behöver jag skydd?
Jag ska rida igång min ridtravare. Behöver jag ben skydd på honom?
Han har gått i hagen i tre år, har inte riktigt koll på sina ben.
Det kanske är lika bra? man vill ju inte att han skadar sig..men ska du bara skritta igång honom nu eller?
Helena

skydd är väldigt bra stöd annars för en häst.
Vad för skydd? Ska jag linda honom?
Nu i början kommer jag ju bara skritta honom, då har jag inga skydd. Men jag menar senare när jag ska börja arbeta honom. Han är ju inte van vid det. Han har aldrig gått på ridbana, så det är ju lätt att han trampar sig eller nått..

jag tror att hästarskadar sig mer om man börjar med skydd. Och omdom inte är vana med skydd så håller dom mer koll på benen. man har han gått på banan?
Han är travtränad och har gått kval lopp, men inte mer

då är han antagligen van med skydd runt om. Men du kan testa själv fram. Om han får sår lite var stans på benen så köp ett par vanliga senskydd. För som sagt jag tror att han kanske klarar sig bra utan.

tja det beror ju på hur mkt han stryker sig och så. ska du tävla dressyr?
Jag kommer nog inrikta mig lite på hoppning, men mest rida ut i skogen. Jag kommer träna ganska mkt dressyr men inte tävla

ok, för om man ska rida dressyr bör man ju inte ha överdrivet mkt skydd på hästen, för helt plötsligt kmr man in på dressyrtävling åsså har inte hästen skydd som den alltid har haft.
men utan skydd lär ju sig hästen att hålla lite bättre ordning på sina ben, men samtidigt är det ju inte bra om han slår sig

nej men lite sår får han i så fall tåla. För jag tror i alla fall att han klarar sig till slut utan skydd.

är hästen väldigt snubblig av sig osv så är det nog bra. O sen på vintern när det är halt och om hästen har skor med broddar är det nästan ett måste tycker jag. kan bli riktigt fula sår av broddar, usch :(
Ska jag ha boots då på vintern, eller?

Kan du också ha men benskydd är nästan ett måste, har sett broddskador och de är absolut inte trevliga.
Vadå för benskydd?

vanliga senskydd.
Brukar man inte bara ha dom när man hoppar?

Det är säkrast att ha skydd annars kanske du måste vänta JÄTTE länge innan du kan börja rida honom igen… Min shettis bubblan hade jag benskydd på.. Han trampade sig hela tiden på hovarna..

Börja med att skritta ut honom utan skydd. Jag har 4 hästar och ingen har skydd. Man behöver inte alltid ha skydd. Jag har haft hästägare i mitt stall som använde skydd för "syns skull". Dom behövde det inte men tyckte det var snyggt. Men man vänjer hästen för mycket med skydd.
Har du fått hem hästen nu eller får du det i veckan?

tycker du ska ha ngn som tittar på honom när du rider. om han stryker sig eller vad han gör. för gör han inget som skadar sig själv finns ingen anledning att sätta på honom skydd. anser jag.
Får hem honom på fredag! 

Jag sätter alltid på benskydd för säkerhets skull. Fick mig en chock efter dressyrtränares hästs skada, hade hon haft senskydd där hade det aldrig hänt nåt… Senskydd är ju väldigt enkla och lätta, jag är för benskydd.