Linda & Calle idag
Var med Linda (Thorsson) idag till hennes stall och fotade lite när hon red Calle.
Hon bad mig lägga upp några bilder så jag gör väl det då. ;) Hon vill gärna att ni kommenterar hennes ridning, men hon vill även passa på att säga att det inte gick så jättebra idag (även om jag tyckte att det såg ut som det, haha).
Jag experimenterade väldigt mycket med olika manuella inställningar idag så bilderna håller inte full kvalitet, men ni ser ju iallafall :p
Bild 0 - Travar fram.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Bild 6 - Sista bilden. Påväg att göra ett galoppombyte.
Så, fritt fram att kommentera!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Upp med blicken ;) Annars tkr jag det såg bra ut :) *orkar inte "leta" fel* :P
hehe, vad jag vrider mina ben i dressyren ;) haha, benen i dressyren, armarna i hoppningen ;) xD

#8, det la jag med märke till, men syntes mest på första bilden .. =)
ok, tack;)
på dom flesta bilderna tycker jag att du ser väldigt spänd ut, slappna av lite kanske…
annars tycker jag att det såg fint ut, förutom tvåan, då du lutar dig väldigt mycket bakåt.
Kalle e sötis =)
Förutom din blick och att du ser ut att rida me hälen ser det bra ut.
Sen tycker jag Kalle ser ganska slö o oengagerad ut!
ilder säger inte allt, och kanske inte ska uttrycka mig om det..
Men det va mitt första intryck och åsikt.
Fina bilder som vanligt, Anna :D
mvh /elin
/Elin
Lyft blicken lite säger jag oxå. Trampa ner hälarna lite mer.
På bild 1 ser du något bakåtlutad ut… Ser jättefint ut annars. : )
#0 Händerna upp o tummen fram, så blir armen "mjukare" också lr vad man ska säga :) Upp med blicken, tårna framåt ;)
#1 kanske inte behöver luta dig så mkt bakåt :), upp med hakan, tårna lite mer framåt :)
#3 upp med händerna så nacken kommer upp mer på han upp med blicken, annars ser det bra ut :)
#5 ser bra ut, upp med blicken ;)
Haha lite av vad jag kan säga, inte världens bästa, men men ^^

- ett tips min tränare gav mig, sänk inte hälen - höj tån istället.
- blicken
- engagemang i hästen, han ser inte ut att ha superkul precis.
- relax
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Varför pelham?
Varför padd under sadeln?
Thorsson, är du säker på att sadeln ligger bra på honom? Har du inte lagt den för långt fram nu även?

Tycker det ser ganska trevligt ut, men alltid finns det grejer att förbättra. han ser avslappnad ut, lite för avslappnad kanske.. håller med snuttan om sadeln, ser ut som den lgiger väldigt långt fram och lite i "nedförsbacke".
tycker du har ganska fin sits, handen ser ganska trevlig ut på dom flesta bilderna. tummen upp och ihop med handen bara ;) somsagt, det ser ut som om sadeln placerar dig ngt i nedförsbacke, men försök att sjunka ner lite till och slappna av. tyngden ska ligga lika mkt på tre ställen i sitsen; vardera sittben och "framdelen". tänk att du lägger vikten på lilltån i stigbygeln, då brukar skänkeln hamna rätt. hur känns lädrerna? kanske kan du korta dom ett hål om det känns som om du får bättre tramp i stigbygeln då. :)
slappna av lite och ha roligt, och lycka till ^^

Jag kommenterar inte ridningen, det är jag för dålig för. Men hästen ser fin ut. Inte lika tjock som min Gejsa. *ler*

Alice, sadel är i nerförsbacke å gör det omöjligt för bra position för Thorsson pga padden och för att den bara inte ser ut att ligga bra på hästen.
Är därför som hon sitter i nerförsbacke hela tiden å försvarar sin balans egenom att tippa bakåt och är antagligen sånt som hjälper hästen att tappa drivning och gör att han går mer på bogarna.
Korrekt sadel är ultra-viktigt! Det påverkar allt.
Är ingen idé att försöka rida om man inte har sadel som ligger bra på hästen eller sätter en i fel positon eftersom man inte kan följa med eller påverka hästen korrekt… :( Snuttan vet, jag har ridit mkt hästar med dåliga sadlar… Bättre för både häst och mig att inte rida alls då, både för psyke och kropp.

