Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: exteriör
Läst 5998 ggr
MsSofieG
0

Dominanta färggener?

Hejsan, jag är ruskigt dålig på färger men skulle ändå vilja veta lite mer till ett projekt. Så här är mina frågor.

Om en häst är brun och bara har brunt bak i sitt led, finns det då någon färg som dominerar över den bruna färgen och resulterar i en avkomma i annan färg än brunt?

Om man byter ut den bruna hästen i översta frågan till en svart är det då samma gener som dominerar över den svarta grundfärgen?

Skulle vara super tacksam om någon kunde förklara lite färg genetik för mig och eventuellt skicka med någon länk till någon bra hemsida eller ett arbete som gått ut på just det här.

Tack på förhand!

MsSofieG
0

Jag kanske frågade dåligt, med dominant menar jag så att det syns på utsidan.

Lyan
0

Hästens grundfärger är svart och fux.Brunt är sedan ett "mönster" som lägger sig ovanpå. En brun häst måste vara svart i grunden för att det ska synas att den är brun. En fux kan även den vara brun men då fux bleker all svart färg till rött så syns det inte att den även är brun.

En brun häst har antingen genkoden AA EE, AA Ee eller Aa Ee. En svart häst är antingen aa EE eller aa Ee. En fux är antigen AA ee, Aa ee eller aa ee.

En brun häst som är AA EE ger 100% brun, en som är AA Ee kan ge brun och fux och en som är Aa Ee kan ge både brun, svart och fux.

MsSofieG
0

#2 Aah interessant men betyder det då att svart inte kan ha bruna anlag? Eller är jag ute och virrar nu?

Lyan
0

#3 Det stämmer bra. En svart häst med brunt anlag blir brun.

Sedan finns även svartbrun. Det är dominant över svart och recessivt mot brunt om jag kommer ihåg rätt.

MsSofieG
0

#4 Ahaa! Vad intressant! 

Men jag har hört någonstans att om en häst är dubbel skimmel homozygot så blir avkomman skimmel oavsett färgen på andra hästen? Är det någon felvriden myt eller ligger det någon sanning i det?

Peppe
1

DOMINANT

De flesta anlag är dominanta, faktiskt alla utom rött och vissa skäckar (inte den vanliga skäcken, den är dominant däremot t ex bukskäcken är recessiv), tigrering i viss mån (komplicerad gen(-er)) och kanske nån mer konstig färg man aldrig stöter på i sverige.

Med dominant menas att anlaget alltid syns om det finns, det kan inte ligga dolt. En häst kan ha flera dominanta anlag samtidigt.

BRUN

Just brun (agouti) är ett lite spännande anlag eftersom det kan tyckas dolt på fux. Det bruna anlagets effekt är att det hindrar utbredningen av det svarta, och eftersom fux (ee) inte har något svart att hindra så syns det inte på fux.

SVART

En svart häst kan ha genkoden Ee eller EE. Stort E står för svart, litet e står för avsaknad av svart (dvs rött). En EE är homozygot svart och lämnar alltid vidare ett svart anlag. Fölet kan således aldrig bli fux eftersom fux är ee. Men fölet kan fortfarande bli brunt, men då med hjälp av gener från den andra föräldern.

SKIMMEL

En skimmel (Grey) kan på samma sätt som alla andra dominanta anlag vara heterozygot (hetero betyder olika) eller homozygot (homo betyder lika/samma). En homozygot har 2 skimmelgener och kommer alltid lämna en av dessa till fölet. Eftersom skimmel är ett dominant anlag så kommer fölet alltid bli skimmel på grund av den genen som den homozygota föräldern alltid lämnar. En heterozygot skimmel lämnar 50% skimmel, och 50% icke-skimmel. En icke-skimmel kan aldrig få ett skimmelföl (om inte den andra föräldern är skimmel och genen kommer därifrån). Dvs, en skimmel har alltid en skimmelförälder. 2 bruna hästar kan aldrig få ett skimmelföl, även om morfar är skimmel.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2

ÖVERKURS

Anlagen förkortas enligt följande (ett urval bland de vanligare färgerna)

Svart = E
Rött = e
Brun = A
Skimmel = G
Black = D
Gul = Cr 

Stor bokstav innebär att färgen finns på hästen, liten bokstav innebär att anlaget inte är aktiverat (det "finns" inte). Eftersom rött inte finns utan är avsaknad av svart så betecknas det litet e. Det finns alltid 2 kromosomer, därför skrivs bokstaven 2 ggr och ibland liten, ibland stor.

