Svullen men inte halt
Hejsan!
Jag misstänker att min häst har blivit sparkad, därför att han har varit väldigt svullen på hela skenbenet under 2 veckor, och nu när svullnaden gått ner (till mer än hälften) visar sig där en knöl. Jag ska kolla upp det hos veterinär men det är inte möjligt förrän om en vecka.
Vad tror ni det kan vara? Jag avstår från all hoppning, men tror ni att jag kan rida på som vanligt annars, dvs lugna uteritter i alla gångarter och lugna dressyrpass?
Anledningen till varför jag inte kollat upp det än är för att benet inte har varit ett dugg varmt samt att han inte har varit ett dugg halt. Jag tänkte till en början att han inte rör sig tillräckligt mycket i hagen och att det var anledningen (för den första veckan var båda bakbenen svullna), men nu ser jag ju som sagt en knöl på ena benet och det andra är inte svullet längre.
Jag är jättetacksam för svar! :)
Låter nästan identiskt med det min häst råkade ut för i höstas, men jag kan säga att jag dröjde ännu mer med att kolla upp det :/
Min häst var inte heller varken halt, varm eller påverkad på annat sätt, vilket gjorde att jag avvaktade. När den värsta svullnaden gått ner efter ett par veckor satte vi igång honom försiktigt, märkte inget på honom då heller i ridningen. Fortsatte rida men lugnare än vanligt och ingen hoppning. Men när svullnaden fortfarande inte var helt borta efter 3 månader kontaktade jag veterinär, hästen fick vila och gå på en metacam-kur. Det mesta av svullnaden försvann, men fortfarande fanns en hårdare knöl kvar.
Diskuterade med veterinären och kom fram till att jag ville kolla upp vad det kunde vara och fick remiss till klinik. Alternativet hade annars varit att "köra på" för att se vad som händer. Hästen genomgick böjprov m.m. men han visade ingen hälta överhuvudtaget, och ett ultraljud hade inte gett så mkt mer så vi fick rådet att åka hem och trappa upp ridningen och börja rida som vanligt igen. Än så länge går det bra! Dock ägnar vi oss åt blandad hobbyridning så det är inte så hård ridning i vanliga fall heller…
Slutsats: Det är bra att kolla upp det inom inte alltför lång tid, men jag tror inte du behöver ha ångest över om det dröjer nån vecka innan veterinären kan kolla på det. Om din häst inte är halt eller varm så har du i alla fall ett gott utgångsläge, och du kan nog rida lite försiktigt om du är uppmärksam på din hästs signaler och den inte visar tecken på obehag. Då kan du ju även ge lite mer info om läget till veterinären. Sen kan ju såklart vad du själv definierar som lugnt och vad du använder din häst till påverka hur det är klokast att gå tillväga :)
Var beredd på att det kan ta sin tid med skadan. Nu efter ett halvår är benet på min häst fortfarande märkbart grövre, med en hård knöl. Men det minskar, även om det går väldigt sakta, och hästen har inga besvär.
Jag hoppas att det går bra - lycka till!

Är knölen hård och sitter fast på benet? Isf är.det troligen ett överben, alltså en brosk/benpålagring som dom kan få om dom slår sig. Jag hade inte ridit mer än skritt på en häst med svullna ben om jag inte kollat med veterinär först.
Skynda långsamt så går det fortare.

Låter som det min unghäst råkade ut för som visade sig vara en griffelbensfraktur. Jag skulle avstå all motion tills det blivit röntgat.
Frakturen är läkt nu och även om det ser lite fult ut får hästen inga framtida men.
Jag tycker det låter som en reaktion på fodret om han var svullen i båda bak.. Får han något nytt? Äter han hö eller ensilage?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Är hästen svullen men inte halt är det oftast bra för den att få röra på sig så svullnaden minskar. :)
Tack för alla svar!
Jag har veterinärtid på Fredag, ska bli skönt att förhoppningsvis få veta vad det är för något! Eftersom jag redan har ridit i två veckor och det har gått bra så rider jag på tills Fredag. Får hoppas det är ungefär något som #1 råkade ut för!