Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 857 ggr
Linneahorse12
0

hjälptyglar ??

Hej har en undring, min sköthäst är väldigt svår att göra halt med, han skiter i att man sitter tungt i sadlen och drar i tyglarna, han har just nu thiderman men han drar ner huvudet och blir stark när han har den så brukar rida utan,men då drar han upp huvudet istället , finns det någon annan hjälptygel eller något sånt som kan hjälpa

jiithra
0

Vad har du för bett på honom?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Caf_Roy
4

Det är inte hjälptygel du behöver, du behöver träna på att göra halt. Nöta, nöta, nöta tills han lyssnar. Gör en halt tills han stannar och står still. Beröm. Gå ett par seg framåt och gör om. Upprepa tills han stannar direkt du ber om det. Beröm jättemycket, rid framåt och gör något han tycker är kul. Upprepa tills han stannar direkt på första försöket.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Linneahorse12
0

3 delat bett med gummigrejer längtat ut för att minska nyppningar, vet nt vad de heter #1

Linneahorse12
0

Jo, det arbetar jag med hela tiden men som jag skrev till i inlägget så drar han upp huvudet istället om ja drar för mycket eller så, så vet inte riktigt #2

Caf_Roy
3

#4 Ta inte en gång i tyglarna, ta många mindre. Om du drar drar han också, skulle jag också göra. Ta, lätta och ta igen. Upprepa tills han stannar. Så i stället för "StannaaaaaaaAAAAAAAAAA!!!" säger du "Stanna. Stanna. Stanna. Stanna." Du kan ta ganska mycket så länge du inte blir dragande. Drar han emot blev den för lång.

Viktigt att du lättar emellan, men utan att släppa fram. Annars blir han bara förvirrad och slutar lyssna. Du vill ta en kort paus mellan dina "Stanna. Stanna. Stanna." så de inte flyter ihop till ett "StannaaaaaaaAAAAAAAAAA!!!", men inte ge efter så mycket att du säger "Stanna,Gå,Stanna,Gå,Stanna,Gå".

Ett annat sätt är att du ger en halt-hjälp (Stanna.) och om du inte får respons styr in i sargen eller ett träd eller vad som kan finnas till hands. Beröm när han stannat och gör om.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

jiithra
0

Rekommenderar samma sak som Caf_Roy.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Caroline L
3

Jag tycker att #5 beskrev en bra sak du kan göra. Annars kan det lätt bli en dragkamp där du omöjligt kan vinna, utan hitta istället andra effektiva medel att utföra. Var väldigt noga med eftergiften och berömmet när han väl stannar, så han förstår att han gör rätt.

Det ska inte behövas hjälptyglar eller skarpare bett om en häst inte lyssnar, problemet ligger ju inte i utrustningen utan i att han inte lyssnar på dig. Och det är där du ska lösa problemet. :)

agnescarlsson
0

Bara jobba. Jobba och jobba! Inte ta in hjälptyglar om det verkligen inte behövs och det känns inte som du behöver det. Träna mycket och ta gärna hjälp av en duktig dressytränare, glöm inte att berömma hästen när den gör rätt, en häst lär sej snabbare om den tycker det är roligt att träna:) Lycka till!

Linneahorse12
0

Okej, tack för alla tipsen, det kommer hjälpa mycket <3

Sarah
0

Tänk på att om du "drar" i tyglarna så ska du se till att kontakten i munnen är elastisk. Alltså se till att det ökade trycket i munnen kommer från att du flyttar dina armbågar bakåt. Spänner du dig i axlar och handleder så blir du hård i handen och då är det lätt att det blir en konflikt. När du sen gör halt, tänk halt och slappna av i kroppen, rör armbågarna lite bakåt. 

Annars säger jag som ovan, gör halt, lätta i handen så fort han gör det du ber om, börjar han backa och gå runt så sitter du bara helt still och behåller trycket i handen. Parera inte med ben och händer utan sitt still med ett jämt tryck. Så fort han stannar och står still så lättar du i handen genom att flytta fram armbågarna lite. Beröm och gör om. 

Vissa hästar tycker att halt är en väldigt onödig gångart och då är det bara att öva öva öva. Men, se till att du inte är spänd för då blir man hård och då blir ingenting harmoniskt.

Sarah
0

På min ena häst funkade halterna perfekt då jag hade långa tyglar. När jag tänkte halt så stannade han och stod still, men på korta tyglar gick det åt h*lvete. Backade, surade, stampade osv. Anledning? Jag spände mig och tog för mycket i handen istället för att slappna av i kroppen. När jag fattade det så gick allt mycket bättre.

Gronstedt
1

Förutom alla andra tips: När han höjer huvudet, så höjer du handen, så att tygeln löper i samma linje från din armbåge genom underarmen till hans mun. Om din hand inte följer med så verkar bettet inte korrekt i munnen och han kan därmed undandra sig dina hjälper och strunta i dig.

Zahara
0

Träna på marken med rösten, att göra halt med ordet stanna sen för du det på ryggen och lägger till tygel och rumpa.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

iMAKiTTYCAT
1

Du kan ju tömköra/longera och öva in ett röstkommando där den ska stanna, som du sedan använder när du rider 🤪