Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2088 ggr
Comedy
0

Okej att blanda läderfärg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad känner ni rent spontant? Är det okej att ha t.ex. svart sadel och brunt träns?

Nu är det så att jag har en fuxkille (ganska röd som man kan se på bilden) och jag tror nog att brunt läder hade vart allra finast på honom. Tyvärr har han en lite knepig rygg (mycket och bred manke, något svängd och ganska kort rygg samt överbyggd) vilket gör att jag inte direkt kan vraka och välja bland sadlar. Därför blir det i princip som så att om vi hittar en sadel som passar så får det bli den. 

Nu ska han få sig en hoppsadel och  såklart letade jag ju egentligen efter en brun. Men  tyvärr så hade inte sadelutprovaren några bruna hemma som kunde tänkas passa i "rätt" prisklass, men hon tog med sig en svart som låg PERFEKT. Det lär ju bli den sadeln då eftersom att passformen måste gå före utseendet, men brunt som är så fint…

Det är nu som frågan kommer upp, är det okej att ha ett brunt träns till en svart sadel? Ska tillägga att min dressyrsadel också är svart (snyft)…

Comedy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger till ytterligare en bild :)

Malinolsn
2

Klart det är okej!! 😃 
Vem är rätt person att avgöra om det är snyggt eller inte? 
Komforten för både häst och ryttare är huvudsaken tycker jag. 🙂

Caroline L
1

Det är en helt individuell fråga :) Jag personligen tycker inte om att blanda, utan har jag svart sadel ska det vara svart träns osv. Men det är inte så att jag dömer någon annan som blandar, som sagt det är individuellt :)

Zadeira
1

Det viktigaste anser jag är att man har utrustning som sitter bra på hästen! Om det då råkar bli att man blandar färger för att det är vad man har tillgång till så varför inte?

Komfort och passform går ALLTID före att matcha färger för skönhetens skull.

PogoPedagog
1

Nej det är dödsstraff på att blanda. :P Ursäkta men jag tyckte dte var en konstig fråga, det är väl bara du som kan avgöra om du tycker det ser fint ut eller inte. Bry dig inte så mkt om vad andra tycker. 

Personligen skulle jag tagit den bekväma sadeln utan att fundera på det.

Uss
0

Hitta en brun vojlock (eller själv färga om en vit)?

Underbarn
1

Jag gillar det inte. Har också ett fux men inte lika röd (mörkfux en mer roströd brun ton). Han hade brunt på all sin utrustning men jag bytte till svart för det blir finare och lättare att matcha med olika färger på schabrak osv. Samt att jag ville ha en dressyrsadel och det föredrar jag i svart. Min sadelutprovare kom med en brun sadel… Som passa. Jag valde att inte köpa den sadeln utan jag letade efter en likadan men i svart och hitta en som jag köpte :)

Comedy
0

Självklart går komforten före utseendet (precis som jag även skrev ovan), därför så kommer vi köpa den här sadeln om vi fortfarande trivs i den efter prövotiden. 

Det känns som att många har missuppfattat frågan lite då jag var lite otydlig, så jag skriver om den. Min fråga var ju inte om ni dömer ekipage med olika färg på lädret, utan mer vad ni själva tycker om det. Brunt är så himla fint på hans färg tycker jag, därför har jag länge suktat efter ett brunt remontträns (mer exakt detta http://www.psofsweden.se/sv/for-hasten/youngster-revolution.html, har redan High Function från dom)… Dom två andra tränsen han har är svarta förutom just hacket som är brunt (sitter på ett svart träns…).

Min fråga blir då alltså: Är det värt att köpa ett brunt träns bara för att hästen är fin i just brunt eller blir det ändå snyggast med samma läderfärg på alltihop? :) Innerst inne så vet jag väl att det är finast med svart träns och svart sadel…

Uss
2

Men svart sadel på brun vojlock tycker jag kan funka med både brunt och svart träns - om de båda bruna har samma nyans och kanske man kan välja svarta "detaljer" på det bruna tränset också? T.ex. svarta tyglar på brunt träns, eller pannband och nosgrimma i svart.

Comedy
2

#9 det är däremot något jag har väldigt svårt för haha, antingen har man brunt träns eller svart träns enligt mig…

Tack för alla åsikter! Nu blir det inte den här sadeln ändå då den glider runt på ryggen på honom upptäckte jag efter att ha hoppat i den idag. Så för dagen så är problemet ur världen ^^

[north]
1

Jag gillar inte att blanda, men har själv haft svart sadel och brunt träns på ibland. Dock rider jag bara omkring i skog o mark, så det är väl mest jag själv som ser det i så fall.

majaliten
1

Beror på vad man tycker själv men jag är ett matchnings freak så absolut inte tycker jag . Men jag har en svart sadel med bruna kanter och då kan jag ha både svart och brunt träns men oftast svart ändå men min dressyr sadel är helt svart och då är de svart träns som gäller och till töm körning är det brunt som gäller .