.. och vips in i himlen!
Måste bara få skriva.. Såg på ett proogram en kväll nu i veckan om en travtränare och hans dotter. Medan hon står och ryktar en fullt frisk häst, berättar hon att han nu efter sommarbetet ska få åka till himlen. Som den naturligaste sak i världen! Han är nämligen hela åtta år, och har tröttnat på att tävla.
Vet inte om det är fel, men jag tyckte att det lät så hjärtlöst på något vis.. Som om det var en sak som inte längre var intressant att leka med. Känns främmande att resonera på det viset..
Fy! Jag blir så arg på sånt!! Kanske är det lite extra känsligt för mig eftersom jag har en pensionerad travare som ridhäst… Jag ser ingen anledning att avliva travare bara för att de inte ska tävla längre! De är hur bra ridhästar som helst och kan lära sig precis samma saker som andra "vanliga" ridhästar!

Håller med dig! Visst vore det väl trevligare om man gav honom en chans som ridhäst? Som sagt, det kändes så främmande deras resonemang.. Tråkigt.
Jag ser inte problemet faktiskt…
- Det FINNS INTE köpare till alla de travhästar som inte längre ska tävla, hur gärna man än vill att det ska göra det.
- Väldigt många travhästar passar inte som ridhästar, hur friska de än är.
- Travhästar ligger de facto i de lägre prisklasserna och det är tyvärr oftast dessa hästar som är de som hamnar hos människor som saknar tillräckliga kunskaper att ta hand om dem tillräckligt.
Jag tycker det är BRA att så många travtränare tar sitt ansvar och ser till att marknaden inte ÄNNU MER översvämmas av lågprishästar som det inte finns särskilt stor efterfrågan på.
Jag tycker det är BRA att travtränarna tar sitt ansvar och ser till att hästar som inte passar som ridhästar inte heller BLIR sådana.
Jag tycker det är fullt förståeligt att de travhästägare/-tränare som har råkat ut för att hitta (eller få tillbaka) sin sålda häst i ett miserabelt skick, kanske vid mer än ett tillfälle, faktiskt inte ens försöker hitta en köpare.
Man måste också komma ihåg att väldigt många travhästar ägs av ett gäng kompisar eller liknande, som inte har något direkt hästintresse utan äger hästen för att få vara hästägare i sporten och den extra spänning som det ger att se "sin egen" häst starta. De ställer hästen i träning hos någon som är proffs på detta och betalar många tusen i månaden. När de har bestämt sig för att hästen har gjort sitt så har de ingenstans att flytta hästen tills den blir såld, utan de får snällt betala 6-7.000 i månaden + moms tills hästen kunnat flytta från tränaren. Ska de, som inte ens har kunskap till det, hitta en vettig köpare till hästen så kanske det tar två månader till. Och de får kanske 8-10.000 för hästen… De går alltså några tusen back på det, i stället för att tjäna några tusenlappar på köttet om hästen går direkt till slakteriet.
En häst som är död lider inte. EN häst som lever men får bristfällig skötsel har det betydligt sämre. Och än än gång, alltför många travhästar hamnar i fel händer just pga att de är billiga. INTE ALLA; det VET jag, men VARJE häst som hamnar fel är en för mycket. Och som jag skrev ovan, det låga priset gör att dessa oftare hamnar fel!
Och VAD är felet att slakta en frisk häst?
VARI ligger skillnaden mellan att slakta en frisk häst eller att slakta friska kossor, grisar och får, så att dessa blir till livsmedel??
Och varför är det så konstigt att liv och död görs till ett naturligt inslag i livet även hos barn? Det är det hos ALLA bönder…
Jag VET att detta är ett kontroversiellt ämne och jag vill gärna komma med ett inlägg som förklarar det från travhästägarnas sida och lite till. ÄVEN de travhästägare som själva sköter och tränar sina hästar, ser ofta att det känns bättre i deras hjärta att skicka hästen till slakt än att sälja dne som ridhäst, till ett okänt öde.
För En sak måste Ni komma ihåg - HUR noga man än är när man säljer hästen så när hästen väl är såld så KAN MAN INTE göra något åt saken, hur vanvårdad hästen än blir. När man väl har sålt hästen så spelar det ingen roll om man har koll på den, för nu har man släppt ägarskapet och ansvaret. Det ENDA man kan göra är att kontakta djurskyddet och där får det gå ganska långt innan det blir några åtgärder att tala om.

