Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 927 ggr
Fining
0

För pigg

Min häst är alldeles för pigg när vi rider ut! Det är jättekul för hon är glad och så, men det är jobbig när vi rider ut med andra och hon travar hela vägen, för att inte tala om när det är dags för galopp. Hon drar så mina händer går sönder! Det här är världens snällaste, gladaste häst, men vi har precis flyttat ner till skåne och hon har aldrig sett så mycket fält förr och blir helt toklycklig! Själv tycker jag det är lite obehagligt när hon drar iväg. Jag skulle så gärna vilja kunna hålla en jämn galopp och njuta, istället är jag rädd för att inte hinna få stopp på henne i tid. Min fråga är egentligen: hur ska jag få henne att lugna ner sig? Ska jag ta några varv i paddocken innan? Det ä inte så att hon bara sticker, hon håller ju in när jag tar i tyglarna, men jag gillar inte att behöva ta så hårt. Kommer hon kanske lugna sig i sinom tid? Fast vi har ju stått här en månad redan och det verkar inte bättra sig… Dessutom har hon stått på vila en längre tid pga ryggskada och jag håller därför på att sätta igång henne och vill inte att hon rusar iväg sådär när vi inte hunnit komma igång med galoppen så mycket…. Kloka åsikter mottages med glädje!

bubbelbubbel
0

klart du kan ta ett par varv i paddocken, då blir hon ju av med lite energi och kanske lugnar sig på det sättet.
ta ett kik på vad hon får för foder ?

fridak
0

betet/höet kanske är "bättre", högre energivärden i iaf?

du glömmer itne bort att variera lite när du rider ut? inte bara rida rätt fram utan göra lite små serpentinbågar mm så att pållen får tänka till lite också.

gejsa
0

Välkommen hit börjar jag med. :)

Vad är det för häst? Hur länge har den stått konvalecent? Vad får den att äta? Hur gammal är den?

Fining
0

Det är en korsningspony; arab/new forest/nordsvensk. Just nu äter hon bara gräs, hon har stått på vila ett år, men jag har ridit henne i ca två månader nu. Hon är 11 år. Då vi bara har vanliga grusvägar samt gräsbanor bredvid åkrar så finns tyvärr inte plats för serpentiner osv… :-( Jag brukar göra lite NH-övningar innan för att tagga ner hjärnan lite, men det funkar uppenbarligen inte :-) Eller kanske hade hon varit ännu värre annars!

Tack för välkomnandet!

gejsa
0

Varsågod! :)

Ja, äter hon bara gräs och är för pigg så är det ju iaf inte maten som är för mycket energi i. Var hon så där innan hon blev sjuk med? Isf är det väl hästens vanliga sätt. Då får man ju försöka att rida ut själv mycket och göra hästen lydig på det. Du ska inte rida ut med flera när hon blir så där het. På 2 månader borde hon ha skrittat av sig. Om du förstår hur jag menar? Tänkte om det var häromdagen du började rida hästen. Inte är det åldern heller. ja, jag går nog bet på detta, tyvärr.

fridak
0

men vanliga grusvägar har ju lite plats, du behöver itne göra stora serpentiner som man kan göra på en ridbana, utan mindre, mindre böjningar, bara så man känner att hästen hänger med lite i vad man vill. sen kan du ju tex trava lite göra halt börja skritta och växla väldigt mkt mellan gångarter och tempon ofta. på grusvägarna kan du ju även göra lite skänkelvikningar ett par steg.

emma_brun
0

Vad vill du ha en pigg häst eller en häst som bara lunkar.

Fining
0

Nä, tänkte nog försöka hålla mig till att rida ut själv ett tag också. Men visst kan det väl ha att göra med alla öppna fält? Och kanske vänjer hon sig till slut? Hoppas jag. Jag köpte henne när hon stod på vila så jag vet inte hur hon var innan. Men när hon gick på vila var vi ofta ute på promenader, longerade osv och hon var pigg men lydig! Som nu iofs. Men ni tror att hon lugnar sig efter ett tag mha serpentiner osv? Jag hann rida en månad ungefär innan jag flyttade ner och då var hon lugn så jag vill gärna tro på fälten! :-)

gejsa
0

Ja, du får rida och pröva dig fram. Jobbar du hästen lite grand medans du rider så får den ju annat att tänka på också.

fridak
0

kan var många olika faktorer som spelar in. men eftersom du skriver om öppna fält kan det vara att hon ser så mkt längre och itne behöver tänka till på samma sätt som när man rider i en skog. du kan testa att få henne på andra tankar genom att variera ridningen men det kan vara en massa annat också. hur är hon i hagen? ngn skillnad där? ngn skillnad i foder?

