Hantera hösilagebalar
Ni som fodrar med hösilagebalar, hur hanterar ni dem?
På sommaren går det ju hyffsat att rulla dem för hand men det är ju inte så enkelt i 1 m snö…. måste man ha en traktor?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag tycker nästan att det är lättare när det är snö, då glider dom lätt när man ska vända håll osv.. kan ju vara bra om man skottar framför balen först ;)
men det är mycket slit ändå tycker jag. hade ju underlättat med traktor :)

Jasså där ser man :P
#1 Beror väl på vad det är för snö, i blötsnö kan det knappast vara enklare? Traktor underlättar ju helt klart, speciellt om man ska flytta utan att öppna, eller har rundbalar. Jag har själv jobbat i ett stall där vi var utan traktor, men vi flyttade bara balarna när de skulle in i stallet och användas och då löste vi det så att de öppnades ute och så körde vi in dem bit för bit med skottkärra. Dock var det fyrkantsbalar, så man kunde ta några kakor i taget, med rundbalar blir ju det lite svårare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Traktor som kommer varje vecka och ställer dem där de ska vara :)

Det blir antagligen rundbalar i så fall och dom kommer att behöva rullas in i hagen, kanske 20-30 meter
Jag funderar mest på om det är genomförbart. Vi är bara 2 kvar i stallet nu och vill göra det enkelt för oss med en hösilagebal i hagen nästa vinter så vi slipper bosätta oss där pga fodringar hela dagarna. Det finns tillgång till maskiner om någon bal verkligen tjurar eller om det är skitväder en kort period…. men maskinerna finns inte på plats utan får köras 5-6 km enkel väg bara för att flytta på balen… ingenting som är hållbart att göra varje vecka (det ska ju bli enklare, inte jobbigare).🙂
#5 Ah okej, då är jag med. Halmbalar har jag dragit in i hagar vid snö på det sättet, rullade på dem på en pressening och drog presenningen, men eftersom hösilagebalar är något tyngre vet jag inte hur det funkar om man bara är två? Men med lite vilja och styrka borde det ju gå, kan man ju tycka. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Eller lägg in 20 kg per häst på morgonen, då har de ju hela dagen och ni slipper ha flera fodringar :)

Fler personer än 2 kan vi nog bli för rullningen (sambosar osv får väl ställa upp 😉 )! Men vi är bara två hästägare som delar på ansvaret med fodringar och utsläpp osv så vi vill gärna slippa lunchfodring t ex🙂

Men, om ni lägger ut mycket (20 kg ca per häst) på morgonen så behövs det ju ingen lunchfodring… det är ju samma som fri tillgång utan att rulla bal.
#9 Under förutsättning att det inte blåser kraftigt eller så… ;) Och 20 kg kan vara nog jobbigt att bära, om det räcker. Det står ju två personer, inte två hästar. :) #8 Men kan ni vara fler än två så borde det ju gå att dra presenning, kan jag ju tycka. Eventuellt att man skulle behöva skotta upp lite väg först om det skulle vara extremt mycket och blöt snö någon dag. Men jag kan ju inte svära på det, för jag har som sagt bara testat med halmbalar och de väger ju lite mindre även om de är lika stora…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#9 det blir 80 kg att bära ut på morgonen kl 5,30 i kanske 30 minusgrader och blåst…. nja 😉
#10 ja det kan kanske funka! Verkar ju som folk flyttar sina balar för hand ibland så då borde ju vi klara det med. Förhoppningsvis hittar vi rätt torrt hösilage 🙂 och som sagt, skiter det sig med någon bal så får vi väl kalla in traktorn 😉
Jag har varit med och rullat en stor rundbal, det var i lite nerförsbacke och vi var 3 eller 4 personer och det gick bra. Så mitt tips är att ställa balarna så ni inte behöver rulla dom i uppförsbacke om ni kan, det underlättar nog oavsett om det är snö eller inte :)
Med ett spett under balen så rullar den bra. Annars fungerar en bil med dragkrok rätt bra tillsammans med spännband runt balen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Nu gäller det bara att komma på någon konstruktion där spill minskas men balen ändå inte behöver lyftas… måste balen stå på någon form av golv? Tak går nog ordna men vi vill ju inte behöva lyfta balen….
http://bente-i-holmen.blogspot.se/2013/02/foderhackar-for-smamaskiga-honat-modell.html
Något liknande detta med öppningsbar sida där man kan rulla in balen? Men utan golv?
Rulla upp på någon sorts ramp (typ sån i aluminium som finns till bilar) in i ett smhn-nät och välta upp den på en pall? Jag tycker det blir mindre spill med näten (antagligen för att det är lättare att äta upp det än att pilla fram nytt ^^

Jag funderar på att dra över nån form av nät men kanske inte just ett smhn. Det går ju fint med lite större maskor också för att förhindra spill 🙂
Det finns ju såna här varianter annars också, som är öppningsbara och inte värst tunga så de går att flytta och placera runt balen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vi har traktor.
Vi rullar, är det trögt frågar vi grannar om hjälp :) ut på en presenning och så var det klart, jobbigast att ställa dem upp och då kan ett spett hjälpa! Blir inte så mycket spill som man tror!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Det kommer vara två unghästar i hagen varav en vet jag är en riktig marodör…balen kommer vara spridd i hela hagen inom en timme 😉
Vi har precis gått över till rundbals hösilage till alla djuren igen. Nu har jag lyxen att jag får balen utställd i hagen precis där jag vill med hjälp av en hjullastare eller grävskopa men rätt krasst när den ska in till stallet är det bara att knuffa sista 10 m. Det går om man är två personer, gäller bara att hålla låg tyngdpunkt när man knuffar och inte ta av plasten innan för då är det hundra gånger jobbigare ;)
Vad gäller spillet så har vi foderring i ena hagen och i den andra har vi än så länge inget mer än att vi behåller plasten på första dagarna - skär upp hål som är ca 50*50 cm med en bits mellanrum (totalt 5-6 st per bal) och sen där igenom faktiskt kan dra bort allt nät som är innanför.
Med vänliga hälsningar
Chess