Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1996 ggr
Amazing
0

Stel

Hejhej!

Om en häst är stel, vad kan man göra för övningar då? Mer än skänkelvikningar ..

Mvh ABC123.

gejsa
0

Variation av ridningen bla.

Amazing
0

Hej!

#1: Okedoke :P Min häst har blivit mindre stel nu än när jag köpte henne, då var det jättesvårt att rida henne.

Mvh ABC123.

gejsa
0

Men då har du väl ridit rätt isf.

Snuttan2
0

Är det din egen häst som du seriöst tränar/rider skulle jag börja med att fundera på varför den är stel.

Kan mkt väll vara något kroppsligt fel eller dålig ridning innan och då kan det finnas saker som underlättar och gör situationen väldigt mkt trevligare för hästen och saker som man bör undvika att göra för att skada den mer…

Amazing
0

Hej!

#3: Ja, det är ju bra ..

#4: Hon har inte blivit mycket riden på senaste tiden hos sin förra ägare, jag är ganska nybliven ägare till min häst!

Mvh ABC123.

Amazing
0

Hej!

#3: Ja, det är ju bra ..

#4: Hon har inte blivit mycket riden på senaste tiden hos sin förra ägare, jag är ganska nybliven ägare till min häst!

Mvh ABC123.

Snuttan2
0

Är hon stel pga av att hon stått alltså, är det en äldre häst? För en ung häst bör inte bli stel utav att inte bli riden, den blir ju inte mer vältränad och smidig, det blir den ju inte, men den ska inte bli stel.

Är det mer åldersteldom utav att så som börjar slå in så ta det mjukt, lugn igångsättning, långa framskrittnignar å se till att inte slö-skritta, hon ska kliva på framåt å bli Varm utav att skritta.
Kan även vara bra att få hjälp utav ET och/eller massör för att se egenom muskler och efter snedheter på äldre häst som stått och då får du hjälp att börja få mjukare häst.

thilda-
0

hade jag vart du så hade jag stretchat efter varje tränings pass oxå :)

Amazing
0

Hej!

#7: Hon är 9-10, 10 tror jag. Så hon är inte gammal!

#8: Gör jag redan .. OskyldigOskyldig

Snuttan2
0

Då skulle jag nog börja fundera mer på varför hon är stel, så ung häst borde ju inte vara stel utav att ha inte blivit riden ett tag…

Hur pass stel är hon egentligen? Är hon jämnt stel i kroppen? Rör sig bra i övrigt?

Amazing
0

Hej!

#10: Hon är stel i bakbenen, tror jag.

Jag vill hellst inte galoppera nu, hon är alldeles för tung för det. Så jag ska trava megamycket så att hon går ner i vikt och det tror jag kommer hjälpa lite.
Har kommit på att lite av detta kan bero på lindor(?).

Hon är verkligen en toppenhäst som en JÄTTEHÄSTKUNNIG i min släkt sa, hon har haft häst i 21 år.
Och om hon bara går ner i vikt (hon var tjock när jag köpte henne) så kommer hon bli en KANONHÄST både att tävla och rida för övrigt.

Mvh ABC123.

Loa-bg
0

Tryck med handflatorna och stryk medhårs över hela hennes kroppen, det ökar blodcirkulationen, både före och efter ridning. Sen kan man massera sissådär hundra muskler, men jag kan verkligen inte förklara med ord :/ Skulle isåfall vilja känna själv och visa, kan bli lite svårt ;)

Stretcha ett par gånger i veckan, framben och bakben. Jag kan försöka hitta nån sida på nätet där det står hur man gör, om du vill(?) Blir kanske bara fel om jag försöker…

Vad har hästen gjort innan?

Loa-bg
0
Snuttan2
0

Alltså stel i lederna i bakdelen?

Då skulle jag försöka skritta mkt, mjukt och fint och kliva runt i skogen över stock och sten så hon får lyfta på benen och vika lite i lederna…

Skulle inte sätta igång stel häst och trava eller galoppera mkt.. MJUKT OCH FINT  är heliga orden för att mjuka upp egenom kroppen och inte få en häst som bara ger efter och spänner sig någonannanstans för att göra upp för det…

Varför skulle hästen bli stel utav lindor? Den måste ha varit väldigt fellindad isåfall, eller hur menar du?

Amazing
0

Hej!

#13: Tack så jättemycket för tipset, ska testa detta. Brukar stretcha henne, men inte på så många olika sätt. Men det är nog bra :)

#14: Tack mycket för tipset :) Jag vet faktiskt inte det men londorna =/

Mvh ABC123.