Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 1475 ggr
reddie
0

Bygga upp för lugn trav

Har börjat rida för instruktör med min travarkille och glömde att fråga henne sist så ni kanske kan hjälpa mig.

Har ni några tips på hur jag kan bygga upp och träna min häst så att han orkar bära sig i lugnare trav.

reddie
0

Han behöver också stretchas ut och bli mer böjlig på vänster sida. Kan ni några bra övningar eller är det bara att rjobba på med tex. volter, åttor och serpentiner

Fabbe
0

Mycket halvhalter är oxå bra Glad

reddie
0

japp, det gör vi många av.
Någon med mer tips

Cilla89
0

tycker det är svårt att förklara, men samla han så mkt som han orkar och se hur länge han orkar gå så samlat och lugnt, och sen får du väl börja att rida samlat och lugnt ett par minuter och sen bygga på med mer tid hela tiden, till slut så kommer han väl ha fått muskler så han orkar gå ett helt ridpass lugnt och samlat..

Essgarde
0

Innan en häst kan bära sig i lugn trav så krävs det muskler. Utan muskler orkar inte hästen bära sig. Det är bara att träna på och allt eftersom kommer hästen bygga mer muskler och den kommer orka bära sig. Men träna mkt volter då hästarna ofta lugnar sig lite i steget. Volten hindrar dom lite från att springa, så det är en bra övning.

Mjukgörande övningar är jättebra om hästen är stel i ngn sida. Det bästa är att börja i skritt och jobba mkt på volter och åttvolter. Andra superbra övningar är skänkelvikning på spåret(inte på diagonalen då hästen i början behöver stöd av väggen), öppna och sluta. När hästen kan dessa bra i skritt kan du så småningom göra samma sak i trav och sedan galopp(dock inte skänkelvikning i galopp)

En anna övning som är mkt effektiv är att man ställer hästen exempelvis inåt i skritt på rakt spår. Hästen ska vara helt rak i kroppen men vara ställd inåt. När hästen ger efter, rakställer du den för att sedan ställa den utåt. När den sedan ger efter där, rakställer du den igen och ställer den inåt igen. Gör så här en stund per dag och hästen kommer bli mkt mjuk och eftergiven. Denna metod använder väldigt många tävlingsryttare. Mkt effektiv övning, men det kan ta tid, så ha tålamod =)

MVH Fredrika

reddie
0

Tack för tipsen. Det är bara att jobba på. Siktar på en någorlunda lugn trav innan årets slut. Ska snart ut och rida dressyr på en parkering och jobba men lite volter och övergångar skritt/trav

reddie
0

hah, lugnare trav än vad han hade idag går det nog inte att få. Han är väldigt ojämn. I tisdags på träningen sprang han runt som ett tok (stressad?) och idag gick han som en klocka.
Men vi jobbar på…

Essgarde
0

Visst är det roligt när man ser resultat av sin träning =)

CBA
0

Halvhalter…hela halter…och ryggningar.

Halv och helhalterna gör så hästen börjar invänta nästa halt/halvhalt och drar ner på tempot ryggningarna hjälper hästen få in rumpen under sig.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AliceL
0

hur många dagar i veckan rider du..? om hästen har ont om muskler, rid inte varje dag, utan hellre varannan så musklerna hinner bygga upp sig. rid inte så länge heller, är hästen duktig så låt den få sluta. en häst utan muskler som ställs krav på när den är trött gör ingen nytta alls, hästen har inte ork att göra vad ryttaren ber om helt enkelt.. :)

reddie
0

Han rids 3-6 gånger i veckan 20-60 minuter. Två gånger bara i skritt. Muskler har han egentligen gott om, men kanske inte de rätta. Vi har mest bara ridit ut längs vägar på ett rakt spår. Vilken ridväg jag än väljer så rider vi i mer eller mindre branta uppförsbackar, så han har bra musklad rygg.

Ska se om jag till veckan kan få någon att filma så kan jag visa hur det ser ut.

MalinSandman
0

Mycket skritt arbete på volter , Serpentiner, diagonaler, med mera, sen Mkt halvhalter, och form jobbning, när han går bra i skritten försöker du i traven , ta gärna en halsfölängare till hjälp om han är motvillig, snart lär han sig att komma ner och trampa undersig, sen så kan han börja korta traven , :d Mvh malin