Det är helt sjukt att göra så tycker jag. Tänk om alla skulle göra så med sina djur. Nä, nu är jag trött på dig, du ska avlivas. Nu är det ju många som gör så med sina husdjur. Tex hundar och katter när dom ska på semester. Sedan köper dom glatt ett nytt djur. Men det är ju många som försöker stoppa en sådan avlivning också tack och lov.
Har hört att hästar som varit sjuka och inte gått att tävla med säljs vidare som sällskap eller till någon som rider i skogen. Bättre att dom sjuka får dö, mot dom friska. Vad har dom gjort för ont för att födas som en -vinna, eller försvinna sak? :(

alltså jag kan hålla med anna till en viss del och en annan del av mig håller inte med.
alla hästar förtjänar givetvis en chans, men jag tycker ändå det är bra att travtränarna tar sitt ansvar.
farsans kompis har ju en häst som han inte vill använda mer inom travet. hästen kommer att avlivas om han inte hittar ngn han känner som vill ha hästen. av den enkla anledningen att han inte vet vad som kommer att hända med hästen om han ger bort den till en främmande person.
samma person har avlivat en häst pga den inte gick genom vattenpölar - vilket jag tycker är OTROLIGT fel!
Jag håller faktiskt med Anna… Går de till livsmedel är det väl egentligen inget fel, som hon säger slaktar vi ju friska kor och får till sånt, vad är skillnaden?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#5# Men i längden så går det ju inte att ge bort alternativt sälja till kompisar. Eftersom han inte kan ha så många kompisar. Det måste ju ta slut någon gång.
Vi andra säljer ju våra hästar till okänt folk. Så varför skulle inte travfolk kunna göra det? Obegripligt!

#7 ja det är ju det det gör. tar slut alltså.
du säljer dina hästar för över 20'. en människa tänker efter lite mer när det gäller de summorna. tyvärr så kostar inte en travare så mkt, risken för misskötsel är större då vill jag säga. när "vem som helst" kan köpa en billig häst.
förstår du hur jag menar?

#8# Jag förstår till viss del vad du menar. Men håller ändå inte med. i allt. :)
Föl säljs ju relativt billigt. En fjording tex går inte över 20.000 alltid. Dom är rätt så billiga. Skulle en travare kosta ca 8000 kr så blir dom kanske mer intressanta.
Felet med travare är ju (har skrivit det många ggr nu känns det som) att dom säljs som förstagångshäst till många unga tjejer. För att dom är billiga. Skulle dom börja ta lite mer betalt så blir dom ju mer värda. Förstår inte varför dom skänker och säljer dom för slaktpris eg. För eg är dom ju bra hanterade. Är oftast trafikvana och hanterade mycket. Dom är "bara" inte inridna.
Man ska iaf ge hästen en chans att få ett nytt hem. Inte säga att det finns ändå ingen.