Grundfärgerna svart, fux, brun. Alla hästar bär på EN av dessa varianter. 
En häst med genuppsättningen;

Eeaa (hetero) eller EEaa (homo) = svart

EeAa (hetero) eller EEAa (hetero) eller EeAA (homo) eller EEAA (homo) = brun

eeaa eller eeAa eller eeAA = fux. 

Huruvida hästen är hetero eller homozygot i sin grundfärg påverkar inte övriga anlag.
Huruvida hästen är hetero eller homozygot i eventuella övriga färganlag (skimmel, black t ex) syns inte undantaget gulanlaget!

Nu lägger vi till skimmelanlaget G. Se det som ett filter som på en bild på instagram. Det läggs "ovanpå" och påverkar den redan befintliga grundfärgen. Hästen kan ha vilken som helst av uppsättningarna ovanför.

Här har jag tagit ett exempel;

EeaaGg eller EeaaGG = skimmel född svart

EEAaGg eller EeAAGG = Skimmel född brun

eeaaGg eller eeAaGG = skimmel född fux

Blackanlaget D (dilution - utspädning)

EEaaDd = Musblack (hetero)

EeAaDD = Brunblack (homo)

eeAADd = rödblack (hetero)

Men nu kommer vi till ett spännande anlag. Gulanlaget bleker hästens grundfärg, en gen bleker lite, 2 bleker mycket.

Gulanlaget Cr (creme)

EeaaCrcr = gulsvart

EEAaCrcr = gulbrun

eeaaCrcr = isabell

EeAaCrCr = BEC

Nu krånglar vi till det.

EEAaGgDDCrcr = Skimmel född gulbrunblack.

Någon som kan säga färgen på EEaaGGDdCrCr?

Peppe
1

Detta med färger är lite krångligt men en bra regel är att grundfärgerna kan komma och gå lite som dom vill oavsett föräldrarnas färg (utom 2 fuxar såklart) och en annan bra regel är att alla "roliga" färger kan bara uppstå om minst en av föräldrarna, inte morfar, farfar, morbror eller något annat, bara föräldrarna, har samma roliga färg.

Hemligheten bakom att alla frieserhästar är svarta är att alla friesrar är homozygota svarta och att alla andra anlag avlats bort.

Samma med fjordingar, alla fjordingar är homozygota blackar.

Guling
0

EEaaGGDdCrCr = Skimmel född Blåögd Gräddvitblack bör det ju bli på svenska nu…

Men man tappar ju det svarta i beskrivningen eftersom alla tre "dubbel-gula" färgerna heter Blåögd Gräddvit på svenska numera - föredrar den amerikanska benämningen Smokeycream (Skimmel född Smokeycreamblack)  ;)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Peppe
0

#9 jaa man missar ju en del genetisk information, men med tanke på att ID-kontrollanterna inte sällan ser fel på en fux och en isabell som det är redan nu så är det nog för mycket begärt att de ska se skillnad på en cremello och perlino 😉

Lyan
0

Peppe: Mycket ingående och bra :-D

Vill dock tillägga att ventralskäck/bukskäck inte är helt recesivt utan det syns ofta om de bär på det och ibland kan de ha så mycket teckning att man tror att de är homozygota. Det har också hittats flera mutationer som ger samma fenotyp men kommer inte ihåg hur många.

Lyan
0

#10 För att inte tala om svart och brun -.-

Guling
0

#10  Ja, det finns ju många hästar som har annan färg än de reggats med…

Men för oss som är intresserade & kanske till & med kan tänka oss analys för att konstatera så borde det finnas möjlighet att regga med rätt benämning - det skulle ju trots allt göras om så att hästarna står med den genetiska färgen istället för bara vad ögat ser…  :s

TS   Ber om ursäkt för trådkapningen!!  :)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Peppe
0

#11 du tänker nog på sabino som är dominant men kan finnas i minimalversion. Jag tänker på andra bukskäcksanlag som är recessiva, det verkar finnas en dröse olika, den ena mer komplicerad än den andra. 🙂

Peppe
0

#13 oftast så spelar det ju ingen roll om man inte ska avla och då är det ju mest för egen skull man är intresserad 🙂

