Bygga en trail-bana
Jag skulle vilja bygga en trailbana. Nån som har några tips på vad jag kan bygga och av vad?
Grind, bro, fyrkant att snurra i, L att backa igenom…
Kul, det skulle jag oxå vilja… Men det är lite svårt här.. : )
Vadå svårt? Grind går att göra av två hinderstöd och ett rep, bro tar du en EU-pall och lägger en skiva på för att dom inte ska fastna på nåt dumt sätt och resten är ju bara vanliga bommar :)
Jo, det klart att man kan göra en grind väldigt lätt, jag tänkte mest på bron… ; ) Eller ser den ut så som jag tänker mig den tro… : )
Man kan ju iofs göra en bro i sommarhagen, för paddocken ligger 20 min skritt därifrån och folk förstör väldigt gärna om man bygger upp nåt där…
Hur får ni hästen att backa när ni sitter på? Gör ni på "vanligt" vis eller nåt speciellt westernvis? Jag kan backa henne enkelt från marken. Jag menar alltså när man öppnar grinden…
ingen?

Jag har nu inte rörelse i ryggen och klarar sällan av att backa mer än 2steg korrekt, men gör som så här:
för samlad backning håll kvar ramen framtill, samla bäcknet och driv hästen bakåt med sätet (tänk rull i höftleden).
Efter första steget lättar jag i handen för att behålla drivnignen och söknignen framåt nedåt lite (som ändå kommer glappa eftersom vi faktiskt ber hästen gå bakåt) och ber sedan snabbt om mer rudniung i överlinjen (INTE halsen, överlinjen!).
Tänk på att hästen ska börja backa med bakbenen, inte frambenen, annars belastar du frambenen mer. Liksom att man vill att hästen ska börja skritten framåt med ett bakben… :/ Vilket typ inte ens världseliten inom någon gren gör :(

Den här banan la jag upp en dag för att träna med min åring.
Genom bommarna som liger som ett L kan man rygga eller träna på sidepass med antingen bommar bakom bakbenen eller med bommarna framför bakbenen (bra att träna på både och).
Konerna med de små bågarna är det fint att träna ryggning genom och konerna med de stora bågarna är bra träning att träna trav runt, kom ihåg att ta ut svängarna. Innan hästen tränat upp riktig smidighet är det bra att ha ganka långt mellan konerna så hästen får en ärlig chans att göra rätt. Sen allefter hästen blir mer och mer lyhörd och smidig så kan du trycka ihop konerna lite..
Konerna som står i en kvadrat kan du träna halt i och fram och bakdelsvändningar utan att sväva ut för mycket utanför "ramen". Likadant här, gör kvadraten lite större än nödvändigt så hästen får en positiv bild av det och känner att den klarar av uppgiften.
När hästen med tiden lyssnar fint på dina hjälper lägger du bommar i en kvadrat istället för koner och då tränar du ordentligt på att hästen inte får komma åt bommarna i vändningarna.
Pressenningen kan du antingen gå över med hästen…trava över när den är helt orädd för den…och parkera hästen på den.
Bron kan det vara bra att träna att gå över men även att parekra hästen på den så den lär sig att inte ha för bråttom över bron.
Sist så har jag laggt ut bommar att trava och göra sidepass över.
Det är bara fantasin som sätter stop för hur just din trailbana ser ut…det är bara att se till att svårighetsgraden på banan motsvarar hästens mognad och kapacitet.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.