Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 3806 ggr
examynia
1

hur ska jag göra för att våga igen?

vet inte hur många som vet detta men min förra häst kastade av mig hela tiden å blev "rädd" för saker å de slutade med att jag bröt 4 revben.
 de har lett till att jag har blivit rädd.. har blivit ridrädd, skritt går bra.. trav går ganska bra.. men vågar inte galoppera.. har skaffat en ny häst nu som är jääättesnäll när man rider.. kan nu slappna av i skritt å någorlunda i trav. men så fort jag tänker på galopp så blir jag spänd å känner rädslan krypa på mig.. jag vill inte sluta rida.. vill kunna våga somman gjorde förut.

nån som vet hur jag ska våga? nån som varit i samma sits å tagit sig ur de? hur ska jag träna å gå tillväga? vill inte vara rädd.. vill kunna träna med min häst för instruktör osv.. vill utvecklas..men vet inte hur jag ska ta mig vidare å få tillbaka mitt självförtroende som jag en gång hade..

största drömmen å de jag saknat mest är galopperna i skogen.. å bara få känna sig fri.. vill verkligen våga igen!

PogoPedagog
0

JObba med kroppen och andningen. När du andas ordentligt o slappnar av blir du automatiskt lite mindre rädd. Dessutom får du bättre sits och hästen blir lugnare:) Rid gärna några varv utan stigbyglar o med långa tyglar o sucka djupt och känn att du sjunker riktigt långt ned i sadeln.

Alex
0

Har du någon som kan assistera dig och longera dig i galopp lite emellanåt? Även lite andra balansövningar kan ju vara bra att göra då, som kräver avslappning. Det bästa är väl om en tränare kan hjälpa dig med det så att allt verkligen går rätt till. Och framför allt, låt det ta tid! Gå sakta framåt så du känner dig trygg i allt du gör, finns ingen anledning att stressa på det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

chade
1

Barbacka, händer det något så kan du hoppa av lättare än lättast. Jag rasade av efter en vansinnesfärd för två veckor sen. Jag var livrädd och fick rida min kompis gudasnälla bjässe tre gånger, två första gångerna var barbacka, och då red jag i alla gångarter och körde på hyfsat ordentligt. Inga problem över huvudtaget och det var till och med roligt.

sista gången så red jag med sadel, och bara hon nämnde ordet galopp så blev jag livrädd, fick en klump i magen och grät som en tok. Så vi fick skritta hem, men på hemvägen så finns det en liten backe upp till stallet. Jag tänkte inte ens, jag fattade bara galopp, just för att jag var "tvungen" att bli av med rädslan.

Så det jag kan rekommendera är att antingen rida barbacka, eller om du har någon lång backe du kan rida i och galoppera upp för. Hästen kommer antagligen  tycka det är jobbigt, och inte orka göra annat än att vara snäll. och drar hästen, så kommer han vara trött när han väl kommer upp så att han troligtvis bryter av, av sig självt!

Tänk inte för mycket, gör bara. känner du att du vill ta en galopp så fatta galopp bara. tänk inte för länge, för det är då rädslan byggs upp och tillslut blir du så rädd att du kanske aldrig kommer över det.

Bestäm att du ska rida ett pass i bara skritt och trav, och känner du för att galoppera så kör på utan att tänka på det :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

examynia
0

#1 ja de är ju nåt jag verkligen borde öva mer på.. att slappna av.. ska ta ett pass å bara göra "avslappning"

#2 funderade faktiskt på om någon skulel kunan longera mig. men känns som att galopp på volt är ännu "värre" de är nåt jag fått för mig.. soms agt min förr häst har gjort mig rädd..

#3 barbacka vet jag inte om  de är aktuellt direkt bara jag tänker på de så kännerj ag obehag.. fast att jag vet att denna hästen är hur snäll som helst..  nu har jag bara haft honom sen i lördags eftermiddag så kanske att de släpper, men soms agt mitt problem är nog att jag tänker för mycket.. "man kanske skulle galoppera, eller nä föresten, jo, nej.. eller kanske" å de gör ju itne saken bättre.. :-/ hmm ja jag vet inte..

svårt:/

WinterPrince
0

Jag var med om något liknande, min unghäst rodeo-bockade av mig, trampade på mig och det blev ambulansfärd till sjukhuset. Var fruktansvärt osäker efteråt, speciellt varje gång jag skulle kräva något av honom. En tränare som jag kände förtroende för och hade förståelse för min osäkerhet hjälpte mig att succesivt våga igen. Hade också problem med just galoppen, då han gärna gjorde små glädjebockningar i fattningen till en början. Men vi tog det nästan ett galoppsprång i taget.Ett djupt andetag och sen galoppfattning. Först saktade jag av direkt jag kände bocken, (minimal dock fick jag se på film sen, det hjälpte med). Fick order att rida igenom den, ett steg till, sen fick jag sakta av. Sen ökade vi succesivt, ett par steg i taget. Hästen slutade sedan också bocka i fattningen.

