stampar till med bakhoven
Min häst som jag haft i 1 år nu har börjat stampa till med höger bakhov ibland. Jag vet inte varför men han har aldrigt gjort detta innan. Sen när jag rider har han börjat trycka ena örat rakt bakåt och ruska på huvudet.. Vilket han aldrig gjort innan. Kan han ha ont någonstans eller överdriver jag?

Något gör honom obekväm, men vad är ju svårt att säga. Min ena häst började ruska med ena örat och då låg ett spänne på tränset och tryckte.
Angående stampningen, när gör han det och hur ser han ut när han gör det? Kan du skilja på om det är smärta eller trots/envist beteende?
Finns det något samband med stampandet och örat? Jag skulle börja med att kontrollera örat, om det finns något inuti som inte bör vara där. Steg två bör väl vara att utvärdera tänset, försöka lägga det längre bak på nacken och se om det är någon skillnad, om det är så att det trycker på någon nerv eller liknande. Gällande stampningen låter det ju som att något irriterar honom, i vilka lägen gör han det? Och hur högt lyfter han benet när han stampar? Högt, eller bara precis ovanför marken? Och stampar han flera gånger på rad eller bara en gång emellanåt, med vilka intervaller i så fall, och hur ofta gör han det?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Som jag läste här om da'n så kan det vara någonting som stör den vid hovskägget….
döm inte, jag har bara läst.
Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster
Älskar er mina älskade djur!
Han gör det efter jag kratsat en framhov och sen ska kratsa bakhovarna.. Ska kolla tränset också men det har han haft i ett år.. han är en häst som inte "säger" så mycke om man säger så..