Longerinstips
Söker med ljus och lykta efter bra longeringsövningar att jobba en welsh-hingst med. Hans kondition är kanske inte på topp, men han är väldigt villig till att jobba! I nuläget longerar jag honom i en tom hage (enda som finns tillgängligt just nu) i skritt, trav, galopp för att få upp konditionen lite mer och för att få han att hitta och börja jobba med formen igen. Han har varit lite riden sen innan, så han är inte helt på nybörjarnivå, och tanken är att han ska komma igång igen, så då kändes longeringen bra. Vill dock ha lite variation för honom, men är lite tom på idéer.
Är tacksam för alla svar! 
Tömlongera i stället. Då kan du arbeta på böjda och raka spår, ställd, böjd eller rak, sidvärts, skolor, över bommar, och du kan arbeta med hästens form i alla rörelser, gångarter och övergångar.
Är det kondis du vill ha så ut och cykla/spring med honom!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Om man vill göra något roligt när du longerar honom så kan du lägga hinder i volten. (sockerbitar)
❤️
Att hoppa i trav kommer ge honom bra muskler också :) :)
❤️

Säger som #1 Tömlongera/tömkör. Då kan du komma åt utsida, insida, ställa utåt och inåt, gå på volter, raka spår, göra skänkelvikning, öppna/sluta osv.. I tömkörning kan du göra allt som du kan göra uppsuttet. Du kan även använda bommar. Longering är ingenting i jämförelse.
Skynda långsamt så går det fortare.

Visst är det bättre med tömkörning, men, jag gillar att longera, mycket pga att jag inte är van att ha tömmar sen tidigare (ska gå kurs nu). Jag brukar variera tempo mycket, öva mycket på fattningar, ex tre steg i galopp och sen ner i trav igen. Variera ställning och gå ut en del på rakt spår då hästen länger steget, öka minska volt osv.