Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 938 ggr
Cilla89
0

Klippa eller inte klippa..

Eftersom Peppe startade en tråd om när hästarna ska klippas, startar jag en annan tråd om varför du klipper din häst eller varför du inte klipper din häst.. positivt och negativt om klippning..

Jag klipper mina hästar för dem ska få mer energi vid ridning, visserligen inte Japp, men han har så grymt tjock päls så han tycker det är riktigt skönt att bli av med den..

Det är lättare att rykta och hålla hästen ren..

Och det är snyggt med klippt häst, det blir en helt annan häst, ser mer välvårdad ut..

Cilla89
0

ingen som har en åsikt? :O

RubHel
0

Jag klipper inte Astra. Rider inte särskilt hårt eller krävande, iaf inte på vintern. Blir lättare med täckena. Sen får hon inte så fasligt långt päls. Har ju sett dom som har längre om man säger så :)

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi klipper vår b-ponny! Lättare att sköta pälsen + att minskar risken för en nerkyld häst efter ridningen!

Smex
0

skall försöka att ha mycket täcken istället för klippning. Funkade bra förra året.

Men annars så blir det klippning just för att slippa att nerkyldningen och detta jobb med svettig päls.

Mandysan
0

Jag ska antagligen inte klippa Foxen i år. För att hon behöver sin päls nu i vinter, dessutom kommer jag inte rida så hårt…

gejsa
0

En del hästar svettas ju kopiöst även om man inte rider så hårt. Vi har fördelen med att våra blir inte så svettiga när dom rids. Skönt att slippa klippa eftersom det blir mer jobb med täcken på och av då.

Lyrik
0

Lyrik svettas nu massor av en lugn skritt-tur på 30 min. Har massor av päls redan.

Ska klippa honom snart. Men väntar tills han blir frisk…