hur många????
får ju göra ett inlägg då dojo!
hur många här är noga med hästtandläkare? alternativbehandlare? hovslagare? pröva ut en rätt sadel för hästen?
hur ofta kollar ni detta???
betygsätt också hur viktigt ni tycker att det är….

JAG!!
*Hoppar upp och ner och vevar med armarna*

jag tillhör någon dom som tycker det är viktigt och gör det också =)
jag tycker det är viktigt!
Jag med. Tar ut hästmassör eller EQ regelbundet. Har en nyutbildad hovslagare (skor för första gången Lyrik på mån). Ska antagligen hänga på när mina kompisar tar ut hästtandläkare till sitt stall i nov/dec.

Häst tandläkaren har jag ute 1 gång om året för rutin undersökning..
Alternativb. har jag inte behövt förrän nu..
Hovslagare var 5-8 vecka
Sadelutprovare har jag inte haft ute,tycker min sadel sitter super just nu iallafall..
Jajjemän! *räcker upp handen*

_hur många här är noga med hästtandläkare? alternativbehandlare? hovslagare? pröva ut en rätt sadel för hästen?
hur ofta kollar ni detta???
_
tycker det är viktigt men har fått olika bud vad gäller hästtandläkare. vissa påstår att man ska ha tadläkare till hästen regelbundet medan adnra säger att det inte är bra att slipa ner hästens tänder då den ska klara det själv med grovfodret. så jag vet itne riktigt vad jag ska tro. men om en häst verkar ha problem med munnen ska man ta ut en hästtandläkare som kan kolla iaf.
alternativbehandlare, tkr man hästen har behov av det så ska hästen självklart få alternativbehandling också. sen beror det på vad det är för typ av alternativbahandlare och hur långt man går. en som stod i stallet innan tyckte/ville att hästen var sjuk jämt och ständigt så han fick genomgå allt möjligt. det var nära att han skulle få ngn kur där han skulle spy upp örterna, men en häst dör väl om de spyr?
hovslagare, behöver alla hästar finns ingen häst som inte sliter hovar/skor. nu kommer hovis troligtvis var 5 till 6 vecka då han sliter skorna väldigt fort.
sadeln - jag har itne märkt några problem med sadeln/hästen och sadeln. det är självklart ägaren som ordnat med sadeln innan jag tog honom på foder. var rädd ett tag för att sadeln itne passade för han verkade ömma i ryggen men det var bakom sadelläget och där sa min kusin att de kunde ömma för muskler men att sadeln inte skulle vara några problem. litar på henne då han itne har ont där jämt utan kommir ett par ggr.
Jag flaxar oxå med armarna
min ex travare som haft så mycket problem med små skador behöver både massage och kiropraktor för att må bra.

Kiropraktor ringer jag när det behövs. Hästtandläkare har jag aldrig haft. Jo, en men dom var nog inte så seriösa.
Sadelutprovare har jag inte behövt. Fått hjälp av en vän som kan sånt.
Hovslagare har jag en utbildad. Den förra jag hade var inte det.

Jag undrar vem som är dum nog att svara nej?
Även de som inte är noga efter min standard kommer ju svara ja, eftersom de säkert är noga eller tycker att de gör okej efter sin standard.

tandläkare - har inte haft ngn anledning till att ta ut någon än.
ET - samma som ovan
hovslagare - utbildad
sadel - nej. har inte märkt ngt på hästarna att de haft dåliga sadlar.

ni alla skulle ju svara hur ofta med ju ;-)
#7 normalt sätt så ska hästen sköta tänderna själv, men de som inte klara det måste ju få hjälp! behövs det inte göras nåt i munnen så gör givetvis inte tandläkaren de…. men kontrollen är mkt vikrig anser jag, har ute till alla en gång om året.
vad det gäller alternativbehandling så tycker jag det låter lite knas att säga att man tar ut när det behövs… e ni rätt personer att avgöra det? jag är väl hyffsat duktig att kolla hästen på en del, men har alltid ute en gång i halvåret eller mer vid behov.
ni anar inte vad man missar!!! har nog inte varit med om en häst som det inte hittats något på.

