anmälan
fick idag höra att mina grannar blivit anmälda. deras gödsel ligger på en gärdsgård, skiten hamnar i bäcken bakom gärdsgården. hästarna (två ston, ett föl) går i små små hagar. fölet som inte är en månad gammal kan inte springa så mycket som det behöver.
hon som berättade det för mig sa att det är några stycken som anmält ägarna. undrar allt hur hon fått reda på det…
kanske bara bra, jag vet inte…

Ja, hon kan väl vara en av de som anmält eller så känner hon någon av dem. Ja, ibland kan en anmälan vara bra, ibland är de obefogade. I varje enskilt fall är det svårt att säga vad som är rätt och fel. Om det ligger annat bakom än djurens bästa så anser jag att alla anmälningar är fel.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo, fast det är ju förbjudet att lägga skiten i hagen osv. Det får inte rinna ner vatten i bäcken som då förorenar allt vattnet som sedan kanske går ner någonstans där någon har sin vattenkälla till huset osv…. Det är ju därför som lagarna finns till. Men att hagarna är så små att fölet inte kan springa, ja det vet jag inte om det är någon lag på. Tror inte det än.

#12 det finns ingen lag på storlek på hagar inte ens att man måste släppa ut en häst i hage. En häst kan i praktiken leva hela sitt liv inomhus (det går ju att rida i ridhus) och det är lagligt. Kom nu ihåg att det var många som reagerade på inlägget om att spiltor skulle bli olagliga och det skulle bli tvång på hagar till hästar, det skulle bli så dyrt för ridskolorna. Djurskydds lagar är kanske inte så dumma ändå, jag hoppas på en snar lagändring. Dessa föl får ju frisk luft i alla fall.
Leriga hagar är förbjudet, handen på hjärtat hur många här har inte brutit mot djurskyddslagen någon gång?

ja, leriga hagar har nog alla just nu. *ler*

En av tre 

Jag har också hagar som inte är leriga men det är sommarhagarna. Där får dom inte gå än på länge.

Ja tyvärr så finns ingen lag på hage..ännu../en som hoppas..

Kiara går i en nygjord torr hage och Ametist går i den grusade vinter hagen men stackar mamma Athena går lite för lerigt
Det har gått sönder lite för mycket för mig i vinter

Vi försöker vara så noga som möjligt att kratta och faktist lägga ut halm vid ingångarna dså de slipper den värsta leran eftersom deras matte e allergisk mot leriga hovar i stallet;)
-Åh Kiara: har mkt hos er gått sönder oxå denna vinter?
-…här lagas det för fulla muggar just nu..och hästkontot ligger på -…
fortsatt glad påsk till er alla!

Jo, jag ska ut och bnnka mer, Kiara har velat bil mamma och rymt till Ametist och då stegrar han och slår sönder tråden + en eller två stolpar. Det är därför jag ska skicka Kiara till Sobel nu i maj
Jag är just klar med en rymningssäker ponny hage inte stor men den har fyra elrep och mycket ström den har hon inte hunnit trampa upp än. Nu ska jag ut och bygga hage, mitt största fritids intresse

Mina trampar fortfarande runt i sin snöhage så lerigt har det inte blivit. Men visst brukar det bli en period när hagen är lerig. Fast inte hela hagen utan där som de springer och busar mest. Vid matplatsen är det faktiskt bra året runt.
Men något som egentligen inte hör hit riktigt men nästan i alla fall. Hur som helst var jag på besök hos den enda här i bruket som har häst med samma inställning som mig. hihi
Hon berättade att hennes kompis har fått påbackning från djurskyddet. Hennes hage är för stor. Om de är i ena enden av hagen så har de mer än 150 meter till den friska bäck som hästarna dricker ur. Och det är för stort. Så fick hon inte ha det. En häst ska tydligen inte få gå mer än 150 meter för att få vatten.
Trodde hon drev med mig, men tydligen så kan djurskyddets lagar slå lite fel ibland. hihi
Audiatur et altera pars

Appropå det, jag har också brutit mot lagarna. Har mina ute för mycket.
Kram på er.
Audiatur et altera pars

#12 jag också

#13: Oups, då är vi två lagbrytare inom det området då. 
Audiatur et altera pars

När det gäller #12 och solen skiner och det är fint väder då är jag mer än stolt (mina kan ju få vara inne lite mer när vinden pinnar och nordan ligger på)

#12 Nä visst är det konstigt!!
-Det är därför jag får släpa vatten som en galning för våra hästar kan tydligen inte gå från bortersta delen av sommarhagen och hit hem för att dricka vatten ur ett badkar..nää ..
så vi får snällt fylla dunkar och släpa skottkärror alt ta bilen och köra bort det..
Enligt lagen..hmmm undrar vad vildhästar gör…

#16: Enligt lagen..hmmm undrar vad vildhästar gör…
de ställer sig efter 150 meter och väntar på regnet. hihi
Audiatur et altera pars

Åsa kan du lägga in den länken från djurskyddet, skulle vara intressant att läsa.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#18: Nu var ju du snäll bebbe, jag skvallrade ju bara vidare vad som hänt en bekantas bekanta ju. hihi
Men jag ska kolla efter den, för din skull. hihi
Audiatur et altera pars

Vad du är gullig
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst