Tränare
Bara en liten fråga om vad ni tycker om tränare som vill rida din häst för att "känna av" hur den är? Så att tränaren kan ge tips på hur man kan förbättra? Jag har haft x-antal tränare och alla de "proffs" jag har tränat för har aldrig suttit up på min häst för att känna av, medans vissa andra har haft stora ambitioner att rida just min häst. Ett exempel är en tränare jag hade där jag lät henne rida min 5-åring, hon sågade henne i munnen och det tog flera månader att få min häst att inte jobba bakom lod. Varje gång jag samlade tyglarna tappade hon bettet och jobbade med huvudet mellan frambenen typ, och tränaren sa att det är rätt! Sedans dess har jag varit väääääldigt skeptiskt. Jag är ju ingen expert eller proffs själv och det är därför jag tränar, för att bli bättre, men borde inte tränaren kunna hjälpa dig från marken, inte när de sitter på din häst. Eller vad tycker ni?
Jag är väldigt kluven i frågan. Jag har många gånger känt att jag blivit överkörd av tränare när dom vill ta min häst och känna av. Så mitt spontana svar är nej såklart inte tränaren ska ta min häst. Men samtidigt vet jag också att det är ganska nyttigt för en häst att bli riden av andra ryttare, så om man litar på sin tränare så känner jag att det inte är fel. Men som sagt, det är lite kluvet. Har haft tränare som suttit upp och gjort saker så jag gått hem gråtandes, samtidigt som jag haft tränare som suttit upp och gjort underverk.
Men jag är nog skeptisk till tränare som måste sitta upp, dom ska klara av att undervisa mig från marken. Men ibland kan det vara praktiskt om tränaren har testat hästen och då kanske får en annan bild av hur det fungerar. Ibland kan det se ut som att ryttaren gör fel, men i själva verket är det hästen som behöver en annan typ av vägledning.
Man kan inte gardera sig för allt. Om jag tränat fören tränare som vill såga i munnen tex, då hade jag direkt slutat träna för den tränaren. Och hade nog ändå tagit på mig mössan själv, det är jag som inte insett tidigare att tränaren inte var bra. Men det är svårt, för man kan tycka att vissa saker är bra och andra är sämre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min tränare sitter upp på hästars elever om de verkligen är nöd. Ochwd det menas att ryttare. Sitter på hästen och gråter blod då sätter sig min tränare upp hjälper lossa på det och vet sen hur ryttaren ska ha hjälper det . Men oftast vill han inte sätta sig upp han hjälper en jätte bra ändå . Jag är tex jätte svag i vänster min häst är inte o liksidig för jag har verkligen gjort ett bra jobb och jag och tränaren satsat på liksodighet och lösgjordhet. Men det finns dagar då häaten är laddad och kag kommer inte åt hästen på vänster sida jag kämpat och kämpar men det går Inte få får han sitta upp men hälst vill min tränare att kag löser det själv och när jag blir Arg och tyvärr låter det gå it över hästen så säger jag att han får hoppa upp för det är inte snällt mot hästen att ha mig på ryggen då . Och min tränare gör magi han är bra och har hjälpt mig så mycket ibland hoppar han upp ett helt pass och jag blir så glad han löser allt så bra. Utan min tränare vet jag inte vart jag hadde tagit vägen. Och kag är väldigt skeptisk till att någon ska rida min häst det är min tränare som ridigt hästen och 2 kompisar ingen mer . Jag har träffat skräck exemplet till tränare de va en riktigt rolig en hästen ska böja på nacken och då kan man börja lösgöra den och då komer backbenen. Jag sa då men min tränaren säger skit i nacken lösgör hästen när den är lösgjord ja då kommer ryggen upp och arbetet fram . Backbenen energi aktivitet lösgjordhet och då kommer hästar mer Till hande. . Jag fick svaret nenenene fel när hästen börjer på nacken då kan du börja lösgöra den och arbeta. Jag sa jaga jag som lärt mig att man rider backifrån och framåt . I te framifrån och back
Jag är också kluven i frågan. Fast om jag hade problem med min häst, om hästen stretar emot vid krav, bockar i galoppen eller beter sig allmänt surt hade jag ansett att det var bra om tränaren hoppade upp och fick känna på problemen på egen hand. Det hade kunnat ge bättre coaching för mig sedan
När det gällt hoppning har jag aldrig haft en tränare som ens funderat på att rida min häst istället (och det beror nog på att det aldrig behövdes då hon hoppade allt, taxerade galant själv och det var mest jag som fegade ur ibland). Däremot har både min förra och min nuvarande dressyrtränare hoppat upp en gång vardera. Den förra för att känna efter hur hästen funkade egentligen och vad hon kunde, var när jag relativt nyligen köpt henne för massor av år sedan… Det tyckte jag var väldigt nyttigt för då kunde hon bättre hjälpa mig från marken sedan.
