Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1859 ggr
linasvovvar
0

Kvarka

I mitt grannstall har det kommit fram tt en häst sedan en tid har kvarka, ägaren till denna häst har inte tagit ut vet förän försent, nu är det fler hästar som smittats. Jag blir arg och ringer länsvetrinären och frågar vad man kan gör INGET säger hon, dom kan inte tvinga en hästägare att göra åtgärder, dom kan bara rekomendera.

Jag blir galen, tidigt i morse åkte hennes transport förbi, hon skulle iväg och träna med en annan häst.

Jag blir galen på att hon inte bryr sig.

Jag ville ha hennes stalla avspärrat men det kan man tyvärr inte göra sa länsvet.

Jag blir ju så orolig för mina pållar.

Vad hade ni gjort

Cilla89
0

står du i grannstallet? eller i samma stall?

Dior
0

Jag hade nog kontaktat jordbruksverket. Så vitt jag vet är det ju deras skyldighet att se till så att någon kollar upp hästen och ställs i karantän om den nu har konstaterad kvarka. Annars hade jag nog ställt min egen/egna i karantän och sedan bytt stall. Kvarka är ju ingen rolig historia, precis.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

MiaMaria
1

När de gäller kvarka så är de en anmälningspliktig sjukdom!!

_Regelverket säger, att stall med sjuk häst skall hållas isolerat intill dess att minst 20 dygn har förflutit från det att ingen häst längre visar smittförande symptom. Om sjuka hästar har flyttats till isoleringsstall ska det stall varifrån hästarna flyttades hållas isolerat i 10 dagar, under förutsättning att inga kvarvarande hästar insjuknat. 
_

mazze
0

När ska folk börja sköta sådana sjukdomar? Det är väl bättre att isolera och försöka hindra sjukdomen att sprida sig. Det är ju inte direkt några sjukdomar man leker med!!!

lisette
0

#1 hennes granne

men kvarka är väl inte luftburet?

mazze
1

Kvarka är luftburet…

linasvovvar
0

Jag har pratat med jordbruksverket och länsvetrinär, dom kan inte göra något tyvärr, dom kan bara uppmunttra isolering osv, länsvetrinären ringde mig och berättade att två st hästar är isolerade. Men tjejen i fråga åker ju till andra stall och tränar osv. Fattar hon inte vad hon kan ställa till med ?!?

Mina hästar står ganska långt ifrån hennes stall, men man blir ju ändå orolig.

gejsa
0

Ring och tala om för dom som hon åker och tränar till att hon har kvarka hemma. Då förbjuder dom henne att komma. Det är en sak som är säkert.