Biter tag i bettet
Rider just nu på ett tredelat fullchek bett, funkar bra på det men i vissa tillfällen när jag ska ta en förhållning känns han hemskt stum, sen hör man skrammel och han släpper då taget om bettet som han bitit fast i.
Jag har kollat så bettet ligger an bra i munnen och jag tycker att det ser bra ut. fattar inte hur han lyckas bita fast på det sättet och det är så störande.
Har skaffat ett nova till honom men vågar ju inte använda det om han nu skulle bita tag.
Han är vääääldigt plockig med allt och älskar att ha saker i munnen haha så min fråga är om det är någon som har tips på ett bett som är extra gott att suga på (för att se om han hellre gör det) eller ett bett med rörlig del kanske? Så han gör det istället för att bita tag i bettet.
Behöver inte ha något skarpare bett.
Pullarnosgrimma??
Om han lyckas dra upp bettet mellan tänderna, skulle jag prova att släppa ned det en bit. Prova att länga sidostyckena ett hål på och se om det blir skillnad?

till hästar som beskrivs som dina brukar man prova bett med lösa kopparrullar. Kopparn gör att hästen suger på bettet och rullarna att den inte kan bita sig fast på samma sätt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Som Gronstedt skriver så brukar man nog först rekommendera att släppa ner bettet litet, samt att inte ha någon nosgrimma som sitter under bettet och lyfter upp det mot tänderna.
Om detta inte hjälper så kan man prova med nån typ av "bettlyftare". Dessa används främst av travare och är kanske inte så snyggt att rida med. Men på mitt vanliga träns med engelsk nosgrimma har jag istället tagit två sporremmar, trätt igenom öglan på mitten på nosgrimman (en rem åt var håll), ner igenom var sin bettring och sen knäppt ihop med det vanliga spännet på sporremmen. Du behöver inte spänna hårt. Ett litet, litet lyft räcker för att han inte ska kunna få tag om bettet. Prova dig fram. På mitt andra träns, som är ett Micklemträns, finns det med clips att fästa mellan träns och bett och det har samma funktion.
Oftast bitet hästen tag i bettet för att försvara sig mot det men på min häst kan varken tandläkaren (som tycker han slitet för mycket på sina första kindtänder) eller andra yrkeskunniga säga varför han gör det då all utrustning är kollad. Kan vara en vana som han har skaffat sig som unghäst innan jag köpte honom och tog bort vargtänderna på honom. Så det är också ett tips att låta en hästtandläkare kolla hans tänder om det inte redan är gjort.
Nu har jag provat att släppa ner bettet, men då kom det alldeles för långt ned.
Har provat på att rida med nova och utan nosgrimma, Novabettet resulterade i en massa huvudskak och en jävla fart i galoppen.
Han tog absolut noll stöd och bara slängde med huvudet hela tiden.
Vår tandläkare rekommenderade bettlyftarrem (som #4 skriver om) till min pojk som också gärna lyfte upp bettet och "bet" i det.
#4 Hur sätter du soprremmarna menar du? Så det fungerar som en balanda?
Min häst favorit bett är ett tredelat applemouth med fullscheek (vet dock inte om han tycker fullscheek spelar roll men just apolemouth) han suger riktigt och det blir ett härligt vitt läppstift som att han ätt massa äpplen, skummigt utan att "dreggla" (som vissa gör av stress/spänningar). Prova applemouth alt kopparrullar :)
Mmm… värt att testa kanske? Han suger redan väldigt mycket på bettet, har alltid väldigt mkt läppstift och skum på bringan.
Ska få prova ett tredelat spenger bett och ett vanligt smalt rakt bett av en kompis.
#9 ja men då brukar de väl trivas någorlunda iaf :) med mina andra bett (tvådelat och tredelade vanliga "metall") så suger han inte alls/får inget skum öht mer än enstaka fall. Men med detta skummar han på direkt fast vi bara lunkar i skogen :) han biter ju dock aldrig tag i bettet. Men jag har både fullscheek och remont (vissa gånger) och då sitter bettet riktigt stadigt och han skummar som mest då. Om man nu tar det positivt eller inte vet jag inte men han öppnar munnen direkt när jag ska betsla, men med dom andra betten får jag övertala honom lite ;)
mitt råd är att du ska vara försiktig med att prova för många bett på kort tid. det kan göra hästen förvirrad och mindre samarbetsvillig för betet. använd ett så slätt bet som möjligt och låt hästen ha det lugnt i munnen ett tag. ha träns med grimma över och bara gå med hästen och kanske longera. så att han vänjer sig med betet utan att det är tryck i det. så tro jag det löser sig bra:)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#7 Bettlyftarremmar (eller sporremmar som man sätter ihop två st för att de ska räcka till) sätter man från bettring till bettring över nosryggen (blir alltså dubbla remmar över nosryggen) de ska sitta LÖST men hjälper till att lyfta bettet om pålle t.ex. gapar.
Han gapar väldigt sällan och vill isf inte "knyta ihop" munnen på honom.
Ska rida på ett anatomiskt tredelat sprengerbett nu ett tag och se om det blir någon skillnad. Har även fått lov att testa micklemtränset som tillhör hans boxgranne
Mitt råd är att slopa det, rid utan något på huvudet istället! Man får mycket bättre kontakt med hästen och man tvingar den inte till något. Hästars munnar är fulla med nerver och de kan få extremt ont av bett.
#13 var det till mitt inlägg i #12? Iså fall har du nog missuppfattat ;D Bettlyftarremmen sitter enbart över nosryggen, så det finns inget som "knyter ihop" på samma sätt som en nosgrimma, men om hästen gapar så följer bettet med överkäken och ligger inte kvar på tungan, typ. Att det blir dubbla remmar beror på om man sätter ihop två sporremmar (eller tar en käkrem som vi gjorde) så blir det ju dubbelt - har dock inte sett "riktiga" bettlyftarremmar, men kan tänka mig att de har något fäste i varje ända så att det inte blir dubbla remmar. Mycket dubbelt nu…