Fining
0

#7 Inget av det! Jag vill att hon ska vara så som hon är annars, lugn, lydig. Vi rider nära ett dike/å och jag vill INTE att hon ska snurra ner där. Därför vill jag ha ordning på henne, och känna mig säker.

Tack annars för alla tips! Jag prövar mig fram och får känna efter hur hon verkar! Tur att hon är glad och lycklig iaf! Hon verkligen älskar skåne, det är ett som är säkert! :-)

gejsa
0

#11# Men det kan ju då vara av glädje att hon känner sig frisk och busig kanske. ;)

gejsa
0

#11# Men det kan ju då vara av glädje att hon känner sig frisk och busig kanske. ;)

AusaBausa
0

Vem trivs inte i Skåne;-D ??? Hur fritt som helst, ingen skog i vägen om man vill springa….! Skämt o sidor..

…hade nog också börjat jobba med henne på uteritterna, fick jag alltid göra m en skötarhäst jag hade..hon fick man hålla igen så det var sår i händerna sen… började göra skänkelvikningar o småserpentiner på vägar som låg öppna, bara för att hon inte bara skulle gå rakt fram i hundratjugo….tyckte det funkade bra..alltid värst på öppna ställen.. lite lugnare i skog o mark. men det var mkt motor i henne men dock blev hon bättre…

Välkommen t Skåne o ridsport.ifokus!

jeeenny
0

Jag vet vad jag skulle ha gjort, nu kommer väl alla att gå emot mig, men jag skulle rida m pelham under en tid. (Bara då du rider ut) Så att du slipper dra så mycket i henne. Många säger ju att man inte ska byta till skarpare bett och tro att det löser alla problem, men att bara ha det vid uteritter tycker jag inte är något fel med. Visst ska du ju först kolla igenom foderstaten och se över ditt ridschema. Får hon för mycket mat och för lite motion? Men annars tycker jag att det är värt ett försök, du behöver ju bara prova en uteritt på pelham och se om det blir bättre, annars är det ju något annat som måste ändras på. Lycka till! :)

gejsa
0

Hon får bara gräs att äta säger hon. Inte så mycket foderstat att ändra på då. :)

jeeenny
0

jaha okej ;P

[Angel88]
0

#15, bättre med ett jackt kandar, det är mildare än ett pelham efter som det har så små/liten hävstång.. låter skarpare men det är det INTE… :), kan vara bra att byta ut betten lite så att hon märker av att det är något nytt..

Snuttan2
0

Kimblewick/jaktkandar är inte så mkt mildare än pelham, det beror på hur du spänner det och vart du sätter tyglarna. men ett Kimblewick kan vara starkare.

[Angel88]
0

det är mucket mer hävstång i ett pelham, det har jag facktigst pratat med en bett expert om.. jacktkanaret  är mildare..

ignorera stav felen, det är fel på mitt tagentbord, skriver dit bokstäver som den vill

Lizzan
0

Välkommen hit! pröva att rida lite i padocken först, du lugnar hon kanske ned sig. Tänker inte uttala mig så mkt mer då jag tycker att jag kan för lite.

Snuttan2
0

Vem är din expert?

För det beror ju på hur ditt pelham vs kimblewick är byggt.

Finns ju tex pelham som är gjort med extra korta över och underskänklar och även om man spänner i nedersta ringen så blir det inte mkt hävstång och spänner man i det mittersta är det inte så väldigt mkt mer än ett vanligt D-bett…

Så din expert har nog gett dig felaktig information och glömt bort alla paranteser som är beroende på hur de båda betten är bygda, hur du spänner kindkedjan och vart du placerar tyglarna… Inte så bra expert att prata med dvs. :(