Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 7564 ggr
Lyrik
0

Enzion?

Är det någon som har provat Enzion till sin häst?

Lyrik har nu ätit det i 5 mån, fick största dosen först. Nu bara 1 mått per dag. Men än har det inte hänt något.

Är det för tidigt? Det tar ju ett tag innan det funkar.Fundersam

mixxxan
0

jag använder det inte. Men min granne säger att det tar upp till ett år innan det bättras. Den nya hoven måste komma ut innan man märker något. Och så är det ju så att på vissa funkar det och på vissa inte"/ (grannen använder enzion på ett fullblod, och där fungerar det ganska bra)

PimTheGreat
0

Jag hade det på Fontane förra vintern och min hovslagare sa att hovarna hade växt bättre…..

Lyrik
0

#2 Min kompis har haft på sina 2 pållar (fbl och hbl). De fick bättre hovar av det. Men de har inte samma problem som Lyrik har. Lyrik växer dåligt, blir sprickor och trasigt från skon och uppåt.

En hovis sa att vad en "normal" häst växer på 6 mån, växer Lyrik på 12 mån…Ledsen

Så det kanske är för tidigt för att se något resultat efter 5 mån?

Peppe
0

vilka olika "grejer" finns det man kan ge hästar för att förbättra hovarna? räkna gärna upp allt ni vet och vad dom påstås ge för verkan. behöver nåt till Blacky men vet inte riktigt vad än…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
0

Enzion, Kiselgur, olika biotinmärken (har mest gett Vimital Biotin). Nyponpulver

DojoKelder
0

Lyrik.. jag ficksom tips av min hovslagare att man kunde tillsätta lite foderkalk när man gav enzion och att det då gav bättre verkan.

PimTheGreat
0

#3 Jag såg resultat tidigare än 5 månader på Fontane,men det är kanske olika häst från häst men 5 månader tycker jag är lite lång tid på att inget märka. Vad säger din hovslagare då? Vad tycker han att du ska göra?

Lyrik
0

#7 Har ju en ny hovis, hon kommer ev i kväll. Kom ej igår. Han har trögväxta hovar, har haft sedan föltiden. Mamma och hans 2 helsyskon hade/har oxå dåliga hovar så det ligger i släkten. Sen blir det ju inte bättre av att han blev vanvårdad och misshandlad från han var 3 till han var drygt 9…Ledsen

#6 Har aldrig hört det. Han får ju kiselgur nu.

Kanske ska prova med foderkalk? En ny pulverburk till samlingen…Förvånad

MiaMaria
0

Min hovslagare är återförsäljare till de där och han samt alla som använt de är stormförtjusta. Själv gav jag Musse kisel o de så bara pangboom så såg man ändringen, han fick de bara på sommaren

Lyrik
0

#9 Lyrik får enzion och kiselgur året om, även på betet.

Min gamla hovis visste ej om enzion, ändå är han nyutbildad från Skara.

PimTheGreat
0

#9 på sommaren?  Fontane behövde enzionet bara över vintern. Nu när han har gått på betet så har de växt bra ändå. Så antagligen har det med näringen i gräset att göra. Därför jag blev lite snopen när du skrev att Musse fick på sommaren…behövde han inte på vintern med?

Peppe
0

vad rekomenderar ni? kiselgur eller enzion? billigast?

Lyrik
0

Min nya hovis sa igår att han hade fina och bra hovar, förutom att han hade blivit felskodd av den förra hovisen…Förvånad

Peppe
0

#13 mycket troligt faktiskt!

PimTheGreat
0

kiselgur vet jag inte kostnad och så på,har aldrig använt det. däremot enzion var bra med det kostaden 450-500kr spannen här nere…minns ej antal kg. Kan kolla det till imorgon

gejsa
0

Kiselgur kostar ca 100 kr för en liten hink. Tror det är 1 kg i den.

Lyrik
0

Köpte enzion för 430 kr, 1 kg kiselgur för 105 kr på VINN i köpcentret Stinsen i Sollentuna. Annars har jag köpt enzion för 460-490 kr + frakt på olika ställen på nätet (Börje, Bole, Stallboden).

Lyrik
0

#14 Men nu har han ju käkat enzion i fem mån oxå.