#19 tja jag tänkte på det. man kan ju alltid rida barbacka 8) det är grymt, går oftast bättre då faktiskt. x)

(iallafall för mig) x)

Jag är inte stort fan utav barbacka :P
Går i stort sett inte att sitta korrekt då ju, så det blir rätt värdelöst för följsamhet med… Men det är ju hälsosamre än illasittande sadel.
#12. Jo, han va lite slö, men jag red bara för uselt. jag fick inte ens fram honom så att han hade bra undertramp. inget övertramp alls. jag spänner mig oftast när kompisar är med, då jag vill visa vad jag kan. Jag måste öva på det söger mamma ;) haha=)
#15. höj tån? den va ny. det ska jag testa. hoppas jag får ner hälen mer. den ligger på plats när jag inte skänklar men så fort jag håller om och skänklar åker hälen upp lite. Vill med säga att jag har uberdåliga underskänkalar. som flyger och far! vet inte vad jag ska göra! tips?
#16. varför pelham? jag använder pelham på honom för att han är råstark ute. det är det tränset vi vanligtvis rider honom ute med. Jag får ju inte använda pullarnosgrimma i dressyren. så måste rida med det igen. Utan padd så ligger sadeln i baklut, eller vad man ska säga. så man sitter inte rätt i den utan den, man sitter väldigt långt bak. jag sadlar så långt bak jag bara kan. kan ju inte sadla allt för långt bak. jag har märkt det att ju längre bak sadlen kommer, kommer jag åt honom bättre och jag får fram galoppskänklen och allt.
#17. tack för att du tycker min sits ser rätt bra ut;) betyder mkt för mig på ett sätt. har testat med kortare läder, men det funkar inte. kommer inte om honom på samma sätt. ja, han är oftast avslappnad, ibland lite för mkt som ni ser ;) haha.
Svar På sadlen Läs övre svar!
#19. "Är därför som hon sitter i nerförsbacke hela tiden å försvarar sin balans egenom att tippa bakåt och är antagligen sånt som hjälper hästen att tappa drivning och gör att han går mer på bogarna."
Jag försökte få fram honom, jag sköt fram höfterna för att hjälpa till mer, men resultatet blev att jag sköt bakryggen, vilket blir helt fel! Sadlen ligger bra på honom, men vi ska köpa en ny sadlen snart.
#20. ja barbacka måste jag rida någon gång nu med, måste kunna sitta ner i traven eftergaloppen, men det går inte, så det ska jag öva, + att få mer och ännu bättre balans
Men som sagt alla, jag sa själv att jag red uselt. men jag spänner mig så fort någon tittar på, förutom familjen ;) men som sagt, ska öva xD

#22 tja, visst, det blir ju inte den perfekta sitsen.. men så länge hästen funkar på det så. sen har hon fått skav av sadelgjorden. (vi har ju ALLTID ludd på sadelgjorden, men så tömkörde mamma en gång utan ludd när det var varmt och ponnyn fick skav direkt) så just nu rider jag en del barbacka för att få bort det. -.- sen har jag funderat på hur skönt det eg. är för hästen med ett par sittben rätt i ryggen, men pratat med en EQ-teraput som inte tkt det var ngn fara så länge hästen jobbade. sen tkr jag att man får bra kontakt med hästen, kanske för att min sadel är lite stor. (A) aja, finns det ngt mer du tkr är en nackdel mer än att sitsen blir värre?
putt :)

Jag är svin-trög i huvudet nu, men jobbar på att svara när jag inte är så väldigt trög!