#12 fast behöver jag svar dig på hur ofta? Jag åker ju på dina tider..=)

Kan ju även tillägga inlägget ovan att en låst ryggkota är JÄTTEVANLIGT bland alla hästar..och det kan hästen gå me länge länge utan att den säger nått om det..därför är det alltid bäst att kolla..=)

#13 oki då du slipper…. OM du e snäll

Jag tycker det är viktigt *viftar ivrigt med armarna*
Till min gamle gentleman hade jag ut en:
Equiterapeut var 12:e vecka…
Hovslagare var 7:e vecka…
Veterinär kollade tänderna var 6:e månad, med Mirabil kommer jag åka till/anlita en leg. hästtandläkare då de har lite bättre humm om vad de gör. Att bara låta en vet. raspa tänderna kan göra mer skada än nytta då risken för att tänderna spricker/går sönder av själva raspandet som är rätt omilt för hästens mun…
Sadeln kontrollerades varje dag att den låg bra och som den skulle.
Så ja, förmig är det viktigt…liksom detta med att ha analyserat grovfoder och skicka in träckprov!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#16 håller med om att man inte ska låte en veterinär kolla tänderna! för vi går väl inte till läkare för att visa tänderna?

hästtandläkare-haft några gånger.
Alternativbehandlare- börjat med nu efter att hästen blev sjuk
Hovslagare- har en jätteduktig utbildad, men funderar på att börja sko på kliniken istället.
Sadelutprovare- har aldrig haft ute ngn, har ansett att jag själv kunnat avgöra, annars har jag hört med min duktiga kompis
tycker absolut att det är viktigt att ha en duktig hovslagare o att kolla hästens tänder då o då.
Sadelutprovare o alternativbehandlare är ju ngt man tar ut om man känner att det behövs, inte bara för att

#18 vad det gäller alternativbehandling så tycker jag det låter lite knas att säga att man tar ut när det behövs… e ni rätt personer att avgöra det? jag är väl hyffsat duktig att kolla hästen på en del, men har alltid ute en gång i halvåret eller mer vid behov.
ni anar inte vad man missar!!! har nog inte varit med om en häst som det inte hittats något på.
har alltid häst tanläkare var8-12 månad då min häst har vågbett och lätt får hakar pga av slarv hos tidigare ägare.
Använder alltid utbildad hovslagare 6-8 vecka
Massör vid behov eller osteopat

så länge det inte är några problem så anser inte jag att man behöver ringa ut en massa människor för att leta fel på ens häst.
Nu kan jag kanske ångra att jag inte kollade min häst, eftersom han hade en låsning i rygg o bog, men det var inga problem under lång tid o då tog jag inte ut ngn.
Jag går inte till läkaren för o kolla ifall jag är sjuk, det gör jag när jag inte mår bra.

jo men du kan tala för dej eller hur???
många hästar biter ihop å faktiskt knappt visar sin smärta.

#shirley jag har ingen aning om jag avgör rätt men jag tkr att pålle verkar trivas och må bra, jag kanske gör fel i det. det kanske är att vänta för länge om jag väntar på att han ska säga till om/när ngt är fel. jag tror precis som du att man kan hitta ngt på varenda häst, jag tror man kan hitta ngt på varenda människa med. bara man letar tillräckligt noga så dyker ngt upp. så var det ju med den jag skrev om innan. hon ville i princip att pållen skulle ha problem, lite hyponkondriker fast på pålle, hon hade inte bara ET/massör ute, utan en massa annat också som tex de som ville att han skulle gå på örtkuren där han skulle spy. om hästar spyr dör de så det kan iten varit särskilt hälsosamt.

