Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1286 ggr
Yasmin97
0

Öppen lucka

Hej jag bara undrar om man får köra med en öppen lucka i transporten, hört lite olika men vill vara säker :) (den lilla luckan där bak alltså) Tacksam för svar :) ,

Yasmin :)

Caf_Roy
2

Man bör ha den stängd när man har häst i, främst för att minska avgaser, ljud och synintryck bakifrån, hästen ska ha lugn och ro och inte vilja vända sig om och titta på lastbilen, men också för att hästen inte ska kunna hoppa ut (eller försöka och fastna) om den skulle komma loss och lyckas vända på sig. Det hände en bekant till mig. Frisk luft ska dom få tillräckligt genom fönster och ventiler.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Yasmin97
0

#1 okej men är det lag på att den måste vara stängd, usch då :/

Caf_Roy
0

#2 Tror inte det. Man brukar ju köra med öppen överlucka om man inte har någon häst i (ingen vits att stänga den).

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Yasmin97
0

#3 okej tack

agnescarlsson
0

Känner en vars häst ramlade ut ur luckan, om hästen blir stressad känns det bättre om man vet att de inte kan få för sej att hoppa ut för när de flesta väl fått för sej de så vill de verkligen bara ut och får panik.

imsuchadiva
0

Jag har hört att det inte är lagligt att köra med den lilla luckan öppen. Men jag hittar ingenstans där det står att det är olagligt. 
Personligen skulle jag aldrig köra med den lilla luckan nere när jag har häst i transporten. 

Jag skickade precis iväg ett mejl till polisen och frågade var lagen säger, antar att det tar några dagar innan jag får svar. 
Vill man ha fortare svar så kan man säger ringa 11414 och fråga, men det kändes lite onödigt tycket jag då jag själv inte har bråttom med att få svar på frågan.

CelsiusT
0

Det är full lagligt att köra med luckan öppen. Finns ingen lag som styr hur man ska ha den.

En del hästar blir oerhört stressade av att ha luckan öppen medan andra hästar blir oerhört stressade av att ha den stängd. Så det anpassar man efter hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus