Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 511 ggr
joytick
0

Klippa eller inte klippa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gått ett tag och funderat på om jag ska klippa min ponny eftersom hon alltid blir så svettig så att jag får duscha henne efter ett lättare ridpass, iofs så har hon ju rätt dålig kondis nu. Men eftersom jag tänkte börja träna lite i vinter i ridhus med henne så är jag rätt säker på att hon kommer bli svettig då också, och eftersom det är ca 15-20 min skrittväg från ridhuset så hinner hon ju bli rätt kall om det är kyligt ute…. Men samtidigt vill jag inte hålla på med en massa extratäcken i vinter… Kanske man kan klippa bara undersidan av halsen, vad tror ni om det? Jag har ingen aning om hur jag ska göra… vill höra lite tips från er.

En bild på lurvbollen från i vintras -->

joytick
0

Startar en tråd med frisering också, eftersom jag vill göra något åt henns lurvman xD

SofiaR
0

Hon ser inte ut att ha så mycket päls?

Jag skulle inte klippa, när du ska till och från ridhuset ta med ett ridtäcke som du slänger på bara när du ska skritta fram och tillbaka.

Kellynelly
0

Klipp henne under shabraket… Det är bäst

joytick
0

Jag hade ju inte tänkt klippa helklippning iofs bara halsen där det är som mest… Men jag vet inte.

joytick
0

putt

gejsa
0

Täckesklippning fast bara till häflten blir ju halsen. :)

Då behövs inget täcke mer än om det skulle blåsa hårt på  halsen.

Mistique
0

Om man klippet kring schabraket får inte hästen skavsår för pälsen blir ju så kort där?