Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1253 ggr
joytick
0

Frisera Delay ^^

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har pratat med ägarn till Delay idag och har fått klartecken till att jag får göra vad jag vill med man och svans ^^. Så imorgon tänkte jag bada henne och sedan frisera, är bara ett problem. Vet inte hur jag ska rycka den! Jag kommer använda mig av en sån här trimkniv. Men Delays man är ett enda stort lurv… Jag vill inte klippa stubbman på henne.. Hon skulle säkert vara jättefin i en kortare man men jag är rädd för att den kommer stå åt alla håll då :) hon är också jättefin när manen ligger på en och samma sida vilket den inte gör nu! :) Lägger upp lite bilder på lurvet så får ni säga hur ni tycker att jag ska göra…

joytick
0

…………………………

joytick
0

lallalala

Molla
0

Jag tycker nog bäst om ofriserade hästar. Blir nog svårt att få den till samma sida, bara trilskas med att fläta den till sidan. Som du skrev är manen lite yvig, blir nog svårt att få den jämn och slät.

Lägg in bild när du är klar!!!Skrattande

joytick
0

Tror inte jag kommer klippa nån ridskolehästman iaf men jag ska iaf korta den tror jag.. luggen lämnar jag som den är tror jag :) Ska försöka fixa en före efter bild ^^

joytick
0

putt

Amazing
0

Hej!

Jag tycker att det är superfint när man inte ''toppar'' man och lugg.
Tycker att den ska vara stripig, då ser det ut som en häst!

P.S, brukar du kamma ut manen eller? Använd gärna utredningssprey/glanssprey!

Mvh ABC123.

gejsa
0

Hon är väl en korsning har jag för mig va? Eftersom det är en korsning på fjording och inte en rasren så kan du ju ha som du själv tycker. Men ska du ha ståndman måste du nog klippa ner den helt nästan så den bara är några cm hög. och hålla den något så när kort. Annars lär manen ligga åt olika håll ändå.

Men luggen ska man aldrig klippa tycker jag. Jag tycker det ser fult ut med klippt lugg.

thilda-
0

Tror den komma bli ännu yvigare!

joytick
0

Jo hon är en korsning.. och hon har ingen riktig "fjording-man" så jag är osäker på om det skulle bli bra med ståndman på henne :) Som du säger så skulle man behöva hålla den jättekort hela tiden annars skulle den spreta åt alla håll.. Men jag har bestämt att jag ska tunna ur den där den är som tjockast och korta ner den lite.. Hennes man är ju väldigt lätt att flytta över från sida till sida så om det inte blåser så håller den sig på samma. Nej luggen tänker jag låta bli, håller med dig.. På ridskolan klipper dom luggarna rakt av på hästarna, ser ut som rullgardiner eller något Cool.. Kommer med före/efter-bilder imorgon :)

gejsa
0

Nej inte jättekort hela tiden. Men om du klipper ner den rejält och så inte låter den bli så lång som den är nu så blir den inte spretig. Om du håller den som om den vore en fjordingman. Förstår du hur jag menar?

Det ser ut som en fjordingman på bilden iaf. :)

joytick
0

Herregud vad jag är trött, haha :) Nu förstår jag vad du menar.

Jo alltså hon har ju fjording-man men den är som smal eller vad man säger xD haha svårt att förklara… Den är ju inte som hos en renrasig. Sen så är den inte svart i mitten och vit på sidorna utan det är lite blandat :). Det är jättefint när dom har vit med svart i mitten så klipper man det vita lite kortare än det svarta.

gejsa
0

Nej, jag klipper inte så. Det är norsk klippning.

Jag klipper rätt av fast som i en båge. Så det är högre i mitten men då både det svarta och vita förstås.

Jag menade bara att du skulle klippa lägre än vad du ska sedan första gången. Sedan håller du den som en fjordingman.

jag är nog dålig på att förklar också i text. *ler*

paronskrutten
0

Kan du inte bara tunna ut den lite så den är lättare att borsta och ser välskött ut?

Helena

joytick
0

Nej haha jag förstog vad du mena, jag bara sa att jag tyckte det va fint men det kommer aldrig gå på Delay för att hennes man är så blandad. Om det bli ståndman på henne så blir det som du säger att du klipper :).

joytick
0

#13 Jo det var det jag tänkte :) Och korta den lite, men bara lite :)

MiaMaria
0

Neeej! Vet inte om de är för sent men använd inte ryckkniv, snälla! Använd en ryckkam ist, de är mkt bättre o så blir manen betydligen snyggare av de!!

pippa__
0

Skulle precis skriva och säg samma sak som miamaria…INTE kniv!!! Då blir den ännu tjockare när den växer ut…

MiaMaria
0

Tack pippa, de va de jag ville få fram men fick inte ord på de, förvirrad…

pippa__
0

#18 hihi inte så lätt ibland..=) har själv gjort misstaget på en tjockmanad ponny…hon såg ut som en dåligt stylad punkare i flera månader…hihihi

MiaMaria
0

Ohh så jag känner igen de där :-S

joytick
0

Har inte hunnit "göra det" än :9 Badat har hon gjort men jag har intre friserat henne än

MiaMaria
0

Pust ;-) Skönt med ett ordentligt bad! =)

På tal om ingenting, går du på Torsta nu?? Eller hur blev de?

joytick
0

Nope de blev John Bauer :P