ingen bjudning
hej
jag rider min kusins häst för tllfället. en d-ponnu new forest.
han är en pigg och glad häst som kan bocka och göra andra saker men han har ingen bjudning. låter kanske konstigt med det är så. och sen är han som en mangnet till den andra hästen i stallet:/ så det är väldigt jobbigt.
nu e det så här att jag vill hopptävla honom och visa ng resultat med honom för han ska säljas. han hoppar jätte fint på träning för det mesta, men han har ingen bjudning och han är så skänkel död, eller hur man säger. när hn får för sig att stå still så går han ingen stans detta är jätte jobbigt. ni har inget bra tips på hur man kan träna en häst att få mer bjudning. även detta gäller i skog och dressyrträning.
ch detta är inget lätt fall för jag har provat mycket. och jag är inte den som skryter men måste ju berätta så vi kan komma fram till en lösning. jag har prövat med havre men då bockar han bara mer så dt blir bara mer olater jag har starka benmuskler och haft både sporrar och spö med det lussnar han inte på och lite annnat.
snälla hjälp mig. detta ska vara seriösa fall ör det är ingen lätt gåta att lösa.

Tycker han att det är roligt?
Hur driver du nu? Hur svarar han på det?
Du rider inte för någon tränare?

det är ju det han gör. ja jag har ridit för en tränare men ska bta för jag gillar inte henne.
jag försöker få honom fram till betet men han har ingen bjudning. han svara knabbt. jag har redit hoom i en månad typ och innan dess har han redits helt fel av en tjej så han vet inte längre hur man gör en galopp fattning:/.
det är lite synd att han har blivit så förstörd för när jag red han för ett år sedan så var han jätte fin.. nu springer han bara in i galoppen och har ingen tackt längre.. han ska ju bara komma på sin tack och sittsätt men det är jätte svårt.. jag ska böraja träna med honom för min tränare som jag har jobbat hos i ett år nu men vill inte lägga ner så mycket pengar på honom ioch med att han inte är min så vill bara ha ng tipp på hur man kan träna fram han igen.. jag evt tip hur jag ska ör men behöver fler tips.,

Tycker absolut att du ska byta tränare om den inte kan hjälpa dig med dina problem heller, för annars skulle du ju inte behövt komma hit med ditt problem, dvs om du hade en tränare som faktiskt hjälpte dig och som du kunde ställa frågor till ;) - Snuttan har tur å har bra tränare och behöver därför inte ställa frågor här mer än teoretiska. Annars hade ni ju fått se mig ställa frågor om mina problem med å vara bekymrad över allt möjligt som går fel hela tiden ;)
Skit i att få honom fram till bettet, det går inte att göra förän han själv frivilligt beteér sig som han ska, dvs rör sig framåt friviligt och ha egen motor.
Det enda viktiga är att hitta takt och gå framåt för skänkel, det är grundsteg för att kunna göra någonting alls. Innan han går i takt kommer han inte kunna söka sig till någon form och innan han har motor framåt rör han sig inte egenom kroppen och han kommer inte kunna komma framåt till bettet.
Jag skulle börja om och låtsas att han är en unghäst och lära in vad skänkel betyder, att man Ska gå fram för skänkel. Alltså han måste lära sig att tänka fram, fram, fram, skit i om han går rent eller whatever, han måste gå fram för att sedan hitta takt i gångarten och kunna röra sig egenom kroppen till bettet.
Lär in skänkel framåt, rida i stort sett enbart ute och se till att han går fram och får upp lite egen motor och låt honom själv hitta takten. Fram, fram, fram. Det här lär man ju unghästar bland det första man gör, eller behöver snarare annars inte det för det är så naturligt för hästar att röra sig framåt ju :(