Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 527 ggr
examynia
17

måste bara dela min lycka!

Det är ju så att jag köpte ny häst för typ 3 veckor sen, pga att jag fick ta bort min förra, å han gjorde så jag blev ridrädd då han "kastade" av mig för allt å ingenting, ledde till 4 frakturer på revbenen i oktober å bestämde mig då för att kolla upp honom å han var tyvärr inte frisk=( men köpte sedan en ny.

En fredriksborgare valack på 6 år, 168 hög å ska växa lite till enligt veterinär. (å jag som inte skulle ha en så stor häst:P). å han är helt underbar. han är världens snällaste häst, dock lite bufflig å valpig men de får man lära av honom med, å inte rolig att tränsa men de går bättre å bättre. förutom de så är han snäll i precis ALLT, jag har å är fortfarande lite rädd för att han ska bli rädd å hoppa åt sidan å kasta av mig, precis som den förra gjorde. men för varje gång jag rider så känner jag hur mer å mer självförtroende kommer tillbaka.. nu har jag äntligten börjat galoppera igen. å denna hästen är sååååå skänslig att rida så du behöver nästan bara tänka vad du ska göra så gör han de. så nu måste verkligen jag lära mig att rida ordentligt å de är målet, ett annat mål är att jag vill se honom på tävlingsbanan, dock inte med mig, så försöker hitta nån som vill tävla lite smått då jag tycker de är kul att se min egna häst=)

så idag….. idag gjorde jag de för första gången på flera år! jag galopperade länge.. galopperade ett helt varv i båda varven utan att sakta av,.. å jag är såååååå stolt över mig… sååååå stolt över min häst som står ut med mig å mina flackande armar å skänklar. han är helt underbar. finns inte en tendens till att försöka sticka ifrån, bli rädd eller bara jävlas.. ingenting. visst han är bara 6 år så visst kommer han att testa mig.. å har börjat lite smått..men ju mer jag lär känna honom ju mer kommer jag att klara av hans tester utan att bli rädd.. så nu när han försöker galoppera ifrån travarbetet så b lir jag inte rädd.. å de är så underbar känsla att inte bli de.. att inte krampa ihop i händerna å hålla tag i munnen på honom. jag vågar släppa på tyglarna trots att vi travar.. galopper är lite svårt än men efter de galopperna jag gjorde idag kommer jag nog kunna släppa på honom även i galoppen.

vi har dock inte ridit så mycket i skogen än. en gång ensam å han skötte sig superbra.. lite tittigare å så (fullt normalt å helt acceptabelt) men så fort jag bad om något gjorde han de, han är lättövertalad, tycker han att nåt är läskigt å visar de å jag ber honom gå fram till de så gör han de å inser då att de inte är farligt. å de r precis så jag vill ha de!. :D

förlåt för långt inlägg men är så  lycklig just nu. har inte varit såhär lycklig bland hästar å istallet på ett antal år å detta är helt å hållet underbar. kan inte sluta le!

tack för mig=)

Alex
0

Vad fantastiskt roligt att läsa! Så glad för din skull! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caroline L
0

Vad underbart att läsa. Riktigt kul att du hittat en häst som du kan börja slappna av med. Lycka till i framtiden :)

examynia
0

Tack vad gulliga ni är:-)

thenewbreed
0

Vad roligt! :D

Medarbetare på bildredigering! :)