de flesta är välhanterade ja. det är ju det som gör de värda sin vikt i guld. det o att de är så ärliga!
#9 Men eftersom det finns så extremt många på marknaden så lär man aldrig få en travare såld för 20 000 t.ex.. Folk kan ju hitta en likvärdig för 7-8, så det finns ju ingen anledning att lägga ut mer…
Sen så skulle jag fortfarande vilja veta vad det är för skillnad på att slakta en frisk ko och en frisk häst om de ändå går till livsmedel..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#11# Ja du, fick jag välja så skulle inte heller en frisk ko behöva slaktas. Men dom föds ju upp för att få kött och mjölk av. Det gör inte hästar.
Hästar används ju som en leksak av många eller en sparbank. Och vinner dom inte så dödas dom.
Så det vore mer okej om vi födde upp hästar bara för att slakta dem? Då är det väl bättre att de får omvårdnad och kärlek och göra sånt de tycker är kul under de åren de lever istället..?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#13# Man kan vinkla mina svar hur man vill. Men jag tror att du förstår hur jag menar ändå. :)
Läs min första mening också.
Nej det gör jag faktiskt inte, för jag ser inte skillnaden… Mer än att du inte ser hästar som mat.
På Island slaktar de friska hästar för att få kött. De har ju inte kor som vi har utan blir mest häst, får och fisk.. Tycker du det är lika fel då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#15# Ja, jag tycker det är fel att slakta friska DJUR. Men vi pratade om travare nu. Inget annat.
Jo och senast jag såg en travare så var det en häst.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#0 att vara travtränare är inte att handha "leksaker", travtränare bedriver företag!!! jag skickar gladligen varm/kallblodstravare till slakt, hällre än att sälja dom till tonårstjejjer som inte vet hur dom funkar och sen får valsas runt eller bli ståendes i en hage för då VET jag var dom är, håller till punk och pricka med #3, om fler tog sitt ansvar så skulle inte slakttransporterna söderut med den missirabla behandling till följd fortgå……..

Kul! :)

Ja, som tur är tänker inte alla likadant.
Därmed avslutar jag detta. För vi har haft flera trådar om dessa stackars travare. Och vi lär aldrig komma överens någonsin om detta.
#16 Jag oxå. Lyrik skulle inte ha levt då. Är travhäst, kvalade in 3-åring som en av de 10 snabbaste 3-åriga kbl på den tiden. Blev direkt såld för 300.000 kr
till en gubbe som trodde det var bara att köpa en travhäst, så sprang den in pengar.
Men det blev det ej. Lyrik fick stå ensam i ett skjul med dyngan upp till knäna. Eller gå i liten, lerig taggtrådshage. Blev slagen och vanvårdad av gubben.
Efter 6 år omhändertogs han av polisen.
Jag håller med Anna. Har jobbat inom travet, om jag tagit imot alla travare som ägarna har velat gett mig för dom inte vill sälja till okända så hade jag gått i personlig konkurs bara på morötterna inom 6 månader. Många ägare vill inte slakta sina hästar men hellre att dom får dö snabbt medans dom är friska än att lida hos någon som inte har en anning om hur man sköter en häst.
Många som ser ner på fd travare och inte tycker det är så noga med dessa hästar, jag har haft sammanlagt 6 1/2 st ( var delägare i en) Min vet, brukar säga att det kastreras för lite och för många fd travare på ridhäst marknaden, när h*n är arg så säger, h*n att det även slaktas för lite.
Låter kanske hårt men tyvärr när inte alla häst människor ger alla raser samma värde då blir det så här.

Ja, alla vet ju redan vad JAG tycker så känner inte ens att jag behöver yttra mig.. =)

#23# Ja, det ju just dom som har företag som försvarar att man visst ska slakta friska travare. Det är som jag sagt flera ggr -vinna eller försvinna, metoden.
Man verkar bli hemmablind på något sätt att hästen är ett levande väsen. Vinner dom inte ska dom bort, fort, helst i går. Orkar inte, vill inte jobba med att sätta ut en annons på hästen. Det är mycket enklare att ringa slaktbilen. Suck vad ledsen man blir.
Klart vi vet vad du tycker precis som dom flesta vet vad jag tycker. :)
"dessa stackars travare" jo jo,åsikter finns det gott om….men finns det belägg för det?? kommer aldrig att sälja för att få gå som ridhäst…en häst som inte värderas högre än slaktpriset av vissa, blir behandlade därefter, DÄRFÖR anser jag att bulten är det bästa för alla parter, ÄVEN hästen som har gjort sitt på ovalen då dom till 95% hamnar hoss en tonåring/tjejj som snart ledsnar och kusen blir ståendes/bortglömd pga det kommit roligare saker imellan när dom inte klarar av hästen, vilket finns många bevis för…det bara är att åka runt på gårdarna i närheten av travbanorna se alla dessa som (oftast) dottern i familjen lyckats tjata till sej av föräldrarna…..
#24 det kallas att ta ANSVAR för hästen efter avslutad tävlingskarriär…..vilket kan verka skrämmande för vissa

