som han fick före E Häst. Innehåller enbart naturliga produkter, de tillverkar det själva.

tessa
0

#37: Det låter ju fantastiskt.. ;) Skämt åsido, har kikat lite på sidan, om jag förstår det rätt så tillverkar detta företag Edsel men saluför även Fibergi? - Vad är skillnaden?! Tror nämligen att den lokala hästaffären säljer Fibergi men inte Edel, känner iaf bara till det förstnämnda. Återförsäljare till Edel verkar ju tyvärr bara finnas i norra Sverige.. =(

Vet du vad en säck Edel avel kostar?

tessa
0

#37: Ang. tokosel, vad är det egentligen och vad är fördelarna? Lätt att ge hästen, aptitligt?

Cilla89
0

#39 det är väl selen? om man har selenbrist i foderstaten så ger man tokosel för dte är väl ren selen?

CBA
0

gejsa + jeanette - Vad bra att ni sa det för det har jag inte ens tänkt på *känner mig korkad*

Jag for iväg i fredags och köpte en säck med kraftfoder…jag kanske ska köpa en säck med lusern istället och ge lite av. Jag är dock så himla rädd för att det ska bli för mycket protein så det sätter sig i kroppen på honom (jag har varit med om en fruktansvärd händelse där proteinet var tjuven).

Han kommer få gå på betet i en månad till skulle jag tippa…han är inte pinnsmal än men det finns tendenser till att kunna bli och jag vill hinna förebygga det i tid den här gången.

Hur mycket lusern vågar men ge då ??

Nu är ju jag sådan att jag är EXTREMT försiktig när det kommer till att introducera nya foder och ger det alla gånger 4 veckor innan det är uppe i full giva…då är ju betet slut och han kommer bli installad igen och får hö.

tessa
0

#41: Får man fråga vad som hände, då det fodrades för mkt protein? Kan alltid vara bra att veta, menar jag.

gejsa
0

#41# Börja att ge någon dl eller två i början då. Tror kanske att det kan räcka med ½ kg i slutändan. Men om betet börjar bli slut kan du ju öka på någon dl. Du har ju en unghäst som behöver mycket så du behöver nog inte vara orolig.

gejsa
0

Tokosel ska man inte ge hästar i hela sverige. Kommer inte ihåg men har för mig att det är mycket selenfattigt just mäldardalen eller södermanland. Hur det är i övriga sverige har jag ingen aning om. Sånt vet kanske veterinären.

Det är ett pulver som man tar ett mått av och lägger i maten en gång i veckan.

CBA
0

#42 Det var när min gamle gentleman levde som jag skickade in alla analyser till en sk erkänd foderstatsexpert som skulle hjälpa mig räkna.

Hon ansåg att hösilaget vi hade + allt annat foder innehöll på tok för lite protein och rekomenderade lusern.

Som vanligt tog jag det extremt försiktigt med introduceringen av lusernet.
Efter någon vecka började han svälla upp i alla fyra benen…dom var jämntjocka uppifrån och ner så han klarade knappt böja på benen.
Sen fick han ett pytte litet sår på ena ganashen som växte och blev större och större tills halva huvudet var ett enda stort varigt, savande köttsår.
Han satte lång glanslös päls mitt i varma sommaren och såg bedrövlig ut och var nära på att dö.

Han hade blivit ORDENTLIGT proteinförgiftad och det tog honom drygt 6 månader att bli hyffsat frisk och fått tillbaks pälsen i ansiktet.

Så fort jag såg hans reaktion på lusernet slutade jag med det och efter den händelsen så får jag en knut i magen när lusern kommer till tals (kanske därför jag inte ens tänkt tanken på att ge lusern nu i stället för kraftfoder).

CBA
0

#43 OK!

Jag har som sagt haft rädslor mot lusern och inte köpt det sen det där hände med min gamle…vilket är den smidigaste lusernet att ge (inte pellets bara)??

tessa
0

#45: Oj jösses, vad hemskt! Jag hoppas att han blev bra igen, stackarn…

Trodde att lusern var en skonsam och förhållandevis säker proteinkälla, som inte är lika lurig att ge ett ev. överskott på, jämfört med kraftfoder..?! 