Nu senast hoppade min tränare upp på valacken för att jag bad henne. Vi hade tragglat hela passet men han kändes fortfarande låst i ena bogen och jag var helt utpumpad och kunde precis sitta kvar i sadeln i fri skritt ungefär. 😓 Det var också väldigt nyttigt att se hur han rör sig ibland egentligen.
Med vänliga hälsningar
Chess

Har bara hänt om jag har bett om det. Tycker att en tränare ska kunna se vad som inte funkar och inte hoppa upp för att "rätta till ngt".
Jag är väldigt kluven då det är faktiskt första gången jag ridit för denna tränare och hon direkt ville sitta upp, jag har utbildat hästen själv och hästen gör absolut ingenting fel, eller det fanns ingen anledning till att tränaren skulle sitta upp och korregera något. Hmm, får fortsätta rida för henne men hon får nog inte sitta upp förens jag känner att det behövs. Är bara lite rädd om min häst helt enkelt och det tar tid för mig att lita på någon, då något har hänt oss förut.. OCH så vill jag lära mig att lösa problemen själv, och som ni säger en bra tränare ska kunna se och lösa ett problem från marken utan att behöva sitta upp och rätta till!
Jag är också lite kluven faktiskt :/ Tex så finns det två olika dressyrtränare i stallet där jag har haft häst. Den ena sätter sig mycket sällan upp på andras hästar, det ska vara om ryttaren absolut inte kan rida igenom sin häst eller om hästen är så "dum" (jag vet, fel ordval) att ryttaren inte vågar fortsätta efter mycket coachning och peppande av tränaren. När hon väl sitter upp då kan hon ta i med hårdhandskarna om det behövs men så fort hästen gör rätt mjuknar hon och rider jättebra. Hon skulle aldrig med flit göra hästen illa utan kräver och samtidigt förklarar för hästen hur den ska göra, och berömmer direkt den önskade reaktionen kommer. Den andra rider jag aldrig för men har sett andra göra det. Hon sitter ofta upp och rider "igenom" hästen. Men rida igenom menar jag att hon spöar den och sågar ner den tills den inte gör mer motstånd. När väl ryttaren sitter upp så blir ofta reaktionen "Wow vad mjuk i munnen h*n är" när hästen egentligen går bakom lod. Och om ponnyerna är för små för henne brukar hon tömköra/longera på sitt hårda vis. Det kommer ofta en hopptränare till stallet också, hon är nog den mest pedagogiska tränaren av alla tre. Hon behöver sällan (nästan aldrig) sitta upp då hon inte förser hästarna med anledningar att hitta på dumheter eller få ryttarna rädda. En gång har hon satt sig upp på en ponny och bara skrittat och travat lite lätt för att känna av läget. Den ponnyn vägrade och vägrade varje träning. De försökte med allt, men ingenting funkade. Varje hinder de red på vart det tvärnit. Fast flera andra ryttare satt upp och försökte hoppa gick det inte. Tilläggas bör att ponnyn var genomkollad på klinik och hade passande utrustning. Så då satt tränaren upp för att bara känna av läget på ponnyn, utan att pressa den på några hinder. Så det är som sagt väldigt olika, och jag är helt kluven i frågan!
-Bättre ökänd än okänd
Jag anser nästan att tränaren ska ha sett det mesta, hittat och lärt sig lösningar och ha bra tips i bakfickan.. Som skrivet är jag kluven men jag tror jag hade fått mer tillit och respekt för en tränare som har erfarenheten att coacha fram utan att behöva sitta upp.. Jag tror jag hade svarat bäst på den metoden. Inte för att det är något fel om någon annan rider min häst, men när det gäller träning så vill jag kunna arbeta min häst och ha tränaren som hjälp från marken.. om jag får problem hade JAG velat kunna lösa dom med stöd från tränaren.. jag tror inte att jag hade velat att en tränare hoppade upp och löste problemet åt mig..

En bra tränare kan se och säga "du spänner dig i lilltån, det är därför det inte funkar" sen slappnar man av i tån och så fungerar det :)