Roliga färger och tecken!

Snygg färg med det där suddiga mellan svart och vitt!
Tycker själv inte den här är så speciell, men många andra gör.. ;) Silversvart
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Sen så är väl killen till höger lite tufft tecknad skäck.. Det svarta på huvudet/bogen är den enda svarta han har…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Och en brun färgväxlare, det vita är kvar från vinterpälsen (då hästen blir skimmel, med brunt huvud..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 Det där är väl ingen skimmelskäck..? Snarare konstantskimmel eller vad det är ni kallar dem.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

haha sorry är lite trött^^ Sitter bara å tänker på hur jag villatt de ska vara
Dom säger att hon är rödskimmel . Om det finns nåe som heter så.
Haha okej. ;) Jo det stämmer nog bättre. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Haha 
#11 gud så vacker
#13 en albino helt klart, tycker synd om den hästen. måste vara jobbit för den.
#14; Tack (:!
#13; För att den är albino, och inte så många andra? XD eller vrf :P?
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Bork är det gamla namnet för gulbrun.
Albino är ett felaktigt uttryck, albino förekommer inte hos hästar, även om man förr kallade dessa hästar för albinos. Hästen är dubbelgul, kallas hos connemaror för Blue Eyed Cream, kan även kallas för cremello.
Såg en kul poloponny på tv, den hade giraffmönster, alltså som ett vitt nät, över manken och mellan öronen, den var annars vanlig brun.

#5 - Det är ju mitt fååååår!! :D
Hahaha bääääää ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha.. Jag ska kööööpa fåååret!! :)

#17 Vadå kan inte va albino?? Klart dom kan!!
#21 Näpp, albino har alltid röda ögon. ;)
#20 Gör det, hon är till salu. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vad mycket fina hästar det finns!

#3 Men guu vad snygg!! Måste bara lägga ut en bild på in lilla älskling (som inte är speciel alls) X'D

när en häst är albino får de grå eller blå ögon ist för röda,, det har iaf jag lärt mig

när en häst är albino får de grå eller blå ögon ist för röda,, det har iaf jag lärt mig

Hästar kan inte vara albino. Förr trodde man det, och kallade de dubbelgula för albino, men på senare år har man kommit fram till att det inte finns några konstaterade albinos bland hästar (inga pigment, röda ögon). Flera raser har tagit bort det tidigare förbudet mot dubbelgula just därför. En dubbelgul häst har pigment, det är bara väldigt blekt (de kan vara skäckar eller ha vita tecken). I inlägg #32 och #33 ser ni hästar som bara har ett gult anlag. #13 och #24 är hästar som har två gula anlag.
Okej x) a jag har ingen aning, bryr mig inte om "det som jag kallade albino" för, x) haha, intresserad utav borken = gulbruna, och mera skimmelfärger =D men ändå roligt att få veta att dt inte "går" att vara albis då XD
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Jag har en häst med ett långt färgnamn -> Mörkbruntigreradschabrakmelerad ska det stå i passet som färg

#17 GEEE MEEJ <'333 Fy bubblan vilken vacker!

Det här är vår ridskolehäst Molly, skimmelskäck med brun bläs :)

En tinker född 1996 importerad ifrån Belgien där hon gått som körhäst. Hon är snäll och lättriden, dock ngt stark och tycker det är roligt att hoppa. :)

#39, tufft med brun bläs :D
Albino "FINNS" hos häst (enligt Kurt Larsson) men de dör oftast redan som foster. Tur är väl de för om jag inte är felinformerad så är något med deras tarmar eller mage missbildade så de skull aldrig överleva någon längre tid…

Lethal White (OLW), som bl.a finns hos Paint, är de helvita fölen som blir missbildade och dör inom nåt dygn efter födseln om de ens överlever så länge.
Men visst kan det stämma att albinoembryon resorberas. Isåfall är "finns" en filosofisk fråga. Födda blir albinosar i alla fall inte, oavsett om det förekommer sådana embryon eller inte.
#42 Isåfall är "finns" en filosofisk fråga. Födda blir albinosar i alla fall inte, oavsett om det förekommer sådana embryon eller inte.
Enligt Kurt Larsson, som höll i ID-kontrollkursen, så HAR han sett en LEVANDE albinohäst… Missbildad och rödögd som jag fattade det… men det är väl en på en miljon som i så fall föds. De flesta resorberas redan i tidigt fosterstadie..

#43 Okej, det kan väl vara möjligt. Jag är inte emot att sätta ett frågetecken kring albinoförekomsten, och konstaterar att det i varje fall inte är något som man normalt sett stöter på.
Det förändrar inte heller att albino och dubbelgul är två helt olika saker. Däremot visar det varför man tidigare varit så emot de dubbelgula, då man trott att de varit albinos, och albino är en defekt.
Det är ett jäkla ståhej med det där OLW när man ska avla amerikanskt. I paint aveln måste man ha godkända blodprover, har hört att det är påväg liknande regler till quarter aveln. Synd bara att det kommer att bli så få hingstar kvar, inte många hästar som inte har en gnutta av den genen i sig…
#45 Det blir ju bara tillfälligt ont om hingstar (några generationer) sen kommer den ju försvinna och antalet hingstar blir flera :)
#46 Om jag inte tänker fel nu… Finns det inte risk att det blir inavel om det blir ont om hingstar! Eller att rasen dör ut.
Nja, risken för inavel blir ju större… Men med lite planering i sin egna avel borde det inte vara så farligt… Och dö ut, det kommer ju fortfarande finnas hingstar, och linjeavel efter tredje led är väl tillåtet…?