Guling
0

#15  vill man kunna se tillbaka vilka färger som finns i stammen så är det ju svårt när 3 egentligen helt olika färger heter samma sak - lite som att man skulle klumpa ihop Isabell-Gulbrun-Gulsvart & kalla dem "gula" eller ngt…  Jag vet att det är ett överdrivet exempel!  ;)

Men som du säger många hästar har ju ändå reggats med fel färg redan bl.a. Fux <-> Isabell, Gulsvart <-> Mörkfux/Mörkbrun, Konstantskimmel <-> Avblekbar skimmel…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Lyan
0

#14 Nej, jag menar bukskäck. Hade för mig att jag läste någonstans att man har hittat bukskäckar som är "loud" som är heterozygota men kan inte hitta det nu så kan ha blandat ihop det med bukskäckar som testar negativt för alla mutationer de har hittat. Dock kan man ändå ofta se på hästen att den bär på bukskäck så egentligen skulle man nog tala om semidominant istället för recessiv.

Linnea
0

#17 En del verkat få mycket vita tecken som heterozygota men det är inget bevis i sig för att anlaget finns.

Skynda långsamt så går det fortare.

Peppe
0

#17 det jag menar är att det finns flera olika sorters bukskäckar, sabino och overo är 2 av dem och de fungerar olika🙂

MsSofieG
0

Asså tack så sjukt mycket allihopa! Är helt otroligt rolig läsning det här och ni förklarar så bra! :D Tack!

noraahlin
0

En fråga, har ett russ sto på snart ett år som är reggad som bleksvart, båda föräldrarna är svarta och hon har mycket svart bak i stammen. Min veterinär trodde att de inte kunde bli bleksvarta om det inte fanns något anlag för gult (?) från föräldrarna och båda föräldrarna är svarta så hon trodde att hon var felregistrerad. Om man tittar i ansiktet är hon inte helt svart men alla svarta hästar är ju inte heller helt svarta. Vissa har sagt till mig att hon blir svart och andra inte.. ska bli spännande att se sommarpälsen på henne. någon som vet?

Lyan
0

#18 Fast det har jag inte sagt att det är heller. Ofta kan man se på dem att de är/bär på bukskäck.

#19 Jag har aldrig sett tidigare att man räknar sabino till bukskäck. Overo är ett samlingsnamn för allt som inte är tobiano typ (tobiano/ryggskäck/dorsalskäck är det vi kallar skäck i dagligt tal) så en bukskäck är overo men en overo behöver inte vara bukskäck (bukskäck/ventralskäck/splashed white).

Det jag menar med att det finns flera olika sorters bukskäckar är att det är flera olika mutationer, där genotypen är olika trots att de för ögat ser likadana ut. Jämför med dominant white/pattern white där de är uppe i W20 nu.

Lyan
0

#21 Bleksvart är väl inget anlag i sig om jag förstått rätt utan det är en blaskig svart. Gult kan döljas av svart så det är mycket möjligt att någon av föräldrarna är gulsvart om det ligger gult bakom dem. Vissa gulsvarta är det omöjligt att se att de är gula utan att de har fått gula avkommor eller är gentestade.

Alex
0

#21 Bleksvart har inget med gult att göra, en svart med gult anlag betecknas gulsvart. En bleksvart häst är svart genetiskt, det är bara en benämning på nyansen på det svarta. Ungefär som en ljusfux, den är genetiskt en fux, men med en ljus nyans så det är lika korrekt att benämna den fux som ljusfux, precis som det är lika rätt att benämna din häst svart som bleksvart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MsSofieG
0

Det kanske är en dum fråga men hur skulle avkomman se ut om två homozygoter avlades? Tex en skimmel dubbel homozygot med en svart dubbel homozygot? Blir 50% chans på en av vardera färgerna då?

Alex
0

#25 Alltså det är ju olika gener, det homozygot innebär är att avkomman alltid ärver genen eftersom den finns i dubbel uppsättning. Skimmel är en "tilläggsfärg" som lägger sig ovanpå övriga anlag, så en avkomma från de föräldrarna skulle med 100% chans få minst ett svart anlag, men inte nödvändigtvis bli svart eftersom skimmelföräldern kan bära på annat som lägger sig ovanpå det svarta (exempelvis brun) och den skulle även med 100% chans skimla av. Så det enda man egentligen vet med säkerhet i ett sånt läge är att avkomman kommer bli skimmel och den kommer inte födas med röd grundfärg (t.ex fux) om man inte vet skimmelns födelsefärg.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MsSofieG
0

#26 Ah! Tack då har jag lite större förståelse :)