Klippa? =)
Äntligen augusti! Snart kan man plocka fram klippmaskinen och låta pälsen falla! om nån månad men aja… ;)
Ska du klippa din /dina hästar i vinter och hur?
Blacky får en helis förutom huvud, en ruta på ryggen, trekanten och lite på benen, beror lite på hur hans päls blir. Peppe blir klippt hela halsen och under magen och en bit mot bakbenen så det bara blir som ett täcke över ryggen. sen huvud & ben kvar då. visa gärna bilder
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
nej jag klipper inte mina hästar.tycker det är mysigt när dom ser ut som nallebjörnar:)
Windy & Wilda klipps inte.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Klipper inte.
Min ponny måste vara klippt, han blirur svettig på tävlingar osv.. han kommer hel rakas, inte ansiktet , inte benen och så sparar jag en "ruta" på ryggen, tycker den klippningen är snyggast =)
Kommer nog inte klippa Sylgja. Skulle jag nån gång klippa henne av nån anledning så skulle det bara bli bogen och undersidan av halsen, som hästen på bilden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har klippt Gejsa en vinter. Den vintern blev var så kall så hon var tvungen att ha täcke på sig varje dag. Hellre oklippt utan täcke än att täcke jämt. Trist!

sjäävlklart ska pälsarna av ;) Japp vet jag inte hur jag ska klippa än.. Även om han är pensionär så tycker han det är så fruktansvärt skönt att bli av med pälsen, han har så fruktansvärt tjock päls :O
Schess har jag förhoppningsvis inte kvar tills det blir klippning, om jag har så blir helklippning.
Har jag sålt Schess och hittat ny, så blire helklippning, ser mest välvårdat ut om man ska tävla o.s.v. Om nu hästen funkar med det..
Och min systers ponny blire väl halvklippning?
Nisse kommer klippas hela hon inklusive halva ganaschen (ni fattar) Dock kommer jag spara päls på benen o en liten ruta på ryggen o så blir de nog ett hjärta i år på rumpan :)
Hon blir så svettig annars när jag tränar o tävlar annars.
/Elin

Här blir det ev klippning, har inte riktigt bestämt mig. Eftersom att hon kommer att föla feb-mars så blir det nog bara en klippning i år. Sedan dras ju ridningen ner så då behöver hon inte vara korthårig. Enda anledningen att jag klipper henne är för att hon ska torka fortare =)
Allting ryker förutom huvud, ben, man och svans ;)

Tror inte jag ska klippa.. slipper jag så är jag glad!
Klipper inte…
Klipper hela pållen utom benen (knäna o neråt)
Kommer behöva klippa Lyrik snart, har redan börjat få vinterpäls på bog och hals. Blir nog klippning i september.
Klipper hals, bog, mage och lår. A´la täckesklippning special.

japp, ska klippa i år

putt
Nej kommer inte att klippa har aldrig gjort med någon häst.

Nej, Rekyls klipps ej (Nordsvensk)

Klipper alla våra hästar som #5 visar en bild på.
Funderar på att klippa delay.. vet ju att hon kommer bli väldigt svettig under träningar och sånt i vinter… I så fall blir det en variant som på 5:an.
Halvklippning till Yrla, antagligen ingen alls till Eneldo.. men det blir senare i höst/vinter.
helklippning som vanligt lämnar under knäna och ner

Kommer inte kilppa Scadde, har aldrig gjort det.
jag klipper lykka.. me jag brukar inte göra det förrän i november, december.. är det för sent??
#24 Nej. Men jag brukar klippa min gubbe i september. Han har redan fått halv vinterpäls på hals och bog.

Jag rakar hela min fjording, ja förutom ben+huvud då! :)
lyrik - jaha :P.. men dåså :)

#25 har han ens fällt än? du skrev väl för ite så längesen att han inte fällt av allt?
#28 Jodå, han har fällt av all gammal vinterpäls. Hade fin sommarpäls EN månad. Sen började han fälla sista veckan i juli. Börjar få vinterpäls på bog och hals, halv mängd…
Han får ju en massa vinterpäls, så han vill väl börja i tid.
Har hört/läst att flera hästar och ponnyer har fällt och börjat få vinterpäls redan pga den tokiga sommaren vi har/haft.

Peppe har fällt som en tok och fått nån konstig "vattenpäls" som jag kallar det. han får det alltid vid regn. nu har han bytt tillbaka till vanlig sommarpäls igen

Pepino kommer klippas. Kommer klippa hela honom, inte ben, huvud och där sadeln ska sitta då. Känns inte så sjyst att klippa benen :/ Där kommer inget täcke åt!
Casa ska inte klippas alls, det behövs verkligen inte, jag sätter på täcke i tid och sen är han lika korthårig och blank som på sommaren, skönt och snyggt!

någon mer kanske vet?

Tickle ska helklippas.Jag lämnar halva huvudet,benen,ruta på ryggen & en liten trekant vid svansen:) Det blir ngn gång i september:)