Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1398 ggr
[anki86]
0

Hej!

Trevligt att hitta så många hästmänniskor!!

Jag har ett problem som jag hoppas kunna lösa med lite hjälp. Jag rider ett welshcob sto som jag har lite galopproblem med. När jag nu ska fatta galopp så RUSAR hon fram i trav. Hon är 12 år och har inte en ordentlig utbildning i bakgrunden så jag tror att hon inte riktigt förstår galoppskänkeln utan springer bara snabbare. Hon är bra musklad och har inte ont och ingen sadel som ligger fel.

Tacksam för tips och svar!

/anki

gejsa
0

Välkommen hit. Kul med nytt folk. Det har ju ramlat in nytt folk denna månad. :)

[anki86]
0

Tack! =)

wewwa
0

Välkommen. Det är nog bara träning som gäller. Försök att inte låta henne falla in i den snabba traven, utan avbryt och börja om. Beröm vid framsteg. : )

Smex
0

eftersom hon är 12 år så tror jag att det kommer ta väldigt lång tid. Ju äldre dessto svårare är det att träna om en sak.

Men bara för det så tror jag inte att det är helt omöjligt =) Som #3 säger. Avbryt i traven och börja om. Berömma mycket tex "bra","duktig tjej/kille". Släpp inte tyglarna eller något, fortsätt bara men använd bara munnen som beröm. Sen efter passet då kan du klappa om.

Lycka till =)

Snuttan2
0

Är hon värkligen nog musklad för att fatta galopp i balans som du påstår (vilket antagligen annars är det vanligaste felet), är helt frisk, sadeln ligger bra så är det du som inte gör rätt.

Hon måste vara I balans när du gör galoppfattningen och sedan gäller det ju att göra själva galoppfattnignen korrekt och fortsätta sitta kvar i balans. Gör du det och hon är nog stark och frisk för att gå i balans så kommer hon inte rusa iväg, utan bära sig i fattningen. Du rider inte för någon tränare?

[anki86]
0

Tack för svar!

[anki86]
0

Snuttan2! Jag förstår vad du menar, både jag och hon är i balans ända tills hon märker att jag gör en galoppfattning, då börjar hon rusa, jag gör mitt bästa då för att lugna henne och samla ihop henne igen och provar sedan på nytt. Men hitills utan resultat.

Alex
0

Det där är inte min starka sida, men kanske skulle kunna gå bättre om du har henne på en volt? Blir ju svårare för dem att rusa i trav om de är mjuka och böjda om inte annat..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Då gör du antagligen något fel i galoppfattningen om hon rusar precis när du lägger till skänkeln eller så förstår hon inte vad du ber henne om.

Hur gör du en galoppfattning? 

Du är säker på att sadeln ligger bra och att både du och hon värkligen är i balans? Att hon är frisk i kroppen så att hon inte har något problem med att göra fattningen eller hålla igång galoppen?

Du tränar henne inget ifrån marken där du kan se hur hon galopperar? 

Du rider inte för någon tränare?

[anki86]
0

Hon är väldigt stressad i övrigt, även i stallet blir väldigt stressad då hon bli lämnad ensam i stall. jag tror att stressen följer med henne även när hon tränas hon är också spörädd.
Jag har longerat henne vilket stressar upp henne, hon springer bara, när jag "hoooouu-ar" och klämmer lite i linan tvärnitar hon bara och tittar på mig. jag tror ingen har longerat henne någonsin. första gången så drog hon i väg i full kareta över paddocken så jag tappade henne men hon stod snällt och väntade tills jag hämtade henne igen. har dock ej töm kört.

sadeln ligger bra och hon är frisk i kroppen. jag tror det mest handlar om att hon inte förstår vad jag vill.
nej jag rider inte för någon tränare.

jag sitter ned, hör en halvhalt för att uppmärksamma henne, lägger galoppskänkeln och säger samtidigt "gaalopp". :)

Snuttan2
0

Varför inte rida för tränare som kan se exakt vad du gör å vad som går fel? Är nog bästa sättet att få bra hjälp ;)

Är du osäker på om hon kan kommandot galopp, skulle jag nog jobba på att lära in det och befästa det ifrån marken först, så antinge om du tar tag i å lär in det på longen, tömkör, löslongerar eller något.. Då slipper du ju även att hon kanske börjar lägga in mer stress vid ridningen.

Kan hon tänka sig att fatta galopp ifrån slängtrav? Eller vill hon inte det heller?

[anki86]
0

tack för svar!

jo jag får helt enkelt, som du säger, börja i en annan ände, från marken! =)

paddocken är inte såå stor men ute så fattar hon galopp från slängtrav, då det finns mycket plats.