Skänklarna?!
Jag har ett jobbigt problem vid hoppning. Mina skänklar åker bak jättemycket. Kanke beror det på min häst som jag rider eftersom hon är väldigt pigg och då slungas fram lite när hon hoppar. Men vad kan jag göra för att dom inte ska åka bak så mycket?? Det är inte så att jag påverkas så mycket av det, typ ramlar av eller tappar balansen. Vad ska jag göra???! Tack på förhand :)
Följa med hästens rörelser bättre och ha ett bra tramp i stigbyglarna :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ge en mjuk kram mot hästens kropp i språnget. Akta bara så att du ej sätter fart på hästen.
Kanske kastar du fram överkroppen lite mycket och snabbt? Ta hjälp av en instruktör.
Åker de bara bak när du hoppar, eller annars också? Hur väl passar sadeln dig, är sitsen i rätt storlek eller kan den påverka? Är det inte nåt sånt utan rent balansproblem är det bara att träna upp balansen och stabiliteten, ha skänkarnas placering som huvudfokus när du rider under en period, tänk på det konstant. Rider du med någon eller någon tittar så be den personen att påminna dig med jämna mellanrum när ni rider så att det verkligen sätter sig i huvudet på dig. Det är ju dock under förutsättning att du själv har koll på när du sitter för långt bak med benen och var de ska vara placerade för att sitsen ska vara korrekt, annars kanske du behöver ta hjälp av en tränare. Är det bara över hinder problemet uppstår så börja träna med små hinder, cavaletti till exempel, och ha benen som enda fokus. Hitta rätt placering och håll dem där. När det sitter på låg höjd så höj hindrena successivt och gör samma sak där, skänklarnas placering som enda fokus för att bygga upp stabiliteten från grunden. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag skrev ett inlägg men verkade inte skickas iväg?
Jag har problemet tvärtom, mina skänklar är precis bakom hästens bog och det är inte heller så snyggt. Du behöver nog trampa ner hälen mer, vänta på att hindret kommer till dig och stå emot lite innan hindret. Kasta dig absolut inte över hästen.
Sen har ju alla olika stilar. Finns de elitryttare som har jätte konstig hoppstil 😃
Att luta sig framåt för mycket gör ju att skänklarna åker bak automatiskt! Kolla bara på all som hoppar i världscupen. Men hoppar man inte så högt fins inge andledning att luta sig speciellt mycket framåt.
Nästa gårng du hoppar, Fokusera BARA några gåner att Pressa hälen neråt framåt, och spänna bål och hålla dig upprätt! träna träna träna! Enda som funkar! 😃