Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1568 ggr
ätasoppa
0

Borsta, blodcirkulation osv

Det är bra att borsta hästen - ja. Men hur tror ni man ska borsta för att det ska vara så "bra" för hästen som möjligt? Jag tänker på blodcirkulationen och om det kanske finns något mer som bättras av att man borstar hästen på ett visst sätt? Jag borstar till exempel med en piggborste efter ridpasset för att jag tänker att det kanske är bra för blodcirkulationen, haha :)

Gronstedt
3

Tja, det där med borstning finns det delade meningar om. Det är inte naturligt för hästen att bli borstad, det är naturligt att vara lite fet och dammig och vintertid raggig i pälsen. Borstningen är till för människan, för att hästen ska vara snygg och för att det inte ska bli problem där utrustningen ligger.

Jag ser borstning dels som en social grej, om hästen tycker det är skönt, dels som nödvändig för att man ska se om hästen har några sår, svullnader eller ömma fläckar, och dels som nödvändig för att utrustingen inte ska skada hästen. Och sist, men inte minst, nödvändig för att vi håller hästar onaturligt, så att de svettas onormalt eller får urin/gödsel i pälsen.

Vill man ha igång blodcirkulationen i hur och ytliga muskler är det bättre att använda händerna än borstar.

ätasoppa
0

Okej, så kortfattat är borstningen mer till för anpassa hästen till vår stallmiljö?
Och blir det viktigt med borstning på en häst som inte har sällskap i hagen eller något att klia sig på?

Ung1969
0

Nu när våra hästar är tam hästar är Borat ing en dela av deras vardag . Det är viktigt att borsta hästen efter och innan ridpass så att de inte är smutsig där utrustningen ska ligga eller mellan ljumskar där hästen kan få skav av om den är smutsig. Många har täcke på och för att de inte ska bli sådär skitigt måste man borsta ordentligt och få ur det mesta. Den nu är inte hästarna vildväxande så raggig päls finna inte inget man ska eftersträva och villd hästar har inte det bra alla gånger. Men har man en häst som går utan täcke på vinter tid ska man inte borsta för mycket för då. Kan man riskera att borsta ur fettet som den behöver mot regn och rusk sitt naturliga skydd . Pigg borsten tycker jag man mest får bort skit med inte blodcirkulation men de som verkligen går igång blod syrkulationen är att rykta innan ridpass de gör jag alltid innan man känner skillnad på när man ryktat eller ej. Och är hästen ensam i hagen är det ännu viktigare den kan inte klia sig på samma sätt och oftast på vintertiden har vi täcke på så är borstning enu viktigare

ätasoppa
0

#3: Det känns allmänt känt att ryktning får igång blodcirkulationen. Men tror du det finns ytterligare sätt att borsta på som får igång cirkulationen? Jag skulle i så fall kombinera alla slags "borstningssätt" för att få en så "bra blodcirkulation" möjligt!

Caroline L
0

Ja borstning får igång blodcirkulationen. Jag ställer mig alltid och borstar hästen en kvart innan ridpasset just för detta och eftersom hon tycker om det så mycket. Men under till exempel betesperioden borstar jag inte alls lika ordentligt eftersom fettet och smuts skyddar mot insekter m.m

Vill du ha igång en bra blodcirkulation rekommenderar jag massage, antingen om du köper en massageborste på till exempel Hööks eller att du tar ut en massör och lär dig massera.