OT: Träning
Nån som kan något om träningsfysiologi för oss människor?? Jag har blivit så kort mellan axlarna på framsidan/bröstkorgen och så lång i muskulaturen bak så mina axlar ramlar hela tiden fram. Dels är de inte bra o ha så o dels när jag rider så hamnar ju hela jag i en tokig sits. Såå, någon som vet hur och vilka övningar som är bra?? Alltså som går o göra hemma, gym är för avancerat för mig
Lika så streching…

Det är rätt ifrågasättbart hur bra jag är på fysiologi, men jag svarar ändå
(och vad säger det om mig :S) Mest för att jag kan anklaga dig för att du måste sitta för mkt framför datorn :P (å påverkar mkt bilkörande det lite med).
Jag känner igen problemet med kort på framsidan, det tar emot väldigt mkt om jag försöker rulla axlarna bakåt, jag har rundade axlar framåt typ…
Jag har inga bra stetchningsövnignar för det, utan gör emot det vad jag gör emot de mesta korta muskler jag har, jag bara känner mig fram, vart är musklen och sedan så hittar jag bara en rörelse där jag kommer åt den å stretchar den och bara motionerar och försöker länga på muskeln.
Det påverkar inte bara sits (på mig iallafall) rent så att du får sämre sits, utan det är ju en spännig (även när man inte känner av det) och gör ju att man inte släpper egenom ordentligt och sätter späningar i hästens bogar. Min tränare har sagt något smart om vad jag skulle göra åt det förrut när jag red hennes häst å han spände sig synbart å började tom gå underligt i bogarna, försöker tänka men det går trööööögt….

Ohh ja, vet att de är för att jag sitter så mkt här. Blir ju inte direkt bättre av att jag halvligger i en fötölj framfrö datorn heller… Men nu ska de bli ändring, när jag flyttar lär de inte bli så mkt tid för dator så. Ska försöka få ordning på mig själv då, både va gäller träning o motion, men de e ju så svårt o starta igång… :-S

Hmm, jag känner igen det där med att sitta mkt framför datorn
Skulle du bo på själva anläggningarna eller hur var det? Då kanske det blir kneppigt att få internet övht vet du ;)

Japp ska bo på anläggningen, så internet kan bli svårt, om jag inte skaffar de själv dvs..

Får se hur bra du överlever då ;)

För att få bukt med problemet måste du ändra hela din hållning. När du sitter på en stol (framför datorn?) kan du försöka påminna dig själv om att sträcka på ryggen och knipa med skinkorna och knipa ihop skulderbladen. Och framförallt; upp med hakan! ;) Det ska kännas lite överdrivet, men sanningen är att en bättre hållning gör att axlarna faller tillbaka naturligt, och ju mer du över desto bättre blir det.
Samma när du mockar, rider, går eller vad du nu gör, sträck på ryggen och knip och ta upp hakan några steg.
För att stretcha axeln kan du ställa dig i en dörröppning med ena axeln mot dörrkarmen. Vrid kroppen lite och sträck på ryggen, håll i 20-30 sekunder, byt sedan axel.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag provade att göra det du skrev sådär direk nu när jag sitter.. Jag har så dålig posture så det spände å var jobbigt 

#6 Tack!