#22 jo, fast jag anser att jag känner min häst o märker om det är ngt som inte stämmer.
sen kan jag absolut hålla med om att jag inte vet allt lr kan se allt, men om det funkar o ens häst är lösgjord m.m så tror jag inte att det är ngt fel….

ni får ju tycka så om ni vill….
men jag hade aldrig vågat chansa. finns ju en mening att folk speciallisera sej på olika saker.
beroende på vad det gäller så är jag noga var och när jag vänder mej till de olika som finns.
rygg, muskler mm=alternativbeh.
akuta skador=veterinär här hemma
benen=atg i kalmar
hovar och en del gällande ben=min hoslagare
man kan också med hjälp av alla klurat ut en del man inte tänkt på…..

så länge pållarna visar att de mår bra så tycker jag inte att jag borde ta ut massör/et var tredje vecka. han busar med häsatrna i hagen, han äter med god aptit, han gillar att bli riden, han är pigg och glad.

#25 jo,tur är väl det ;)
o jag säger verkligen inte att det är fel…. nu kommer jag att vara noga med att ta ut kiropraktor till min häst eftersom jag vet att det behövs,,, o kanske kanske hade hans skada varit lindrigare om jag tagit ut en tidigare, men jag är ändå av den åsikten att man inte ska leta fel på vare sej djur lr människa.
men att ngn specialliserar sej på ngt är ju för att hjälpa om ngt händer, inte enbart för att åka runt o leta efter fel.

Jag hade ute som jag skrev en ET var 12:e vecka…inte så mycket för att han behövde det (han hade inga problem utan var mjuk och ledig i kroppen) men han fick behandling dels för att det är skönt för hästen men även som en förebyggande behandling utöver regelbunden stretching etc.
Jag går till massör i förebyggande med jämna mellanrum för att hjälpa hålla musklerna mjuka och friska.
Jag vill inte vänta på att något ska hinna bli fel hos hästen INNAN jag ringer en ET…för när skadan är skedd blir det oftast mer kostsamt att reda ut den oftast.
Som shirley sa så kan ju vi tala för oss vilket inte hästen kan och den hinner gå mycket längre med en åkomma innan vi upptäcker den och då har det oftast gått väldigt långt redan…vi kan ju ringa massör/kiropraktor/läkare när vi börjar känna symtomen.

# 26 var tredje vecka va? jag tar ut en gång i halvåret kanske något tätare ibland.
en häst som busar i hagen å ramlar eller bara rulla sej kan faktiskt få en låsning i ryggen…..
å det du skrev om att din häst åt mm, det gjorde min toppen med tills jag insåg att det kankse är nåt. sen fick jag ta bort honom.
även sofies pim hade aptit på livet, han finns inte heller idag.
vill inte skrämma dej!!!! menar bara att hästen kan bita ihop för din skull. det är väldigt snälla djur, alldeles för snälla

Oj det var ofta med var 3:e vecka…jag hade en som kom var 12:e vecka och det räckte gott och väl.

jo, visst kan det vara för snälla, jag ska ta ut massör som kollar honom ngn gång. ska bara höra med de i stallet vem de haft där innan och om ngn annan är itnresserad, få se när det blir bara, just nu är det lite mkt. men jag tror också att hästar, människor och adnra djur kan ha småproblem som inte märks. jag gick en massagekurs i skolan och jag ahr aldrig haft problem med rygg, ben eller ngt men under den kursen så märkte man av grejjer som iten märktes i vanliga fall. tex rumpa, alla hade ont i rumpan men ingen hade märkt av ngt innan.

#29 Min dojo var ju också pigg och glad.. blev blixterhalt över en natt.. tog ut vet. bestämmde då att avlivning var det bästa då det var atroser eller spatt det handlade om.. något han alltså gått med länge utan att visa minsta lilla..

#32 men spatt kan väl inte en alternativbehandlare fixa, kan väl ingen göra ngt åt att brosket förbenas? artroser kan man väl lindra med glucosamin…

#33 nej.. men jag ville bara visa på att en häst kan ha ont utan att visa det..

