Hjälp med lastning.
Min häst går knappt och lasta, minsta tid har tagit 40 min och längst 2 timmar. Hon bryr sig varken om spö, linor eller annat, och vill inte heller ta till sånna metoder utan lära henne gå in ordentligt ifrån början.
Någon som har bra tips? Har kollat runt lite men hittar inte mycket..

Har du provat med fronturlastning? Vilken skillnad det blev på min ponny som kunde ta 2h och ibland fick vi inte ens in han..
Men klev in när vi öppna upp mer så de blev ljusare o inte lika instängt.

Det finns olika tränare du kan ta ut för lastträning. En tjej här tog ut en janne calma (vet inte om det är ett smeknamn eller om stavningen är korrekt) han var ut två gånger. Efter det har hon ibte haft ngt problem alls med lastningen
vi har en häst som vägrar att gå in i en transport det tar minst 3 timar innan hon går in
Mitt varmblods sto fick jag hålla på med i 4 timmar, men då kom min kompis som har gått lastnings kurser! Vi gjorde så att vi ställde en person vi varje ben och en som höll i grimskaftet! Då lyfte dom ett ben i taget. Hästen är så dum att dom inte fattar att dom går in i transporten! Men beröm för varje steg hästen tar! Håll ett jämt tryck i grimskaftet och så fort hästen gå framåt släpp efter!
Hej! Kan tipsa om naturalhorsemanship.ifokus.se där kan du få både tips på hur du kan arbeta (många duktiga aktiva på sidan) samt en lista med tränare som skulle kunna hjälpa dig :) Lycka till!

Vad gör du när hästen väl har gått in? Åker iväg till nån främmande plats som kanske gör hästen stressad?
Lär den att transporten är en trevlig plats. Om hästen älskar mat (typ en ponny😂) så ge den mat. Tycker den mycket om att bli borstad eller kliad bakom örat, gör det när den står där inne. När hästen är lugn, kör en runda, räcker att åka ett varv runt stallbacken. Stanna och se till att den fortfarande är lugn. Lasta ur.
Hur nära transporten kommer du? Gå med hästen tvärs över lämmen. I början kanske du inte kommer så nära men gå i cirklar, närmre och närmre. När den kan gå över lämmen, stanna den när den står på lämmen. Ge belöning. Prova att vända den så den står med huvudet in mot transporten. Står den kvar, belöna. Backa ner igen. Ta det i små steg, korta pass och små delmål.
Små delmål kan vara:
Att kunna gå ända fram till lämmen utan att hästen försöker gå iväg åt ett annat håll eller stannar.
När du kommer upp på lämmen direkt framifrån utan att hästen tvekar.
När hästen kommer in med frambenen i transporten osv.
Gör alla moment minst 5 gånger innan du går vidare. var självsäker, gå med bestämda steg, rak rygg och tänk "nu går vi in!" Om du tvekar, tvekar hästen.
Det finns massor av olika "snälla" sätt att lastträna på, du får försöka hitta ett som passar dig.
Är hästen rädd för att bli instängd så gör många felet att man tvingar in det snabbt som tusan (samtidigt som man själv är stressad) och sen drar man igen luckan snabbt som attan för att hästen inte ska kunna ta sig ut. Konstigt att hästen inte vill gå in..
När den väl går in hel vägen, stå bara där, ge den nåt att äta. Ett par sekunder räcker till en början- sen ut. När hästen kan stå kvar lugnt utan bommen uppe och äter lite hö eller vad som, då kan man prova att sätta på bommen. På med bommen och se vad hästen gör. När den är lugn, fäll ner bommen och gå ut. Om hästen slänger sig ut så får man ta det de första gångerna. Prova att gå in med hästen direkt igen isåfall så lär den sig att det inte lönar sig att springa ut. När den istället går lugnt och snällt så slipper den transporten.
Skynda långsamt så går det fortare.
#6 nej vi åker inte iväg, har bara haft henne sen i februari, och tränaren kommer ut, så har liksom inte behövt åka iväg. Men nu känns de som att de börjar bli dags att lära henne gå in utan att de ska behöva ta timmar om man kanske ska ut och tävla i sommar.. Tack ska verkligen prova de du skrev! :)
Säger samma sak till alla som har problem med lastningen: Ponnyakuten! Titta på säsong ett, där har dom mest lastning, tror den går att köpa på dvd. Jag har lasttränat tre transportvägrande hästar med den metoden. En av dom behöver man fortfarande gå med in i transporten, de andra två kan man nu i princip släppa på stallplan och peka på transporten så går dom in.
Var bor du? Bor du i närheten av någon som kan kanske du kan få rent handfast hjälp ett par gånger.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"