Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1866 ggr
Mistique
0

Är jag för lång?

Min favorit ponny heter Miss Ellie och är några cm över D ponny gränsen. Alltså en liten D ponny. Jag borde vara 163cm nu. Missan är ju bara en ridskole häst så igentligen så kan jag byta hur lätt som helst när jag känner mig för stor men det är inte det. Enda sedans första gången jag klev in i stallet för 5 år sedan vart jag kär i denna skäckiga ponny och så mycket jag har gått igenom med hon. Alla minnen osv. Jag skulle aldrig byta ut henne, inte ens mot Briar om jag fick. Min dröm är och kommer alltid att vara att få henne som min egen. Hon är seg, skänkel döv, hon är inte alls min dröm häst men jag älskar hon. Nu vill jag läsa komentarer om jag är för lång? Och har ni tips för dom som rider små hästar?

Mistique
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sommaren - 06

Mistique
0

Julen - 06

Mistique
0

Påsken - 07

Mistique
0

Vinter - 06

SofiaR
0

Du är absolut inte för stor. Ponnyn jag rider är ca 143cm (?) och jag är 164 och inte alls för lång. Så länge du och hästen inte störs av det så går det :)

[piraten90]
0

Nej du är inte för lång

Mistique
0

Sommar - 07

Mistique
0

Jag stör mig lite grann för jag kan inte driva lika bra som jag gjorde förut, måste dra bak skänklarna mycket och ger inte samma efekt som för pga hon är riktigt seg. Går inte av sig själv liksom. Jag har börjat korta upp läderna och till slut rider jag med super korta, typ hoppläder för mig och när jag länger och rider andra hästar så käns det som att jag kommer trilla av när som helst.

SofiaR
0

använd sporrar eller ridspö. använd talet. Quancy kan också vara riktigt superseg och är en perfekt nybörjar ponny. Därför alla tycker hon är tråkig. men, jag rider aldrig med sporrar, bara spö som extra hjälp men hon är typ "spö" död.

Om det känns somom du ska trilla av måste du öva på din balans med långa läder även på ponnyn du rider, tänk på att man inte ska ta bak skänkeln för att få fram en häst. använd även sätet för att få fram hästen på ett effektivt sätt.

Mistique
0

Det jag menar med att dra bak skänkeln är ju för att nå sidorna, jag kan ju inte dra upp dom när jag rider för då måste jag spänna lårmusklerna och då kan jag varken sitta ner eller rida lätt. Rida med sporrar har jag inte börjat med, inte på ridskolan. Spöet har jag klart oftast med mig men för att få igång hennes bakben måste jag driva mera!

SofiaR
0

det jag säger, använd sätet mera för att få fram henne. lita på mig det är mkt bättre än att sittaoch skänkla på för hästen skiter snabbt i skänkeln och går och tänker på annat istället.

AliceL
0

tkr inte alls att du ser lång ut! har samma problem; måste ga korta läder för att kunna driva riktigt..

(riktigt hemsk bild, men en av de nyare jag har. som ni ser har jag korta läder.. min ponny är 131 och jag är 155..)

Mistique
0

Jag har svårare problem en så! Dressyr läder var det?

Mistique
0

En annan bild mera frammifrån :P Fast det är inte alls lika illa nu med i våras tyckte jag att det där var lagomt dressyr läder. Jag var lite sjuk!

Mistique
0

Sedan en annan häst som jag brukar rida. Det är omöjligt för mig att rida med längre och skänklarna får jätte mycket bak!

SofiaGenne
0

nee, du är inte för lång :)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

[Angel88]
0

stigbyglarna ska sluta vid fot knölarna då är dom lagoma, kortar du för mycket hamnar man i obalans och framåt, vilket gjör det hela mycket svårare att komma år hästen. talar av egen erfarenhet, gud vilken skillnad det va när jag ändrade, då gick ju hästen framåt :).. nä du ser inte för lång ut.. fast stiglädrena ser tok korta ut..

__iE
0

stigbyglarna ska sluta vid fot knölarna då är dom lagoma

vadå vid fotknölarna ? jag förstår inte hur du menar ^^

Lizzan
0

Jag tycker inte att du är för lång, och det vet du att jag har sagt förut.

wewwa
0

Nej, jag tkr inte att du ser för lång ut.

Jag förstår inte heller det där med fotknölarna angel88, det är ju bara o korta eller länga så är dom ju vid fotknölarna (?)

Lizzan
0

Du är inte för lång och du väger inte mkt, så sluta oroa dig Nättan

jeeenny
0

nej, du är inte för lång :) inte tycker jag att du behöver korta stiglädrena så mycket som du visar att du behövt göra. du kommer ju åt hästen bättre när du är lång ?

Mistique
0

Joe, måste träna upp balansen, har helt glömt bort hur man rider med långa läder. Har fått jätte dålig balans! En annan sak som jag tänker på när jag rider är hur kort och smal hästen är. Jämfört med Contest (min sommar häst, den bruna på bilderna) så känns det jätte fel!

Thorsson
0

Du är inte förlång. Calle är 1.45 ca och jag är ca 1.60. Det går utmärkt! Jag tycker att du ser lagom ut, när du sitter i sadlen, och du borde inte alls dra bak skänklarna, för jag tycker att de ligger där de ska ligga :)

Peppe
0

det finns ingen regel att man måste ha jättelånga läder bara för att man rider på en ridbana. jag rider med det jag känner för för dagen. vissa dagar är det lättare med korta, vissa längre. ha den längd som känns bekväm! Du är inte för lång för ponnyn.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

SofiaR
0

# 18 hon menar att därdu har de små knölarna vid fotleden ska stigbyglarna sluta :)

__iE
0

#26, men det är inte det jag fattar .. jag måste va trög ^^ hahah, för är stiglädrerna korta är ju fotknölarna på samma ställe som om man har långa stiglädren ..

SofiaR
0

# 27 Va? Ska man ha dressyr läder och inte träna hoppning ska man ha vid fotknölarna omman inte rider i hoppsadel då kan de bli väldigt o bekvämt xD

__iE
0

jag fattar inte det där med fotknölar, jag är för trög helt enkelt ^^ ;) du kan inte försöka visa med bild ?

SofiaR
0

Där den röda pricken är ska stigbygeln sluta xD

__iE
0

#30, när man hä'nger rakt ner med benen menar du ? ^^

CarolineO
0

#31 ja, det är nog så det menas, så fattade jag det…

Men om man rider hoppning brukar man ju ha kortare läder… E det fel då? Eller pratade vi bara om när man rider allmänt…?
Håller med #28 om att det blir väldigt obekvämt med så långa läder i en hoppsadel….Oskyldig

ciss
0

Oh, Miss Ellie! Red på SRK förr & hon var en av mina favoriter då. Himla gullig häst :)

Tycker inte att du ser för lång ut.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Lizzan
0

#33 jo, missan är verkligen superfin:) rider på srk.

Tycker inte heller att du är lång