Thorsson
Varför är han så slö framåt?
Att hälen åker upp när du skänklar beror antagligen på två saker: 1. Du driver/skänklar för mkt med foten istället för med säte och ben och 2: din häst är rätt bred att sitta på för dig. Att höja tån ger liksom att sänka hälen felaktig spänning i benet, bättre är att hitta späningar och att mjuka upp dig i leder så att du helt enkelt slappnar av bättre och kommer ner med foten.
Med padden så ligger sadeln i framlut nu.. Som sagt ovan till AliceL, det ger dig felaktig sits och det är istort sett bättre både för din ridnig å för honom att skita i att rida under dåliga förusättnigar än att hamna i en situation, så som med dålig sadel som gör att det blir dålig ridning.
Du kan inte få sadeln längre bak? Den är antagligen för smal i bommen eller för rak, för den bör komma längre bak…
Varför köpa ny sadel om du/ni anser att denna ligger bra? Som du kanske anar: jag tror inte att den ligger bra, det ser inte alls ut som det och den ligger heller inte bra för Dig och din ridning, vilket gör att den inte fungerar bra för honom heller när du sitter i den…
"Jag försökte få fram honom, jag sköt fram höfterna för att hjälpa till mer"
Thorsson, du får inte fram honom eller hjälper honom genom att tippa bakåt eller skjuta fram höfterna (??)… :( Utan du försvårar det för honom till ordentligt arbete, du skjuter honom mer på bogarna på det viset.

blev dubbelt

Alice, är framförallt att sitsen inte blir bra ;). Sitter du inte rätt kan du ju inte följa med rätt och du kan inte inverka rätt = du kan som mest åka runt lite..?
Visst kan man ta något steg här och där och genomföra någon rörelse, men det går ju inte att göra någon riktig vettig ridning.
*puttar så thorson får se*
/Elin

Jätte söt fjording ;) En sån skulle man haft .

#29 det tycker jag nog visst att det går. brukar rida helt som vanligt när jag rider barbacka. ;) och det brukar gå som vanligt, förutom att hon blir mer känslig för säteshjälperna (på gott och ont)
#27. varför han är så slö frammåt? han är eg. en skuggsmulle, så det är därför vi inte är så bra tillsammans, då jag vill sitta och träna mesta dels nu.
Att hälen åker upp när du skänklar beror antagligen på två saker: 1. Du driver/skänklar för mkt med foten istället för med säte och ben och 2: din häst är rätt bred att sitta på för dig. Det är nog både och. jag försöker att driva med hela benen, men eftersom att han är lite bred, så ligger inte mina skänklar intill, vilket gör att jag bara är på och gnöter med sporrarna.
_Du kan inte få sadeln längre bak? Den är antagligen för smal i bommen eller för rak, för den bör komma längre bak…
_Jo, jag tror att jag kan få den längre bak, kan testa, ju längre bak den kommer desto mer kommer jag om honom, har någon sagt.
_Varför köpa ny sadel om du/ni anser att denna ligger bra? Som du kanske anar: jag tror inte att den ligger bra, det ser inte alls ut som det och den ligger heller inte bra för Dig och din ridning, vilket gör att den inte fungerar bra för honom heller när du sitter i den…
_Vi beställde en 17'' men fick en 16''. Utan att jag fick kolla om det va rätt, slängde jessica på sadlen på calle. när sadlen en gång varit på en häst, går det inte att skicka tillbaka den. + att jessica har så stor röv så hon får inte plats i den, hon har suttit in den fel, så sätet är insuttet aldelles för långt bak..
"Jag försökte få fram honom, jag sköt fram höfterna för att hjälpa till mer"
Thorsson, du får inte fram honom eller hjälper honom genom att tippa bakåt eller skjuta fram höfterna (??)… :( Utan du försvårar det för honom till ordentligt arbete, du skjuter honom mer på bogarna på det viset. Det har jag inte tänkt på, tack för att du sa det :)