trivselfläckar`?
Alla kanske nån gång har hört talas om trivselfläckar?? men är det sant att dem får fler fläckar ju bättre dem mår. Andra säger att det är för att hästarna är apelkastade?? stämmer deta´?
sist jag frågade fick jag svaret att hästen är apelkastad.

ingen aning om vad som är sant där..
inte jag heller…
I sådana fall är ju väldigt många hästar apelkastade, men det är kanske inget konstigt i det.. =)

#4 så har jag också funderat..
hahah jag med.det är ju jätte många hästar som har dessa fläckar!!

Min shettis har fått "trivselfläckar" nu under sommaren, och hon är en helt vanlig svart shettis, ingen apelkastad. Våran nordis som vi hade på foder fick också trivselfläckar under våren/sommaren

Jag tror att det är tack vare solen som dom lyfts fram mer. Jag har det på både min islänning och fjording.
Vårat ena russ fick trivselfläckar efter att hon fått sitt första föl.

kan det kanske ha med hormonerna i kroppen att göra?
solen påverkar ju alldeles säkert hormonerna och ett föl gör det absolut!

Fast min valack Fille har nog inte fått föl. Än. :)

neeej men han har väl fått sol? =)

Hihi nja vet inte om han fått det. *skojar bara* Det lät så kul.

Jag kan iallafall svara på att "trivselfläckar" inte har så mkt med trivsel att göra då jag träffat på missköta och olyckliga hästar som även har det.
Min lilla fröken är då inte lycklig å har trivselfläckar.

De där har jag funderat på! Va bra att de togs upp! Har glömt å skriva de själv.

Min häst har trivselfläckar på sommaren och våren.

är det inte så att det vi tror är trivselfläckar egentligen inte är det? att trivselfläckar egentligen är typ en leverbrun fläck som kan sitta varsomhelst, men ofta på ena skinkan?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#17# nej, det är bara vi som kallar dom trivselfläckar. Vi som har hästar med sådana fläckar vill väl bara tro att det är just trivselfläckar. *fniss*
Har aldrig hör det uttrycket… Eller sett nån… Trivselfläck alltså.
BILD!!!

Det finns hästar som är appelkastade men så finns det sådana som inte är det. Skäckar exempelvis, om man sköter om en skäck mycket och när den trivs och mår bra så kan den få lite fläckar. Ofta på skinkorta. Trivselfläcker eller vad jag kallar för ''måbra fläcker'' syns förmodligen inte på appelkastade hästar.

#20# Det som folk kallar för trivselfläckar är ju eg apelkastade. Förstår inte vad du menar för fläckar nu?
Seriöst… En häst kan väl inte få fläckar i pälsen av att må bra. Ok om apelkastade blir mer påtagligt fläckiga när dom tappat vinterpälsen… men hallå, av att må bra…

Ja, om hästen blir ompyslad mycket, borstad osv så får dom fläckar. Jag vet inte varför eller hur men jag har fått höra det och tror på det!
Låter allafall som något roligt att tro på!

vi har haft detta uppe förut. apelkastningen är inte det som kallas trivselfläckar. jag har ingen bild på en äkta trivselfläck men det är inte apelkastning som kallas det!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det låter lite skumt .. x'D
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Båda Lizmic oxh Clapton har trivselfläckar på rumpan…

Haha det var nog mer sol den sommaren som fläckarna kom bara.

Men om de skulle vara apelkastade, borde de vara det året runt och lika mkt jämt.

Dom syns bäst sommartid när dom har sommarpäls och solen skiner på dom.
Tror som gejsa!

Jag tror på trivselfläckarna, lätt. Det är ju lite kul :) Men sen bara för att jag tror på det, så menar jag inte att en häst som inte har trivselfläckar inte trivs. :P

Jag tror på trivsel fläckar X'D Min lilla polle är själv ganska fläckig!

Vad synd då, då trivs varken Gobban eller Sorro hos mig. :(

#37 inte Kiara, Karisma eller Ametist hos mig heller om det är det ända tecknet på trivsel
jag tror uttrycket kommer från förr då hästarna rycktade tills dom blänkte och ändå fanns det fläckar kvar på vissa hästar.

#38#
skönt att höra. :)

Vissa hästar har inte trivselfläckar för att dom kanske inte kan ha det. Hästar med mycket päls har svårt för att få sådana. Har hästen blank och slät päls så duker dom upp lättare.

#40# sommartid har dom flesta lite päls.
och om dom har mer päls har solen svårare att komma åt..
Helena

Men i vårat stall har vi massa småponnyer med lång vinterpäls. och även på vintern så syns dem på vissa av ponnysarna^^,