Eksemponny
Nu är vintern över och våren klampar på med stora steg och snart är det sommar. Helt UNDERBART! Dock finns det saker man helst av allt skulle vilja slippa.. just det, sommareksemen.. Jag har nu en ponny som jag förra sommaren, och även första tillsammans, märkte hur han gick och kliade sig ÖVERALLT över mankam, svans och lugg. Han blev skinnflådd i pannan svullnade i mankammen och slet bort en massa man, och svansen ville jag bara dö på… Samtidigt som jag "lider" av hur han ser ut blir jag jätte ledsen över att han ska behöva stå ut med något så hemskt..
Så nu undrar jag, man har läst en massa på olika hemsidor vad som ska vara så bra och lindrande, men vad rekommenderar just du? Hjälp och råd behövs och jag är jätte tacksam för alla svar jag får.
OBS! bilden är lånad och visar på ett ungefär hur min ponnys svans blir. Dock kliar han av sig ännu mer talg..
Eksemtäcke (inte flugtäcke) och installning de värsta perioderna (morgon och kväll) om det är knotten hästen reagerar på. Använd ordentligt med bra flugspray och komplettera med klådstillande salva (t.ex AVS 14) och schamponera mankam och svansrot regelbundet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har haft eksemhäst i flera år och min första råd är eksemtäcke och ev huva om det behövs, vilket det låter som om han blir skinnflådd i pannan. Jag smöjer in min häst i man, svans och pannlugg, även ibland i ansiktet och i virvlar med Leovet Bio-skin oil och No rub, men det finns massor med olika salvor så det är bara att prova sig fram till det som passar ens häst. Även om en salva fungerar på en häst behöver den inte fungera på din. Mycket flugspray är också bra. Installning på nätterna kan också vissa hästar behövas eftersom det är i skymningen insekterna är som värst, om det nu är av dom hästen får eksem. En del kan ju också få av solen.
Jag tror att för att lindra eksem måste man också börja inifrån för jag tror att detta beror till stor del av dåligt immunförsvar hos hästen. Därför ger jag min häst St Hippolyt Hestamix och linfröolja året om, och på våren får han en kur med zink. Min häst blir bara finare och finare för varje år så någonting gör jag rätt med just honom. Kanske är det en kombination av allt eller så är det någon speciell produkt, men jag vågar inte ta bort något eftersom jag inte vill att det ska bli värre igen.
Jag och min häst ska vara med i en forskningstudie i sommar för ett preparat som man hoppas ska kunna lindra eksem. Jag vill verkligen göra allt för att min häst ska slippa detta.
Tack för svaren! Det är alltid lika skönt att få "konkreta" svar och inte sitta och leta efter något man inte ens vet vad man letar efter. :)
jag har också en ponny som har jätte eksem
Ett tips är att titta in på islandshästsidor. Importerade islandshästar har ofta problem med eksem, så många islandshästägare är rena experterna på eksemförebyggande vård! 🙂 Men spontant skulle jag också säga heltäckande eksemtäcke, gärna börja så snart som möjligt för att vara på den säkra sidan. Plus mycket flugmedel när ni ska rida, så att hästen inte blir "attackerad" då.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Håller fullständigt med #2 men man ska också veta att tvätta täcket och huvan regelbundet är ett måste.Likaså en grundlig tvätt av häst innan första påläggningen av täcke/huva samt underhålls tvätta för att få bort stöv och svett som kan irritera.