Min första häst var en f.d travare. Jag blir sur på min pappa än idag att han köpte en f.d travare till mig. Jag kunde inte så mycket om hästar och hållit på med min mormors fjordningar. Bara för att jag ville ha en häst så kunde han väl stått ut. För så fort jag fick Ture (som hästen hette) så släppte pappa allt. Jag fick stå där med kostnaden och skötsel. Hur nu en 14-åring tjej skall fixa det vet jag inte.
Jag ville bara min häst väl men märkte i längden att jag inte kunde fixa det. Så jag försökte sälja honom vidare men dom som svarade var tjej runt 10-14 år gamla. Dom alla sa att dom visste vad en travare var och hur det var med det. Men jag tror vad jag vill om det. Så jag tog det beslutet att han fick helt egentligen dö. Efter ha stått ute i en kohage med fyra kor i ett helt år. Han trivdes i det livet. Var rund om magen och var aldrig sjuk.
Får dåligt samvete än idag så hellre att friska hästar dör än att små tjejer som har gått på ridskola skall få en och det blir misskötsel.
# 24 skrev du till mig eller? Det handlar om hästens bästa, i bland måste man sluta tänka på sig själv hur ledsen blir jag? Jag har gråtit över varje häst vi fick skicka iväg. Men en del av dessa hästar hade en sådan stark personlighet att det hade var i djur plågeri att sälja dom till en tonåring som vill ha en race häst.
han jag jobbade hos fick ta imot dom hästarna som ingen annan tränare ville ha. Hos oss gjoprde vi alltid en personlig plan för varje häst. Så vi slaktade ingen för att det var kul utan för att det var det bästa för hästen.

#28# Nej, jag skrev inte till dig. Dojo hade inlägg #23# :)

jag blir bara så trött på att ett liv inte är mer värt..

#28# Men det du berättar om är ju en annan sak. Dom var speciella och kanske svårhanterliga eller hur du nu menar. Dom kanske aldrig skulle gå att få till ridbara hästar. Då är det inte lätt att bli av med dom. :)