MoonysElin
0

Kämpade med hopprädsla i många år och för mig har det hjälpt att verkligen identifiera vad jag är rädd för ska hända, se hur stor risken är att det ska hända och sedan avgöra om viljan är större än rädslan och risken. Jag har också haft hjälp av en duktig tränare som pushat mig lagom mycket, samt också att börja smått och utmana lite i taget. Du har ju ny häst; inte konstigt att du är osäker! Kanske någon annan kan sitta upp och galoppera din häst så att du får se hur det ser ut.

thenewbreed
1

Jag har varit i ditt ställe hur länge som helst. Jag har alltid varit lite osäker i min ridning men allting blev ju värre när jag föll av och bröt handleden rakt av. 

Jag slutade på medryttarhästen eftersom jag kände att det ställdes för mycket krav och jag var för rädd. Så jag började på ridskola igen några månader senare och har tagit det superlugnt. 

MEN! Jag har varje lektion pressat mig lite grann. Lite mer för varje lektion men fortfarande i min trygghetszon. Även fast jag inte vågat gallopera har jag gjort det, fast bara några steg och så har jag nöjt mig med det för den dagen. Så små små delmål har jag använt mig av och respekterat mig själv om jag verkligen verkligen inte vågar. Se till att andas hela tiden och tillåta sig vara stolt när man klarat något som för andra kanske inte är en big deal. Också att inte känna sig misslyckad om man inte klarar sitt delmål utan att tänka då istället "Idag vågade jag inte och det är ok, nästa gång kanske jag vågar och då är det superbra!"

Idag har jag nu äntligen vågat skaffa en medryttarhäst igen och kört alla gångarter på uteritter, dock endast tillsammans med andra ryttare. Har inte vågat rida själv än på den hästen trots att han är så superlugn och trevlig och lydig. Men det är mitt långsiktiga mål, att våga rida honom ensam på volten. Rida ut ensam kommer jag aldrig göra igen. Det är alldeles för farligt.

Medarbetare på bildredigering! :)

examynia
0

#6 jag har sett två andra rida honom på provridningen å han var jättesnäll å lugn å flög inte iväg. så hoppas verkligen att jag vågar snart.

#7tack för tipsen.. ska försöka att pressa mig lite varje gång.. för villju inte stå å stampa på samma ställe hela tiden.. pressade mig lite igår då jag travade en del på rätt lång tygel (vilket jag inte vågat göra på flera år då den förra inte gick de på) så de känner jag som en liten seger..=)

thenewbreed
1

#8 ja men precis, sådana småsaker är jättebra! Även fast du klarat det så är det bra att upprepa också de dagar du känner dig tillräckligt mogen. Bäst är ju att verkligen känna efter inför varjegång du ska rida;

"Hur mår jag idag?" "Hur känner jag inför att rida?" "är det något som känns extra läskigt?" "Vad tycker jag känns helt ok att göra som jag verkligen kan slappna av medans jag gör det?" "Vad vill jag göra idag? pressa mig själv eller ta det lugnt?" 

Så himla viktigt att känna sig själv, så man inte gör något dumdristigt bara för att man känner att man inte pressat sig själv tillräckligt och så tar man i och så går det fel för att man inte var helt säker. 

Låt det ta tid, ingenting är ett misslyckande. Bakslag är helt ok. Bara man kan förstå varför saker händer, vad som egentligen hände, och kunna analysera allting typ :)

examynia
0

#9 precis.. idag ska jag longera över bommar tänkte jag å se hur han reagerar med de.. vet att han kan hoppa men vill se om jhan går över bommarna på marken eller hoppar över dom.. fgår han över dom så vågar jag rida över dom.. kanske tom i trav över..=)

thenewbreed
0

#10 ja precis, utvärdera din häst i olika situationer från marken verkar ju jättebra för att du ska kunna vara mer förberedd osv :))

examynia
0

#11 ja:D för som sagt vill ju verkligen å vill ju att han ska känna sig trygg med mig åxå=) för som sagt förut brydde man sig inte vilken häst man red de var i stort sett bara att galoppera iväg..