Bygga sjukbox?
Hej, vi ska ev. fixa i ordning en lösdrift till mina två hästar och jag har lite frågetecken:
- Är skogshage godkänt att ha hästarna i?
- Behöver man något tillstånd för att ''skapa en lösdrift''
- Läste för några år sedan att vid lösdrift så MÅSTE man ha en sjukbox som man ska kunna värma upp, men har inte hittat något om de på jordbruksverkets hemsida, har de ändrats?
- ''En uppvärmd sjukbox'' kan man bygga en vanlig box och ställa in en infravärmare i boxen för att värma upp den, Innan hästen ska in? Fattar inte alls grejen med att ha en uppvärmd sjukbox, mina hästar har tjock vinterpäls, räcker att jag lägger på ett flecce täcke så blir dom jättevarma, ska de då vara 10 grader i boxen och det är 20 minusgrader ute kommer dom ju bli sjuka av tempraturs skillade? -.^
- Kan man ha ''Kontrakt'' men ett grannstall att ''Om min häst blir sjuk han jag ha den i en av era boxar'' ifall grannen har lediga boxar i stallet som den ändå inte tänk hyra ut? Slipper man lägga ut 20-30 tusen på att bygga en box… är de gitligt tro?
- Behöver man bygglov för en box? Vet ju att man får bygga friggebo på snart 25 m2, utan bygglov, men de är kanske inte samma sak? Boxen kommer ju vara på under 25 m2
- Om man nu måste använda ''sjukboxen'', och jag har två hästar, får jag ha kvar den andra pollen i lösdriften och den ena i boxen då? Då blir ju båda själva, eller måste jag ha två boxar så jag kan stalla in den andra så att han inte blir själv?
Hur mycket behöver godkännas? Hur mycket krav finns de? bygglov?
Ja, skogshage är okej att ha hästar i. Det är till och med att föredra då de får ett naturligt skydd från sol och vind.
Inte om det går färre hästar än 4 i lösdriften och att du inte tänker hyra ut platser. (så var det tidigare i alla fall. Kolla med kommunen du bor i.)
Detta med om boxen ska vara uppvärmd eller inte skiljer sig åt mellan kommunerna. Hos oss räcker det med att kunna stänga in hästen om det skulle behövas.
Att ha sjukbox hos grannen är också olika men är grannens stall väldigt nära där hästen går borde det inte vara några problem.
Rent generellt tycker jag att du ska ta kontakt med din kommun eftersom många av dina frågor endast kan svaras på av din egna kommun. Jordbruksverket har bara rekommendationer.
Tänk på att du måste ha någon form av skydd mot väder och vind i din hage. Jag rekommenderar varmt att bygga ett enkelt skjul, istället för att köpa ett tält vilket vissa gör. Tälten är lite billigare men går sönder.
Har du ett ordentligt vindskydd kan du alltid bygga två enkla boxsidor som du enkelt sätter upp i ena hörnet av vindskjulet om det behövs. Behöver inte vara så avancerat, det handlar ffa om att kunna begränsa utrymmet för en skadad häst. Att ha boxen i vindskjulet har den stora fördelen att hästarna fortfarande har sällskap av varandra även om en står på box.
Har du däremot råd skulle jag absolut satsa på att försöka bygga eller köpa två uteboxar trots allt. Man kan ha tur och hitta begagnat. Under mina år på lösdrift har det varit sanslöst skönt att kunna ta in hästarna när det har varit storm eller liknande, det är inte kul att sitta hemma när det stormar utanför och veta att hästarna kan få ett träd på sig eller liknande. Svider i mattehjärtat.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
tack så för svar, vindskyddet är givetvis medplanerat :)