men hörrni.. jag blev visst lite trött på sambon igår.. han städar inte så bra som jag vill!
Kan jag skicka honom med på slakt..? 
#32 Fast han skulle säkert få det bra hos en ung oerfaren flicka.. ;) Och så kan han nog ta hand om sig själv om du skulle tröttna också (förhoppningsvis) ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#33 men du kanske fattar resonemanget?! Det håller liksom inte..
Tycker helt det beror på anledningen. Och tycker att folk har gett många bra anledningar redan…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag kan inte se en enda anledning som skulle förlåta att någon släcker ett liv…
#36 Jag håller med dej! Man kan ju skicka med svärmor samtidigt på slakten! Ingen som kan ta hand om varken sambon eller svärmor på ett "vettigt sätt" iaf 
Att jämföra djur med människor tycker jag är väldigt fel i såna här lägen… Eller ni kanske inte skulle avliva era djur om de är sjuka heller? För jag antar att ni inte skulle avliva varken sambo eller svärmor om de var allvarligt sjuka..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Suck!!!?
Det är ju tur att vi tar ansvar för våra hästar och inte säljer dom då flertalet inte kan göra det som krävs, utan att göra ovidkommande gämnförelser som visar på total okänsla för djuret….
#36 Inget?? brusten livmoder, brutet ben eller varför inte trafikolycka……
Nej nu är den här diskutionen avslutad iom att egoismen råder över förnuftet.
Det finns ytterligare en sapekt på detta och det är att VÄLDIGT många travare faktiskt har ett alldeles för skarpt temperament för att fungera som ridhästar. Merparten av dem som köper travare är ute efter en ridkompis att ha kul ihop med och så länge hästen är av det stabilare slaget så är detta en utmärkt kombination. Men travhästar ÄR framavlade för att ha en extrem vinnarinstinkt och löphuvud. De ska trava så fort som möjligt med en vagn bakom på en travbana. Många blodslinjer bakom travhästarna bestär av riktiga "monster", dvs hästar som ingen här hade velat ha som kompis i stallet eller på ridturen. Dessa hästar fungerar bra (eller i alla fall hyfsat) så länge de hanteras av vana hästmänniskor och används till det de är avsedda för. Men om de hamnar i ett privatstall med en tonårig ägare/ryttare så kan det sluta med katastrof i stället…
Jag kan lova Er att NI är tacksamma för att dessa hästar aldrig når den öppna salumarknaden so mridhästar, det är bara det att ni inte vet o mdet ;
Och gejsa, det spelar ingen roll hur gärna du VILL att alla travare ska få en andra chans för det FINNS INTE seriösa köpare till alla dessa! FINNS INTE! SÅ tackochlov tar travtränarna/-ägarna sitt ansvar och slaktar dem här i sverige i stället för att de ska hamna på slakttransport flera hundra mil genom Europa, till Italien…
(för övrigt trevligt att se att så många faktiskt fattar vad det handlar om!)
#36 Och du äter inte julskinka på julafton heller?
Jag tycker det är fel, men jag förstår att det inte är så (låter kanske lite konstigt, men ibland säger ju hjärtat en sak och hjärnan en annan…)
Så länge man inte skickar iväg dem på långa transporter så är det väl egentligen försvarbart…. Man får väl se det som så att det är bra att det finns svenskt hästkött i affärerna, för då vet man att hästen förmodligen haft ett bra liv.
Jag kommer dock aldrig äta hästkött (iaf i den mån jag kan undvika det) men egentligen är det ju inget fel i att äta det.
(Det här skiljer sig lite från vad jag svarade i en liknande tråd inne på shetlandsponny-forumet, men jag är dels lite velig i vad jag tycker i frågan och dels så tror jag inte att det är särskilt lönt att slakta en shettis för mat… Sen var frågeställningen/situationen lite annorlunda)

Avlar ni fram hästarna får ni FAN i mig ta hand om dem på ett värdigt sätt också!!!!!!!!! (ursäkta svordommen)
Så alla människor som kankse inte lyckas här i livet skulle då också slaktas??
Vad gör oss så mycket mer värdiga att leva än dem?
#43 Kossorna då? Och grisarna? Vad är skillnaden? Det viktigaste är väl ändå att de har det bra så länge de lever, eller?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag tycker klart det är synd att hästar slaktas, men som Anna skriver, det finns ju inte seriösa köpare till alla, och bättre att dom slaktas än att vandrar från hem till hem, sen tycker jag inte att djur är lika mycke värda som oss människor, om jag skulle resonera att djur var lika mycke värda som mig så skulle jag få göra så många upppoffringar i mitt liv o d vill jag inte, men därimot så är djur i min närhet nästan lika mycke värda, grisen som jag äter på julafton är i mina ögon inget annat än mat, hästen jag äter är inte heller annat än mat, just för att jag inte har någon personlig koppling till djuret.. (lite uatanför ämnet)..

#43 jag tycker inte att det finns någon skillnad..
Men nu var det ju inte kossor och grisar vi dikuterade heller..

