Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 634 ggr
Fining
0

Mugg?

Hur ser mugg ut? Min häst har sedan vi fick henne för ett par månader sen haft nästan som sår på två ben. Det är som om hon skulle blivit skuren och att det nu är sårskorpor där. Vad kan det vara? Vet inte hur mugg uttrycker sig men eftersom det är på samma ställe undrar jag om det kan vara det? Nån som annars har några gissningar?

Snuttan2
0

lindrig mugg brukar vara som små sår/sårskorpor. Jag skulle aldrig beskriva de som skärsår, de är oftast mer som små prickar vanligtvis…

Fining
0

Okej, då var det inte det iaf… Tack för svaret!

Snuttan2
0

Fick hon såren ute i hagen kan det ju vara någon växt som hon skärt sig på? Eller kom hon med de här såren?

Fining
0

Ja hon kom med de här såren och de har suttit i flera månader. Inget händer. Vet inte hur vi ska få bort dom, men å andra sidan störs hon ju inte av dom heller.

SofiaR
0

Inte bra om det blir värre heller. Men försök med potatis mjöl att ha på, vet inte hur det verkar men det hjälper. Min kompis häst hade problem medmugg och hon testade potatismjöl och det hjälpte :D

Molla
0

Håll såren smörjda med en salva du tycker är bra, ex helosan, aloevera eller tjärsalva!

Snuttan2
0

Men såren förnyas inte eller något, utan det är bara gamla sårskorpor som inte ännu läkt klart å försvunnit? För isåfall skulle jag mest hålla rent som vanligt å kanske smörja lite mjukgörande.