Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 3929 ggr
[MajaWrangstadh]
0

Övningar för kvickare häst?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Ja, som rubriken lyder. Vad är era bästa övningar för att få hästen kvickare? Både i hoppning och dressyr. Mer alert och vaken liksom. Hon är inte seg eller långsam, bara lite, ja, okvick, om ni förstår vad jag menar. Är det bara att nöta övergångar och sånt som gäller?

Tysk sporthäst född 2006.

Tack!

Film från i vintras:

https://vimeo.com/82450170

Gronstedt
0

Tänk på din sits - sitt i den takt du vill ha. Driv också med den takt du vill ha. Driv inte en lång stund, utan gör en "minidrivning" i början på varje steg.

Och ja, övergångar ger bättre balans och bättre balans är en förutsättning för de där kvicka rörelserna.

Caf_Roy
0

Om det händer mer snabbare kommer hästen också att förvänta sig att saker kan hända fort och blir snabbare i reaktionerna.

Hoppa en kort studs i samlad kort galopp, gasa på till ett längre hinder på samma linje, bromsa upp till "studsgalopp" för att runda en stolpe så snävt ni kan och kom i bra tempo på ett lite större hinder åt andra hållet. Allteftersom hästen blir kvickare och mer elastisk kan du minska avstånden mellan de olika hindrena och öka kontrasten.

Ut och busa i skogen. Hitta en bra grusväg där ni kan dra järnet (och då menar jag FULL fart), gärna i sällskap. Du kommer fortfarande behöva lära hästen att komma ihop (bromsa), men är den pigg får du hjälp med att gasa.

Det har i alla fall funkat för oss.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

agnescarlsson
0

Jag har ingen speciell övning, hoppa många serier med superlåga studsar, kanske Max 50 cm och ca. 4 studsar på rad sen 3 språng in i en kombination på räcke och oxer. Jag vet ju inte hur högt din häst brukar hoppa men ta typ räcket på 80 och oxen ca 110 cm sen kan man bredda den. Det viktigaste är att du känner att du har kontroll. Om hästen brukar dra iväg efter hindren så gör en halt innan väggen tar slut och stå stilla i ca. 3 sekunder sen galopp direkt och upprepa ca. 3 gånger och sen gör något annat i ca. 20 minuter och sen gör övningen igen. P.S träna mycket på att sitta ner i traven eftersom din underskänkel "flaxar" runt och glider mycket. Försök istället rida med jämt tryck och med stilla skänklen så kommer även hästen att lyssna bättre sedan.

agnescarlsson
0

Försök även att inte "kasta" dej fram när du hoppar så pass små hinder utan bara sitt lugnt så du inte hoppar före hästen. När du landar så stå upp i tre punktssits i första språnget efter hindret så du inte dunsar ner i sadeln eftersom det då är lättare att tappa rytmen vilket inte är bra om du hoppar bana.

[MajaWrangstadh]
0

Tack för tipsen allihopa!

#2 Dra järnet uppe i skogen gör vi så ofta vi kan, roligaste som finns ju! 😃 Ska se till så det blir ännu mer sånt i sommar. Tack!