Men jag förstår att man blir totalt avskräckt, efter en sådan hemsk erfarenhet. Men kanske hade stackars pållen blivit än sjukare av något att foder?! Bara en tanke.. Nu är det ju illa oavsett vad, hoppas som sagt att han repade sig.

gejsa
0

#46# Jag köper alltid strå. Aldrig pellets.

Konstigt att din häst blev sjuk av det. Undrar vad du gav mer för kraftfoder. Minns du det?

tessa
0

#46: Varför aldrig pellets? Bara nyfiken, själv köper jag bara strå, Yrla diggar inte lusernpellets och jag tycker bättre om "naturlig" lusern.

CBA
0

#47 Jo han blev bra igen men det tog som sagt drygt 6 månader.

#48 Det enda jag minns att han fick utöver lusern var hösilaget…havre kunde han inte äta utan att bli TOTALT galen och kornkross blev han väldigt fet av så inget av det fick han iaf.

Det är säkert 10 år sedan så minnet sviker ;o)

gejsa
0

#50# Ok, tänkte på att det kanske inte var strå som var boven i dramat. Men om du inte minns så är det inte lätt. :)

CBA
0

#51 Det här lusernet var i kubform som man skulle blötlägga minns jag.

gejsa
0

Ok! Otäckt iaf.

CBA
0

ja det var skrämmande kan jag intyga…speciellt när halva hans ansikte sprack upp till ett varande köttsår.

gejsa
0

usch igen. Var det sommar då med mycket flugor också?

CBA
0

Ja det var tokvarm augusti då.

gejsa
0

Hur gjorde du då. Lät du hästen stå inne dygnet runt så att såret fick läka? Har ett sår på Gobban nu och det läker ju nästan aldrig pga dessa flugor. Vi sätter på ett förband på morgonen när han går ut men efter en stund har det ju hasat ner. Sitter ovanför knäet. Suck!

CBA
0

Veterinären skrev ut en salva (minnet sviker mig just nu)…Socatyl trooooor jag den heter som blev som zinkpasta på såret. Sen hade han en flughyva som skyddade det värsta.

Det är ett hillsicke om de får sår nu på sommaren…vintern är nog bästa årstiden förutsatt att det är snö.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#58 den där socatyl eller vad den heter pratade veterinären om när vi ringde angående Blackys sår. men hon sa att blåspray går bra me

CBA
0

Mjo det fungerar säkert med blåspray men i mitt  fall så hade det gått åt väldiga mängder med tanke på att såret satt över halva hans huvud.

Peppe
0

ja men det var inte så jag menade. men vet. skrev inte ut nåt sånt till oss utan sa att vi kunde ta blåspray istället

gejsa
0

Socatyl har jag haft på Gobbans sår nu men det läker så sakta då ju. Sedan kommer flugorna ändå och äter bort det så dom kan vara i såret och gröta.

Lyrik
0

#38 Tokosel är selentillskott man ger en gång i veckan. Fick ut en burk 800 g på recept nu (är receptfri, men blir billigare på recept), kostar 244 kr. Räcker i 48 veckor för Lyrik, man ger 1 mått per 400 kg häst, Lyrik väger 645 kg så det blir 1½ mått.

Jo, de säljer Fibergi oxå, iaf Låg och Bas. Jag gav det förut till Lyrik, men slutade eftersom dels är det udåligt med protein i, sen är det dyr halmhack…

Har inte köpt Edel Avel ännu, ska göra det nästa gång jag åker dit och storshoppar. Måste köpa hem havre oxå, stallets havre (ingår i hyran) är ingen bra havre. Men runt 120 kr för 25 kg?Fundersam De har ju fler sorter oxå, men jag tycker att Avel skulle passa min gubbe bäst, eftersom den har mest protein i. Han verkar nu på gamla dar behöva mer protein än på yngre dar när han reds och tränades hårt (dressyr LA, hoppning 1,20).

Ska nog ringa till Hanssons i morgon och höra om priserna. Det är per kg de räknar, + moms.

lisette
0

var har jag missat ngt om ett sår? *förvirrad*

CBA
0

#61 Aha, då missförstod jag dig :o)

#64 Läs från #45 ;o)

jen
0

ja, socatyl har jag också använd på sår som flugorna äter på. konstigt bara att flugorna äter på det???

skönt att flugorna börjar försvinna nu iallafall.

Lyrik
0

#38 Edel Avel kostar 3.88 kr/kg +moms. 25 kg-säckar