#34 fast då hade det ju ändå inte hjälp att ta ut en alternativ behandlare som ni förespråkar.. ??…

#34 ok. men det de flesta menar med alternativbehandlare här är väl massör/ET? isf så kasnke man märker av ngt pyttelitet när man känner igenom hästen själv. saker som spatt kan märkas av som hälta men alla spatthästar visar ignen hälta och då kan man bara se det på röntgen och det är det väl ingen som tar in sin häst en gång om året och röntgar den för säkerhets skull?

#36 Jo jag kommer göra det!
Så fort jag får ett jobb och vi har två inkomster kommer jag åka iväg och röntga hans ben för första gången sen kommer jag göra det en gång om året.
Men jag har ett syfte med det oxå…jag ska försöka få honom avelspremierad och vill isf kunna visa på papper att han är frisk i benen sen "barnsben".

#37 okej! men du hade alltså inte gjort det om det inte vore för den ev. avelspremieringen?
Nu har jag inte läst tråden, men Ja vi är nogranna med sånt…
Hovslagaren ringer vi ut när det behövs, ca var 7:de vecka.
Tänderna kollas vid vaccinationen, men raspas såklart inte om det inte behövs. Sadel på shettisen använder vi inte så ofta, men vi har en välpassande.

Ja jag är noga med den biten. Alternativbehandlare, hästtandläkare och hovslagare har jag ute lika ofta som Shirely och Dojo skriver här. Vi är ju i samma stall och då blir det att man tar samtidigt om det inte krävs ytterligare kontroller efter sen.
Sadelutprovare hade jag till Pim och sadeln som nu ska komma till Fontane är också utprovad av sadelutprovare. Vill inte att min häst ska få ont eller ha obehag pga att jag inte kostar på honom en riktig utprovad sadel och jag anser mig inte så pass att jag kan avgöra den bitensjälv, utan det överlämnar jag till de som kan…..

hm, jag har funderat lite.
borde man inte se till sig själv, när man ser till sin häst ?
man vill ju ha en ordentlig doktor, en bra tandläkare, helst en massör…..

#36 nu var ju detta bara ett exempel på att hästar som har ont inte alltid visar det..

kommer kolla tänder varje år på Blacky, Peppe som tandis säger att det är totalt onödigt att komma dit med och inte gör nåt på ändå kommer vi inte åka med, men han säljs ju antagligen snart så det blir en koll vid besiktning iof..
utbildad hovslagare (som dessutom jobbar på klinik) var 7 vecka ungefär. kollar sadeln minst 3 ggr per år, och tar ut massör och liknande vid behov. tycker det är viktigt, sköter man inte bas-grejerna så blir det bara pannkaka av alltihop.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#38 Jo det hade jag nog gjort ändå faktiskt, tror jag…kanske inte så ofta som varje år men vart annat år möjligen.
Jag tycker att detta är oerhört viktigt att göra sådanna saker noga & bra.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
*hur många här är noga med hästtandläkare? alternativbehandlare? hovslagare? pröva ut en rätt sadel för hästen? hur ofta kollar ni detta??? betygsätt också hur viktigt ni tycker att det är….*
tandläkare:aldrig behövt, jo min gamla hovis var utbildad o raspade tänderna på gammelman förr.
alternativ beh:aldrig behövt
Hovlagare: utbildad o mkt noggrann, tar ut honom 8-10 vecka då mina hästars hovar inte växer så fort.
sadelprovning:aldrig haft, sadeln tillhörde ludde när jag köpte honm o tycker den sitter bra o han har aldrig haft obehag av den.(men skulle ändå vilja kolla ngn gång vad en sadelutprovare hade sagt)
Självklart är allt ovanför viktig!

Nogrann med tänder och hovslagare. vill ta dit en sadel utprovade eftersom jag tkr att hoppsadeln ligger dåligt men det vill inte mamma. :P tänderna kollas 2-3 ggr om året, hovslagaren kommer när han behövs och tar väl 1200
finns andra hovslagare i stallet som tar betydligt mindre men usch så fötterna ser ut på dom hästarna