Träning
Nu har jag satt igång Pim riktigt och det går bra. Nu känns det nästan som att jag kanske rider förmycket bara för att det går bra, är ju roligt då. Så jag rider honom ca 5 dagar/v, vila 2dagar. Då rider jag mest ute i skogen och tränar tempoväxlingar, skänkelvikningar, serpentiner…a lite uppmjukande. Många gånger är han svettig när vi kommer tillbaka men inte alltid varm om benen…. rider jag för hårt??? Varierar mellan alla gångarter och släpper honom ibland så han får välja tempo själv i trav och galopp. Bör jag ändra på något? Kom med råd…

vad kluddrigt det lät, mitt inlägg….

*putt*

*putt*

Hur länge har hästen stått? Min egen erfarenhet säger att det är bäst att rida lite och ofta när man sätter igång hästen efter vila. Jag brukar börja med skritturer från 20 min i början till ca 1h efter ett tag. Sedan börjar jag lägga in lite trav och galopp, först korta sträckor och efter ett tag längre och längre. Om du rider för hårt kan bara du avgöra som känner hästen, men lite svett har aldrig skadat. Så länge den inte är slutkörd så är det ingen fara..
Klättring är aldrig fel !! bra för muskler i rygg och ben .
jag har nu ingen koll på hur länge hästen stått eller hur länge du satt igång honom.. men desto mer tid man ger det desto bättre håller dom… se till att inte pressa för hårt, bara för att ni vill… vi vill ju inte överbelasta!
En äldre häst ska ha låååååååååååååång tid på sig. Den är inte lika töjbar längre i sina muskler och skelett. Jag hade gjort som #4.

Han stod nästan hela vintern, från då det blev sånt himla oväder och dåliga vägar. Nu har jag nog ridit honom regelbundet sen i mars månad.
Mina blev också stående efter snökaoset. Ingenstans att rida eller göra något annat än att jag var ute o gick promenader 4 dagar i veckan bara för att dom skulle röra på sig. Själv börjar jag alltid att skritta ofta men korta rundor i början, ökar sen på med lite varierat skritt och trav ca 3ggr i veckan. Tömkör 1-2 ggr i veckan. Sen börjar jag rida som vanligt. Hinner inte med mer med jobb, 3 mil tur och retur till hästarna och barn hemma som kräver mycket tid med läxor och annat. Men hästarna verkar må bra av det livet och det är huvudsaken. Det ska ju vara roligt för både hästarna och mig, utan tvång.
Tycker det verkar klokt att ta det lugnt med en äldre häst som stått. Det tjänar ju intet till att stressa fram något om man ändå inte tävlar osv.