Men kanske är ute och reser, men tycker faktiskt det är upp till ägaren att hitta rätt hem åt hästen..man BRUKAR känna på sej om människan man ska sälja till är helt oseriös eller VERKLIGEN VILL köpa en häst som den klarar av…
Nej men man måste väl få dra paralleller i en diskussion? Hästarna blir mat, vi skulle ju lika gärna kunna föda upp hästar bara för köttet, hade det vart bättre? Några utvalda som bara levde för att bli mat, istället för att ta såna som har haft ett bra liv innan..? Bara lite nyfiken att veta om folk hade reagerat likadant om hästen var uppfödd bara för att bli kött en dag…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

äsch.. nu är det slut diskuterat för min del..
känner inte att jag kommer någon vart med den här diskutionen.

så jag skulle t.ex vara oseriös då bara för att jag skulle vilja ha en travare som första häst eller??

#50 vem pratar du me?

kommer inte ihåg vem som skrev det men d va nånting med att unga tjejer som vill ha travare oftast va oseriösa typ.. tror jag.. lr jag vet inte.. är lite luddig..

#52 aha trodde du pratade me mej bara =)
Tror inte de som skrev det menade alla, Scandi. Men det finns nog många.. Jag menar, unga tjejer som bara letar billig häst, men så har de inte alls kunskapen att omskola dem. Eller hantera dem ordentligt i många lägen också kanske..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Såg också det programmet "Travriket" men tycker att det var helt sjukt när hon lät så himla nonchalant när hon tom. ägde hästen själv.
Visst kanske det är ok att avliva vissa hästar som inte hittar något hem men många kan bli ridhästar.

Håller med Anna, fast jag till viss del inte vill att det ska vara så men vi får också tänka på att vi människor är väldigt medvetna om döden och vad den innebär vilket djuren inte har på samma sätt, tack å lov. Önskar också att det skulle finnas köpare till alla dessa men det gör det inte.
//Mickan

håller med Anna helt å hållet men personligen skulle jag någ hellre skicka en häst till slakt än sälja den som ridhäst för man vet aldrig var dom hamnar

Visst är det synd att friska hästar slaktas men hur kan ni vara så säkra på att de verkligen är friska? Det kan ju finnas andra anledningar till varför de tar bort hästarna. Många blir ju ändå omplacerade trots allt och många får oxå flytta runt till olika ägare. Är det mer humant att låta hästarna flytta runt än att kanske få ett "bra slut". Det gäller att det verkligen är bra individer som säljs vidare för att de förhoppningsvis ska få det bra.
Så jag håller med anna.lundin…
Ursäkta om jag tar upp tråden igen men jag ville svara Gejsa om våra hästar i stallet där jag jobbade. Vi hade väl bara en som vi såg som galen, släkt med Nevel Pride och hade ärvt hans humör, men han sprang in pengar och tyckte det var roligt. När han blev för gammal var det inget snack vart den hingsten skulle. ingen ridhäst eller avel framtid för den.
Många av dom andra rid tränade vi och ett par av dom skulle säkert ha funkat som ridhästar, vissa av dom blev det men som Anna skrev så hade många av dom enfruktansvärd löpskalle och då krävs det mycket kunskaper att få bort. min ex gamling han har en otrolig löpskalle så vi är bara 3 stycken som kan rida honom. Alla andra får prova på monte, jag har hämtat honom med transport 1,5 mil bort pga en ny medryttare trodde hon skulle klara av honom. den säljer jag inte till någon, nu är han på livstid foder hos sin älskade medryttare. När inte hon kan ha honom mer då blir det hästrnas himmel. Bara för att han betyder så mycket för oss och att vi tar ansvar för vad som är bäst för honom.

#59# Ja, och det är ju fortfarande skillnad. :)
Du har ju då iaf försökt och även haft/har medryttare. En del skickar iväg dom på slakt så fort dom inte går bra på travet. Fast dom mycket väl kan fungera som en ridhäst.

#50 nej du är inte oseriös. men det finns tyvärr många som är det, som kanske inte tror det själv heller. men som upptäcker det efterhand.
man kan tyvärr inte rädda alla djur. tänk om alla travare som fanns fick nya hem? det föds enormt många travarföl varje år. marknaden för ridtravare blir mättad någon gång.